Gå till innehåll

köp&sälj separat?


greger

Rekommenderade inlägg

Leffe, det är väl ändå en väldigt löjlig jämförelse? Jag vill gärna inte tro att guiden motsvarar en fjortis-tidning ;)

Det positiva med att ha en öppen köp&sälj, så som jag ser det, är att det är lätt för nybörjare att få tag på utrustning till en skaplig peng. Tycker man om hobbyn så kommer personen i fråga avancera med största sannolikhet, och således köpa ny utrustning (kanske från dig Leffe?). Om man ser det från det perspektivet så borde du om någon vara positivt inställd till guidens köp&sälj-del, och att den är så pass öppen och lätt-tillgänglig som den är idag.

Jag vet med säkerhet att många personer drar sig från att ens börja med den här härlig hobbyn främst pga kostnadsbilden som existerar idag. Begagnat däremot är perfekt inkörsport! Skulle vi endast ha köp&sälj för

t.ex betalande medlemmar (vilket är de personer som redan är helt inbitna i hobbyn) så tror jag flödet av nya individer skulle stagnera väldigt fort (eller minska drastiskt åtminstone). Dessutom så skulle det vara svårt för de personer som vill byta upp sig att sälja av utrustning tillämpat kanske för ett mindre kar, eller dylikt.

Nä, låt det vara som det är! möjligtvis bygg in någon form av valfritt filter per user-profil.

Benighted: Det är bara att börja koda! :-)

Nja jag vet inte om den är å löjlig egentligen - om jag ser 167 nya inlägg när jag loggar in och 136 av dem är annonser, så är vi väl inte så långt därifrån :)

Vem sa något om fjortistidningar, känner du igen dom eller ;)

Nä, allvarligt - jag är inte emot annonserna men saknar möjligerheten att filtrera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vilket av problemen som nämnts i denna tråd menar du att den förändringen skulle åtgärda?

If it ain't broken, don't fix it...

Detta förslaget gällde att SG som forum skulle få fler betalande medlemmar och därmed bättre förutsättningar att utveckla sidan generellt.

Att laga saker som inte är trasiga kallas underhåll inför framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag ser 167 nya inlägg när jag loggar in och 136 av dem är annonser

Jag tycker initiativet till denna tråd är bra. Bra att vi snackar igenom hur vi skall ha det. Men, att enbart 18,5% av inläggen skulle vara vanliga inlägg och resten annonser är lite väl långt från sanningen ändå va? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då är du nog sämre än mig i matte, magnus för nu när jag gjorde en snabbräkning så blev det 17-10 tillförmån för "vanliga" inlägg

Ja, jag är inget vidare på matte. Men jag fick det till 9866 inlägg i "köp & sälj" och totalt 408 099 inlägg på hela forumet. Enligt min matte är det 2,41%. Men men, nu är det kanske lite väl OT. Men min poäng är att sakliga argument biter bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är inget vidare på matte. Men jag fick det till 9866 inlägg i "köp & sälj" och totalt 408 099 inlägg på hela forumet. Enligt min matte är det 2,41%. Men men, nu är det kanske lite väl OT. Men min poäng är att sakliga argument biter bäst.

Man kan bevisa allt med statistik...

Den bästa beräkningen är väl från den tidpunkten annonsavdelningen blev en del av forumet. Inte från start då varje annons bara bestod av en post. Då blir nog faktiskt andelen annonsposter större än 2,41%

Nu för tiden består ju varje annons av allt mellan 2 till "massor" av poster med svar och frågor. Och varje postning i en annons resulterar i att annonsen hamnar överst igen.

Jag tog en sökning 24 h bakåt och räknade de rader som visades (inte antalet poster, det är ju visningarna i sökningen "Olästa poster" vi talar om)

Resultatet blev 19 annonstrådar av totalt 55 trådar, vilket i runda svängar ger 33% :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är inget vidare på matte. Men jag fick det till 9866 inlägg i "köp & sälj" och totalt 408 099 inlägg på hela forumet. Enligt min matte är det 2,41%. Men men, nu är det kanske lite väl OT. Men min poäng är att sakliga argument biter bäst.

Ok, vi ska inte tjafsa om detaljer, men mitt sakliga argument är att utav de 27 inlägg som kom upp som olästa när jag loggade in förra gången var 10st annonser - det ger lite mer än 2,41% i min bok iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just, glömde helt bort att man inte kunde svara på annonserna förut.. Efter att ha klurat lite mer på det du skriver blev det genast ännu mer komplicerat. För mig som är inne rätt mycket och länge blir annonserna inte lika "irriterade" och de upplevs som att de inte förekommer så ofta eftersom det hinner ramla igenom såpass många andra nya inlägg i de andra trådarna. Om man däremot kollar dygnsvis blir det faktiskt rätt stor andel annonser och det ser inte helt kul ut. Oavsett hur mycket aktivitet och antal inlägg som skrivs i den andra trådarna.

Jag måste säga att för egen del är jag inte är så irriterad på annonserna. Det finns faktiskt ganska intressant forskning på området. Den yngre generationen "ser inte" annonserna alls (om dom inte vill). Dom lär sig att undermedvetet filtrera bort dom. Medans folk i min ålder (36) och över inte riktigt fixar det på samma sätt. Men det är nog ganska individuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill återkomma till förslaget i mitt inlägg 58

Jag föreslår att vi testar med det enklaste lösningen - lås annonserna så bara annonsören kan ändra däri - och så provar vi i låt oss säga i en månad vilkorslöst på detta sätt. Sedan om en månad så tar vi upp disk. igen - ser om det blev bra eller om det behöver justeras lite.

Vi behöver inte ha lösningen klar exakt - det går att pröva och värdera ut. Om någon ny bumpar lite för mycket - då går det att använda triangeln

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska annonserna finnas kvar, men man måste även vara medveten att annonserna är moderationstunga, så det enklaste för oss skulle ju vara att stänga av det, men tror inte det är nån lösning någon vill ha... Däremot tror jag på valfrihet, och att kunna välja att se det där eller inte är den lösning jag vill se, och det går att fixa...

Lasse är inte denna bättre?

En viss frågeställning i salu annonserna tycker jag personligen är bra. Har även haft nytta av andras konversation.

Är ingen höjdare att stänga trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att för egen del är jag inte är så irriterad på annonserna. Det finns faktiskt ganska intressant forskning på området. Den yngre generationen "ser inte" annonserna alls (om dom inte vill). Dom lär sig att undermedvetet filtrera bort dom. Medans folk i min ålder (36) och över inte riktigt fixar det på samma sätt. Men det är nog ganska individuellt.

Jag tror också att det till stor del är en generationsfråga, den yngre generationen som är uppväxta med att allt är "gratis" på nätet har nog utvecklat en filter-gen för sådant som är ointressant - det var därför jag initialt ställde frågan om det var fler än jag som irriterades av annonsmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men även den yngre generationen här på forumet har varit med sen det interneta lanserades i Sverige, alla annonser man inte är intresserad av är ju dryga men samtidigt så väger det ju upp för dom annonser man gillar.

Varför göra det så svårt? Bara ställ in så annons trådarna är låsta för ja, bumpning av annonser är sjukt drygt, och varje gång en annons tråd går över till att bli en vanlig "fråge" tråd så ja det kan då också bli drygt, jag är själv en sådan som kan ställa frågor i en annons tråd, men om dom är låsta så får man automatiskt ställa frågan i pm istället, då kanske folk som annonserar mycket börjar tycka det är drygt att behöva rensa inkorgen hela tiden, och blir då goldisar , för helt seriöst.. Vi lär inte förlora medlemmar bara för att man inte kan skriva i annons trådar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att det är irriterande att samma annons kommer upp om och om igen i news feeden. Har läst alla förslag och tänkte tala om vilka jag gillar mest, och komma med ett par tillägg.

Jag tycker också att det vore en bra idé att låsa trådarna för andra än säljaren, så att konversationer får skötas via pm. För att komma runt att inkorgarna blir blir fulla kanske man kunde autoradera meddelanden som är äldre än 1 månad för icke stödmedlemmar? Skulle kanske också öka antalet stödmedlemmar? (Ja, jag ska betala snart)

Sen tycker jag att förslaget att Forum, Köp & Sälj och Bloggar borde ligga under skilda rubriker under news feeden är väldigt bra. Gärna med möjlighet att kunna markera varje rubrik för sig som läst, så man kan läsa det man vill under varje rubrik och sen ta bort resten.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om man kan dela upp nya inläggen såsom appen "tapatalk" gör. Det tycker jag är helt guld.

Den listar kategorierna där det finns nya inlägg, och så klickar man in sig i de kategorierna man vill se mer av, resten struntar man i. Man ser även en siffra hur många nya inlägg där finns :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse är inte denna bättre?

En viss frågeställning i salu annonserna tycker jag personligen är bra. Har även haft nytta av andras konversation.

Är ingen höjdare att stänga trådar.

Kan så va - jag tror inte mitt förslag är alenarådande på något sätt. Huvudsaken är att man provar något ett tag och att man är "openminded" på att ändra om det inte blev bra. Jag tror inte nu att man kan ta ställning till vad som är bäst eller inte och det verkar ju som de flesta tycker ungefär likadant om situationen nu - att den inte är bra. Två knappar eller länkar - nya inlägg med eller utan annonser - kanske skulle vara bra - kom till beslut och så provar vi.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker iof att det funkar bra :) ,lite svårt att läsa ifatt o gallra bara , för det finns en hel del som jag inte är intresserad av.

Forumet är inget man har blivit påprackad utan är självvalt , så man får nog ta det som det är, åsikter kommer alltid finnas iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forumet är inget man har blivit påprackad utan är självvalt , så man får nog ta det som det är, åsikter kommer alltid finnas iaf.

Det fina är man kan komma med förslag som gör det bättre än vad det redan är, även om man valt att vara här självmant. Sånt som inte är självmant valt är oftast sånt man inte kan påverka heller :) tex vädret, tandläkaren o sånt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja måste ta och hålla med..

Förut märkte man inte av det lika mycket.

OM det gick att enkelt ej få upp annonsers första inlägg endast, skulle jag kryssa direkt.

Det kan vara ok att veta att någon vill sälja en deltec XXX men 4e gången blir det mycket, även fast jag är ung, tycker jag att hoppa rader är jobbigt ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När forumet blir friare kanske jag också blir betalande, ordet "medlem" tycker jag är lite missvisande.

Gör på enklaste sätt, lås tråden för andra än annonsören. Uppdateringar från annonsören som inte innehåller ny information kan ju, som tidigare skrivits, anmälas via "rapportera inlägget"-triangeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom bumpning, så kan det vara rätt retligt med alla som skriver "Du har PM" i säljtrådarna... :)

Jag får i alla fall både mail och pop-up om jag har ett PM, så det känns rätt meningslöst att skriva det i säljtråden...

Jag tror att många gör det för att säljeren lättare skall ha koll på vilken ordning pm resp inlägg skickats, så att varan inte säljs till någon annan som enbart postar i tråden efter att man skickat pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...