Gå till innehåll

Första gången med kalkwasser


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har tänkt börja använda kalkwasser och har köpt kalciumhydroxid. Mitt CA värde är lågt, 370mg/L och ett pH på ca 7,5. Jag hade tänkt tillsätta kalkvattnet med hjälp av en tunze osmolator (vattenpåfyllare).

Hur skulle ni gå tillväga för att tillsätta vattnet så att det kommer upp till 420-450mg/L på ett säkert och bra sätt, helst med hjälp av osmolatorn? Vattenvolymen är på ca 380L.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkwasser använder du för att få upp pH. När pH är uppe i 8,2 kan du höja Ca med kalciumkloridlösning eller Kalkreaktor. Båda dessa metoder sänker pH så börja inte innan du fått upp pH. Det låga värdet är mycket allvarligare än kalciumvärdet. Använder du en elektronisk mätare så kom i håg att de bör kalibreras en gång i månaden tills du är helt trygg på hur den ändrar sig.Men framför allt: Ingen panik! Häll inte i mer än 1% av akvarievolymen två gånger om dagen - snabba pH- höjningar är också jobbigt för djuren även om vattnet går åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svaret Stigigmelia. Men du menar väl inte att Kalciumhydroxiden inte skulle påverka kalkhalten? Eller missuppfattade jag dig?

"kalkwasser - German word meaning calcium water, kalkwasser is a mixture of calcium hydroxide in water. The ph is very high (around 12.0) and it is used as makeup water to replace calcium used by hard corals and clams to build calcerous skeletons."

Hur mycket Kalciumhydroxid ska jag dosera till 1%?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxiden påverkar kalkhalten men bara litet. Räkna med att det kalkwasser du tillsätter har ett kH av 100 (har jag läst) eller 70 (har jag mätt) och tillsätt 1% så höjer det kH med 0,7 till 1 eller kalkhalten mellan 7 och 10 mg per liter. Höjer man pH för högt så fäller kalk ut på stenarna och rutorna och kalkhalten ökar inte alls i vattnet.Men som sagt pH först för där är felet värre.

Jag lägger i en tesked i en 1,5 liter PETflaska skakar om och väntar tills det klarnar.Den kalciumhydroxiden räcker till ett par påfyllningar av osmosvatten. Sedan sköljer jag ur resterna och börjar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsatte två teskedar i 18L osmosvatten för 10 timmar sedan. Det är fortfarande grumligt och ser mjölkigt ut. Jag blandade vattnet i en behållare där det funnits saltvatten innan men denna hade jag tvättat ur. Hur lång tid tar det normalt för Kalciumhydroxiden att lösa sig?

Kan jag tillsätta denna grumliga blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten är till för att underhålla sina KH och Ca värden. Jag skulle råda dig till att tillsätta något Ca och något KH preparat till du har bra värden och sedan fortsätta med att ersätta allt avdunstat vatten med kalkvatten.

Själv har jag numera en kalkmixer men innan så blandade jag 1tsk i en 5L dunk som jag sedan tillsatte via en slangpump till karet. Jag vet inte hur tunzes osmolator funkar men var lite försiktig hur mycket kalkvatten du tillför på en och samma gång. Det har en väldigt stark påverkan på pH.

Iom att du hade saltvatten i dunken innan tror jag inte det kommer att klarna så fort, men det är förmodligen inga problem för allt kalciumhydroxid borde var löst om du bara tillsatte 2 tsk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kan ni rekommendera något märke för att höja CA?

Nästan alla Ca preparat innehåller samma sak nämligen kalciumklorid (CaCl2)

Det spelar förmodligen ingen roll vad du köper. Det enda jag skulle rekomendera dig att att kolla hur mycket kalcium då får per €

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenkoraller har en ökad tillväxt med ökad alkalinitet så ur ett tillväxtperspektiv är det bra med ett höga värden. Om du kan hålla KH 10-11 så är det nog bra, men det kan vara svårt pga att man kommer väldigt nära en mättad CaCO3 lösning. Om du har ännu högre KH kommer allt kalcium du tillsätter falla ut som CaCO3.

Här har du lite literatur att hugga tag i:

http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2002/chem.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/apr2002/chem.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2002/chemistry.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt anvisningarna på burken... kommer inte ihåg men har för mig att det va 1 tablespoon per US gallon, alltså en matsked per 4 liter vatten. Men inte helt säker då jag är på jobbet nu.

Förbereder ca 20 liter vatten som jag sen tar ifrån under ett par veckors tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Jag har nu använt kalkwasser under ca 3 veckor och CA och pH har hamnat på acceptabla nivåer. Undrar bara om även ni får en tunn hinna med krita på botten av erat vattenpåfyll om ni anväder en sådan? Har ju hört att pumpen antagligen inte gillar detta. Kanske kan ställa pumpen på något så den inte suger upp "dammet" från bottnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...