Gå till innehåll

köp&sälj separat?


greger

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vore det en idé att sätta annonstrådar som obesvarbara kanske? så får folk fråga ev. frågor via PM istället?

Jag håller med Leffe. Jag tycker att alla annonser och alla annons svar som kommer tar alldeles för stort utrymme. Dessutom har annonstrådarna utvecklats åt fel håll. Frågor typ 'varför skall du lägga ner...", "den där köpte du ju nyss...", "synd att jag bor 100 mil bort annars..." och liknande saker förekommer väldigt ofta i dessa trådarna nu och de ökar hela tiden. Om jag är på jakt efter något så kollar jag annonserna, i övrigt så är jag helt ointresserad. Det gäller inte bara detta forum utan ävan andra forum, tidskrifter, Tradera etc.

Därför tycker jag att Freguz idé ovan också är väldigt intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annonsering på köp&sälj endast tillgängligt för stödmedlemmar kanske.....

de hade faktiskt vara en ide, tycker det borde finnas fler fördelar för stödmedlemmar, detta skulle nog vara något som fick många att skriva upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gömma undan annonserna och bara göra dom tillgängliga för en liten exklusiv skara... Det låter ungefär som Zoopet och deras annonsmarknad är nästan död trots att det forumet är mycket större än saltvattensguiden... Ingen bra idé enligt mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men har sötvatten lika stor marknad? Många i detta forum är nästan beroende av köp/sälj pga priserna på saltvatten och tillgängligheten. Tror mycket ligger i det iaf.

Ja, annonsforumet på plantswap är minst lika stort som här på saltvattensguiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade lite tråkigt ikväll och med inspiration av Freguz som gjorde att greasemonkey-skript så gjorde jag ett som ändrar bakgrundsfärgen på köp & sälj annonserna. Tror ni det skulle underlätta att ha en annan färg på annonserna?

post-5837-14468924931256_thumb.jpg

(Om någon vill ha skriptet så säg till)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprunget till mitt gnäll handlar mycket om att jag tycker SG tappat mycket fokus och inspiration under de senaste åren - det var förr fler inlägg från duktiga akvarister som hade något att lära ut, intressanta diskussioner om saker som rörde kärnan i hobbyn - detta har till stor del ersatts av prisjakt in absurdum och bygg din egen LED osv.

Men som sagt, jag tycker allt för mycket utrymme upptas av annonser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gömma undan annonserna och bara göra dom tillgängliga för en liten exklusiv skara... Det låter ungefär som Zoopet och deras annonsmarknad är nästan död trots att det forumet är mycket större än saltvattensguiden... Ingen bra idé enligt mig...

Jag tänker mer på typ blocket och liknande, där kostar ju varje annons från 15:- och uppåt, beroende på vilken kategori den ligger uinder - så en 100spänn för stödmedlemskap som ger gratis annonsmöjlighet till en riktad målgrupp känns inte alltför exklusivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annonsmarknaden är ju inte huvudsyftet med saltvattensguiden, det är en tjänst vi har för våra medlemmar, och jag håller personligen med om att de tar alldeles för stor del i forumet... Vi i föreningen har diskuterat annonserna och andra delar en tid och det kommer säkerligen bli förändringar i framtiden, men inget är beslutat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte annonserna ska vara låsta för andra användare än ursprungspostaren. Jag tycker att det är till stor fördel när affärer väljer att ske öppet i forumet då man tex kan se bemötandet som säljaren ger, får uppdatering om statusen på annonsen samt även kan se en eventuell prisutveckling av produkten eller djurets "andrahandsvärde".

Detta skulle kanske delvis fungera om annonserna uppdaterades militant av säljaren men jag tror det är mer än lätt att glömma det. Så jag tycker inte att det är en god idé att låsa annonserna.

Däremot så vore det ju bra om annonserna kunde visas separat på något vis, men om det var enkelt att ordna skulle det nog redan vara gjort :-) För jag ögnar nu selektivt först på de vanliga trådarna till att börja med och sedan annonserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprunget till mitt gnäll handlar mycket om att jag tycker SG tappat mycket fokus och inspiration under de senaste åren - det var förr fler inlägg från duktiga akvarister som hade något att lära ut, intressanta diskussioner om saker som rörde kärnan i hobbyn - detta har till stor del ersatts av prisjakt in absurdum och bygg din egen LED osv.

Men som sagt, jag tycker allt för mycket utrymme upptas av annonser

"Gör det själv" är att likställa med stöld av handlarna eller vadå? ;-) Vad är det för fel på LED-trådarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det spelar nån roll om man ser annonserna i en annan färg eller liknande, man ser ju snabbt att det är annonser, men lika väl är det störande med den mängden som är nuförtiden, det späder ut informationen som sprids på guiden, som ju är huvudsyftet med forumet, och där tycker jag Leffe/Greger slår huvet på spiken, det har blivit väldigt mycket annat snack än core-business för SG. Jag har hela tiden velat ha nån slags funktion där jag har en egen sida där jag beslutar själv vilka delar av forumet jag vill bli matad med, sen kan jag kolla hela forumet när och om jag har tid och ork. Det är ju tyvärr inget man fixar på en kvart, och fokus för teknikteamet är ju att fixa till stabiliteten och hastigheten i forumet för tillfället..

Men att kanske ha lösningar där annonser är i en egen liten ruta på sidan så att de tickar fram där, men inte är i huvudtabellen, och på samma mynt skulle jag vilja få bloggar att bli mer synliga, det är ofta nästan av misstag man ser att nån som NiXoN har skrivit ett blogginlägg som man vill kolla på, det vill jag mycket hellre se i listan över nya inlägg än annonser... Tror att Nya Inlägg är det sättet som de flesta använder forumet på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Gör det själv" är att likställa med stöld av handlarna eller vadå? ;-) Vad är det för fel på LED-trådarna?

Hehe, tror inte det är det som Leffe/Greger syftar på, och det vet jag att även du vet, men däremot kan jag förstå att man kan tycka det är lite mycket olika elektronikinlägg för tillfället, vi är ju ändå ett saltvattensakvarieforum, det är imponerande att se vilka saker folk bygger här, men det är ju inte direkt en massa ny information hela tiden som ökar våran kunskap om saltvatten, utan mer elektronikhobbyist-p*rr :)...

Disclaimer: "Allt jag säger här i tråden är mina personliga åsikter och har inget med min roll som moderator att göra"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla annons trådar borde va låsta direkt inte markerade som sålda men endå låsta.. Så går det inte att skriva i dom, bara att markera som sålt när det är det, allt snack får tas via pm.. Jag har varje gång jag lagt ut en annons velat kunna låsa den utan att det ska stå såld, men den möjlighet går ju inte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tror inte det är det som Leffe/Greger syftar på, och det vet jag att även du vet, men däremot kan jag förstå att man kan tycka det är lite mycket olika elektronikinlägg för tillfället, vi är ju ändå ett saltvattensakvarieforum, det är imponerande att se vilka saker folk bygger här, men det är ju inte direkt en massa ny information hela tiden som ökar våran kunskap om saltvatten, utan mer elektronikhobbyist-p*rr :)...

Disclaimer: "Allt jag säger här i tråden är mina personliga åsikter och har inget med min roll som moderator att göra"

Ok, då får väl Janne, jag, mfl flytta till Svenska elektronikforumet istället?... so long and thanks for all the fish... och handen på hjärtat; hur mycket ny information som ökar våran kunskap om saltvatten är det i övriga inlägg i forumet då???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DIY är en oskiljaktig del av hobbyn - så där förstår jag inte Leffe alls. LED revolutionen är nog den viktigaste genombrottet i hobbyn just nu och det kommer mera med säkerhet. Mycket av det genombrottet är gjort tack vare alla DIY:are som visat att det går att göra denna typ av belysning. Inne i dessa trådar finns också ett biologiskt resonemang om våglängder och annat. Det är också fascinerande att se när folk med olika yrkeskunskaper kommer igång och faktiskt utvecklar hobbyn på grund av all sidokunskap som finns inom hobbyn. Jag vet vart jag vill komma med mitt ljuse, det är en viktig del av hobbyn och har att göra med biologiska krav hos mina organismer. LED tekniken ger mig möjlighet att ge mina skydslingar den miljön de behöver. Det handlar om något år sedan har teknik och biologi gått ihop igen och det finns inte mycket utveckling kvar att göra på det området. Om möjligheten att tillsammans med andra kunniga människor här på forumet utveckla delar av hobbyn på ett icke kommersiellt sätt tas bort så är faktiskt inte SG så intressant för mig. Att sitta timmar och besvara frågor som man redan har besvarat några gånger i sitt liv är inte en speciellt lockande tillvaro - inte ens i min ålder. Visst det kan man göra om man får ett eget utbyte genom andra trådar som man själv just då har intresse av men att titta på det ena fantastiska akvariet efter det andra ger faktiskt inte så mycket mer än ren och skär avundsjuka :) Att vi kommit långt på ljusområdet är i Svedala visas väl om inte av annat den stora uppskattning som Maglofsters tråd på RC har fått, nästan 13 000 visningar på en och en halv månad.

Det finns saker att utveckla på LED området vad gäller våglängder, kaskader av olika våglängder, linser (och vad de plockar bort och hur de koncentrerar) allt för att kunna förbättra tillvaron för våra djur. För mig vore det en stor katastrof om den utvecklingsmöjlighet togs bort.

Jag har stört mig på annonserna men numera så bryr jag mig inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det är ett otyg med att föra säljsnacket i öppna annonstrådar. Detta fixar man via PM. Idéen om låsning av annonserna för andra än trådskaparen tycker jag är bra. Sen är det så att jag tycker att en viss dumpning skall vara tillåten.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mycket svårt att tro att kunningt folk har försvunnit bara pga av prisjakt.

Är ju inte alla som har råd att köpa det nyaste på marknaden utan får förlita sig på begagnatmarknaden på svg.

Tror det är svårt att skapa ett forum för den enskilda medlemmen.

Dock

Ett knapptryck på varje sida så försvinner köp o sälj inläggen.

Visst, kanske hade kunnat vara en bockruta som gör att man slipper se köp o sälj.

Samtidigt så finns det vissa butiker som annonserar som man endock inte kommer att köpa av, så dessa vore det perfekt med en bockruta på oxå.

Går det att fila på någon kod alá bockruta som endast funkar för stödmedlemmar så är det ju great.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade lite tråkigt ikväll och med inspiration av Freguz som gjorde att greasemonkey-skript så gjorde jag ett som ändrar bakgrundsfärgen på köp & sälj annonserna. Tror ni det skulle underlätta att ha en annan färg på annonserna?

[ATTACH=CONFIG]73931[/ATTACH]

(Om någon vill ha skriptet så säg till)

det där såg riktigt bra ut:D

då slipper man missa guld klimparna;) och dom som inte vill ser ju ganska lätt vilka som är annonser.

märker själv hur lätt det är att missa vissa annonser;)när kollar..

röstar definitift på färger.

då ser man även dom intressanta diskutions trådarana lättare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla annons trådar borde va låsta direkt inte markerade som sålda men endå låsta.. Så går det inte att skriva i dom, bara att markera som sålt när det är det, allt snack får tas via pm.. Jag har varje gång jag lagt ut en annons velat kunna låsa den utan att det ska stå såld, men den möjlighet går ju inte.

Det är möjligt (och enkelt) att göra att det är så i köp och sälj forumen, att endast trådskaparen får skriva i tråden, men det kräver ju att vi tänker på hur vi verkligen vill ha det, och kanske ha regler kring bumpning med mera.

Ok, då får väl Janne, jag, mfl flytta till Svenska elektronikforumet istället... so long and thanks for all the fish.

Det var inte så det skulle tas, det är intressant att följa era imponerande byggen, i.a.f. för mig som elektroniknörd, men jag är väldigt kluven i frågan då jag förstår gregers syn att det snackas rätt lite om kärnan av hobbyn.. Och det är trist, men tror samtidigt inte att det är det som skrämmer bort de gamla kunniga rävarna, men vore alltid trevligt att veta vad man kunde göra för att locka dem att skriva mer här.

och handen på hjärtat; hur mycket ny information som ökar våran kunskap om saltvatten är det i övriga inlägg i forumet då???

Edit: såg att du uppdaterat med lite mer i inlägget så tar med det, i svaret med, och där får jag säga touche, det är mycket snack som inte bidrar så mycket, men samtidigt är det ju kanske inte så viktigt att allt bidrar, det är ju inte en faktabok vi skriver och inte heller forskning vi bedriver, utan ett socialt forum, men det jag saknar är dem diskussionerna där man snokar på gränserna för hobbyn, så är väl därför jag funderar i de banorna jag gör...

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore att överdriva Peter. Några gånger när jag öppnat forumet har det varit 2 av 5 olästa trådar om LED eller3 av 7. Det tycker jag är enkelriktat och det hade varit enkelriktat även om det vore hembygge av t.ex skummare. Vi försöker ju ha ett saltvattensforum i första hand och inte ett hembyggforum. Naturligtvis hör hembyggen dit men djuren och deras skötsel är väl ändå huvudsaken.

Så tveka inte att skriva om din belysning även om jag gärna (hellre) skulle veta lite om hur det går med dina djur när den är färdig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...