Gå till innehåll

Fakta om T5 rör


uffe2

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det som jag blir lite nyfiken på är siffran 4% när det gäller ljusutbytet?

innebär det att 25 T8 ger lika mycket ljus som 24 T5?

Eller är det en (?logarithmisk?) skala,

(typ ljudtryck? ett klick på volymkontrollen, 3dB motsvarar en fördubbling av uteffekten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

skillnaden är väl 4% i ljusutbyte mellan T8 och T5-HO och T5-constant, förutsatt att de drivs på lika villkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis!

Så kasta in,vad du kallar T5-rör för G13 socklar i en gammal arm.med gammal teknik(järnkärnedrosslar) är ju alltså ingen vits med.

Så ingen ljuskälletillverkare av rang kommer att ta fram ett sådant rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förutsätter ju att båda sorterna används med en för rör-typen optimerad drivning, annars blir ju jämförelsen meningslös!

(som att jämföra prestanda på en bensin och dieselbil om båda körs på diesel)

Nu går det ju inte att göra en sådan jämförelse,då T8 och T5 inte finns i samma prestanda.

Vad lysröret menar med 4% bättre verkningsgrad så är det hur många lumen/watt man får ut,alltså hur mkt ljus du får kontra hur mkt effekt du petar in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nu går det ju inte att göra en sådan jämförelse,då T8 och T5 inte finns i samma prestanda.

Vad lysröret menar med 4% bättre verkningsgrad så är det hur många lumen/watt man får ut,alltså hur mkt ljus du får kontra hur mkt effekt du petar in.

ljusutbytet, lumen per watt är 4% högre hos T5. nu räknar jag per beskrivit w-tal på rören och rörens lumental. då skiljer det 4% när de båda körs på HF-don.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 har mer watt per cm rörlängd. Ett 54w T5 är lika långt som ett 36w T8. Dessutom fungerar reflektorerna bättre för T5 genom att röret är smalare. T5 är på väg att bli standard. Andelen T5 armaturer som säljs ökar hela tiden och armaturer för saltvatten tror jag bara finns med T5 eller PC i dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag formulerar om frågan då: är det meningslöst att lägga pengar på T5 armaturer istället för T8?

Du kommer nog aldrig få igen de extra pengarna du lägger på T5 armaturer genom lägre förbrukning.

Men varför inte anamma ny teknik(som inte är så ny egentligen) och det byggs ju onekligen snyggare T5 armaturer än T8?

En annan aspekt är ljuskomforten,det finns undersökningar som påvisar att gammal "drosselteknik" påverkar människan negativt i form av huvudvärk etc.

Så varför inte ge våra fiskpolare lite schysst ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största anledningen till att de används är väl som Stig säger att de har mer ljus per längdenhet. Sen går de kanske packa lite tätare på bredden också. Detta leder ju till att man kan trycka in mer ljus över akvariet. Men watt för watt är nog skillnaden försumbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men alltså,får jag starkare bättre ljus med t5,det odlas ju stenkoraller under t5,men jag har inte sett detta med t8,med ögat ser ju t5 annorlunda ut

Ja,det är bättre ljus från T5.

Starkare,helt klart då T5 finns i upp till 80W och mig veterligen så finns inte T8 i så starka varianter.

Det man får se upp med är att rören inte sitter för tätt ihop och att om man har flera rör så skall märkningen(där det står vad det är för effekt) på rören vara åt samma håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke rörde väl sig mer om värdet av av byta ut sina T8 ramper mot T5 för x-antal tusenlappar om ljusutbytet bara är marginellt mycket bättre, inte för energibesparing.

Men jag insåg just att T5 har mer effekt/cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Kanske en mycket dum fråga men jag vill ha svar ändå. Jag har fått en t5 armeratur. Finns det bara ett mått i bredd på dem. Jag sökte på internet efter rör och där står det inget om måtten på rören. Skulle vara kul att testa t5 har bara kört mh 10000 kelvin. Går det bra att kombinera och vilket kelvin tal rekommenderas. Simma lungt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...