Gå till innehåll

J_Green´s 2800 L


J_Green

Rekommenderade inlägg

Då var det väl dags att presentera sig här på forumet då efter lite förfrågningar.

Vill börja med att tacka er alla för en riktigt bra sida, hur fick man veta nåt innan internet kom?

Och vilka fina burkar ni har, mitt framstår som en östersjöbotten mot många jag följt här.

Det jag kan bidra med är den imponerande storleken (även om den inte alltid har betydelse)

Jag heter då Jerry, har hållit på med ciklider i ca 20 år tidigare men i april 2011 startade jag upp mitt saltkar. Det var egentligen en slump, hade byggt ihop mitt nya kar och det var tänkt att bli

centralamerikanskt då jag fick höra att en gammal bekant skulle lägga ner sitt saltkar på 1200L. Priset var rätt så jag tog chansen som jag inte ångrar en sekund, shit va salt är fränt.

Det har fungerat ganska bra hittills, men utrustningen räcker inte riktigt till mitt större kar.

Lite fakta om akvariet och utrustning då.

Längd:3700mm

Djup:900mm

Höjd:850

Byggt i 15mm glas, limmat av mig och några vänner. Tre hål borrat i botten, två utlopp och en retur. Ytavrinning uppbyggt som ett akvarium i mitten på botten, fungerar som ett droppfilter med

biobollar.

Sump under akvariet.

Längd:1550mm

Djup:600mm

Höjd:300mmCa 200 liter vatten så hela systemet ligger på ca 3000 L

Belysning:

Sfiligoi ramp med tre st Acls datorer. 3x 250 Mh och 8x 39w Actinicrör

Två st 165w Led armaturer

Skummare:

AquaCare Flotor1000V

Övrig utrustning:

AquaCare ADN 110 nitratfilter

AquaCare Turbo.KalkreaktorSize3

AquaCare;Kw 110 kalkvatten mixer

Deltec fosfat filter

Uvc Lifeguard 39w

Mina vatten värden är stabila men inte dom bästa men jag jobbar på dom. Då ägaren innan varit svag för fish only senaste åren så har levande stenen på ca 250kg dragit på sig en del fosfat.

Salthalt:1.024

Mg: 1350

Ca: 480

Ph: 8.2-8.3

Kh: 12

No3: 25

Po4: 0.05

Nu har akvariet varit igång ganska exakt ett år och det börjar nu bli ganska rosa o fint med kalkalger

Korallerna växer men inte med någon raketfart direkt, stenkoraller går inte än men mjukisar och Euphylior går skapligt. Jag antar att belysningen är på tok för dålig plus att vattnet inte är ok än.

Jag har ju så klart lite fisk ock annat i.

1 st Sohal ca 35cm

1 st Desjardinii ca 20cm

2 st Hepatus ca 20 cm

1 st Kejsare Passer ca 25 cm

4 st Flavescens

6 st Anthias

2 st Clowner Clarkii

1 st putsarfisk

4 st räkor4 st olika Anemoner

Orkar inte ta reda på vad korallerna heter just nu men återkommer till det senare. Ska självklart lägga ut bilder så fort som möjligt ( när jag lärt mig )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

post-6467-14468924889535_thumb.jpg

Här kommer en bild på min nya röranemon samt en video.

Det är väldigt tomt än som ni ser, har kostat en del hittills att bara dra igång det här.

Får väl hoppas att det finns några vänliga läsare i närområdet som har lite fraggar att sälja :)

post-6467-14468924889342_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får visst inte med videon.

Ber nån om hjälp.

Hojta till om du behöver hjälp med att få in det i inlägget, men du måste ladda upp videon på Youtube eller Vimeo först, vi har ingen möjlighet att ha videos på forumet som man kan lägga in bilder från datorn. :)

Karet är riktigt maffigt, längden gör det perfekt för många stora fiskar man annars inte kan ha i många akvarier!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...