Gå till innehåll

Fakta om T5 rör


uffe2

Rekommenderade inlägg

Hoppas att inte följande artikel redan varit uppe på forumet.

http://archiv.korallenriff.de/Lichttest/06_t5_test.html

http://archiv.korallenriff.de/Lichttest/06_t5_test2.html

Ett långtidstest mellan ATI och FaunaMarins T5-rör.

(Sylvania vs Narva )

Ett tremeters kar med ATI belysning på ena sidan och FaunaMarin på andra sidan.

Likadant vattenflöde, liknande belysning, samma koraller så långt det är möjligt, men olika rör på varje halva av akvariet.

06_t5_test_sept_startbeck1.jpg

De ska försöka få svar på följande frågor:

  1. Hur reagerar korallernas färger?
  2. Hur fort växer korallerna under respektive ljus?
  3. Hu länge håller rören innan korallernas färger ändras?
  4. Hur mycket minskar ljusstyrkan?

Rören på vänster sida - ATI:

10 Röhren - Verteilung:

Platz 1,2,4,5,7,9,10 Aquablue Spezial

Platz 3,6,8 Blue Plus

Rören på höger sida - FaunaMarin AquaScience

Platz 1,2,4,5,7,9,10 AquaScience Spezial (15.000)

Platz 3,6,8 AquaScience Blue (22.000)

När de mätte med LUX-mätare så fick FaunaMarin rören lite högre värde. Men detta förklaras av att ATI-rören är lite blåare. ATI = 65.500 Lux AquaScience 70.000 Lux. Men det är inte det som är det intressanta utan de långsiktiga skillnaderna.

I november/december någongång räknar de med att släppa en ny del av artikelserien. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den som vill läsa om fler belysningstest går in på

http://archiv.korallenriff.de/

och klickar på "berichte teknik" där finns fler tester och artiklar om belysning.

Det finns självklart en massa artiklar med annat innehåll än belysning, klicka bara i menyn på de olika "berichte"-varianterna

(den som inte kan tyska får använda babelfish för att översätta hela sidan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har ju gjort det väldigt svårt för sig i det där testet. Det är ju så otroligt mkt som kan påverka korallerna. Deras placering, cirkulation, andra djur i närheten osv. De rent tekniska aspekterna går ju att mäta... men för att kunna kontrollera hur korallerna verkligen reagerar så hade det varit enklare att sätta två delar av samma korall i två skilda men identiska miljöer och skala bort så mkt som möjligt av andra faktorer.

Trots det är det ett väldigt intressant test... men svårt att dra några verkliga slutsatser utifrån det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag har hänvisat till de här testen ett antal gånger... Det senaste testet är mellan Giesmann och Korallenzuchts rör (http://archiv.korallenriff.de/Lichttest2/T5_TEST_2.html).

Det är i vardagsrumsburken hemma hos Christian och Saskia i Goldbach (www.korallen-keller.de) som testet utförs. Jag har sett burken med egna ögon - inga bilder i världen gör den rättvisa.

Dock tycker jag att det är ett ganska seriöst test trots allt men uppriktigt - resultaten är i mina ögon ganska ointressant. De är helt enkelt enligt mitt tycke, inte så stora variationer i resultaten mellan rören. Kanske lite på färgsidan fast även där handlar det mest om hur ögonen upplever ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Angående Märkningen på T5 lysrören så skall dessa alltid vara på

samma sida och alltid vara neråt vända.

Detta pga Ljus kvaliten, det finns en elektrod i ena sidan av lysröret som

tänder det hela tiden och den sidan blir varmare än motsvarande sida vilket.

Då det finns två sidor en är kallare och en värmare så skall den varmare sidan

inte värma upp den kallare sidan, om detta nu görs så minskar ljus styrkan från

100 % till ungefär 95% - 90%.

Temperaturen runt drosslen bör vara runt 25*C då de får bäst livslängd på armaturen.

Denna info fick vi igår på mitt Jobb när vi hade en genom gång

med Anders på Ljusgruppen.

Själv jobbar jag som Eletriker och hade ingen aning om detta och har själv bytat/satt i rund en 100 000 rör på alla håll och kanter.

Så ett tips för alla som vill ha mer ljus samma rör vänd texten på samma håll pekandes neråt

så maximerar ni er ljusstyrka på lysrören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta - jag behöver nog lite mer info om detta för att köpa delen med hur man skall använda rören. Så vitt jag har fattat mekaniken bakom ljusrören är det en gas som exciteras (läs tillförs energi) så mycket att den åstadkommer en fluorocens i ett lyspulver på rörets insida. Att en gas är varm betyder att gaspartiklarna (läs atomer och molekyler) rör sig snabbt inom det begränsande utrymmet som röret utgör. Om nu din konsult menade att du skall ha texten neråt på ett rör som monteras vågrätt så påstår han att det kommer att ske en värmeskiktning i en gas som håller över hundra grader på ca 16 mm (diametern på röreret) Det har jag väldigt svårt att köpa. Om han menar att ett rör som man montera lodrätt skall ha texten neråt så tycker jag det är väldigt osanolikt i detta fall också. Med den värmeutveckling som blir i ett lysrör så blir det enligt min erfarenhet samma temperatur överallt. Kompaktrören typ PL monteras ofta lodrätt och jag har aldrig sett någon antydan om detta. Har heller aldrig hört någon representant för de stora lysrörstillverkarna som ens andats denna information.

Däremot är temperaturen vad gäller det elektroniska ballasten (gäller inte de magnetiska ballasterna) nog sann - men visa mig den armatur där man håller 25 grader vid ballasten, speciellt inne i ett uppvärmt rum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt läst samma sak. Texten ned vid lodrätt montage. Jag har till och med haft ett rör som tändes i en armatur med en ledning lös. Men att texten skall vara vänd nedåt på ett vågrätt monterat rör har jag aldrig sett. Däremot skall det kunna göra skillnad om texten är på högvoltsidan från reaktorn eller inte och ännu mer om man sätter rör för nära varann.

Jag har vänt på rör och mätt ljus utan att kunna få fram någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Fagerhults industribelysning 2*39 watt T5 sitter rören ovanpå varandra med ca 1 cm avstånd. Tvivlar på att Fagerhult gör en sådan armatur om det skulle spela någon roll om de sitter för nära varandra. Har aldrig sett någon instruktion från varken armatur eller rörtillverkare om hur rören skall monteras med hänsyn till texten. Att det i ett vågrätt monterat rör skulle uppstå en temperaturskiktning på 16 mm är för mig fortfarande rapakalja. Jag har också mycket svårt att förstå att det i dessa temperaturer vi pratar om (och därmed hög rörelseenergin hos gasens atomer) skulle uppstå en temperaturskiktning även när det monteras lodrätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga dig ett och annat om armaturtillverkare... Vissa konstruktioner av olika armaturer har varit så ogenomtänkta att man fått spader. Det rör sig om reflektorer som inte ger någon effekt alls, kablar som dras för korta, överhettade rör/ballaster, dåliga socklar... ja listan kan göras jättelång.

Det finns armaturtillverkare och det finns lysrörstillverkare. Sällan pratar dom exakt samma språk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I de flesta dubbelballaster drivs rören nästan parallellt. Det som skiljer är en kondensator i serie med varje rör. Det betyder att de två rören bredvid varandra ligger i fas växelspänningsmässigt.

Och då bör det inte vara problem att köra dem parallellt. (Förutsatt att man inte vänt på anslutningarna). Men har man två olika ballaster så är det inget som säger att de går i takt.

Med en switchfrekvens på ungefär 40KHz borde de komma i motfas åtskilliga gånger per sekund.

Min senaste info kommer från en installationsmanual som jag läst från svensk belysningsarmaturtillverkares förbund eller något liknande namn. Jag har letat efter den men inte hittat den igen. Och ändå är det denna vecka jag läste det. Kanske någon annan hittat en svensk PDF med beskrivning hur man bör bygga armaturer för T5 med HF- ballast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack Björn - jag har nog svureit mer än en gång över sånt - men i detta fall så funkar åtminstone rören - men det är som Stig påpekade en dubbelballast. Jag ser dock inga kondingar - de måste sitta inne i ballasten i så fall.

Men huvudfrågan är dock om det spelar någon roll hur man vänder ett horisontalt rör. Jag ger mig om någon kan förklara hur en temperaturskiktning mellan ovansidan och undersidan kan uppstå i ett 16 mm tjockt rör fyllt med gas som är upphettad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...