Gå till innehåll

Salarias fasciatus


pepe

Rekommenderade inlägg

Har en Salarias fasciatus (blennid)...

Ska man tillsätta alger till den. Har haft igång mitt akvarium i 3 månader nu, och där är ju alger, framför allt bubbel-alger. Klarar den sig på detta eller borde man köpa nått tillskott??

post-1298-14468912031467_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den äter mikroalg som främst växer på LS. Valonia äter de inte. Jag ville köpa en sån när jag startade karet, men efter lite läsande och frågande så fick jag veta att de brukar inte vara långlivade just p.g.a. att de tyvärr allt för ofta svälter när algerna (som är i överflöd i ett nystartat kar) tar slut. Men har man gott om LS och kan få den att äta kompletterande vegetarisk mat så bör den klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några röda alger som min salaris e tokig i.. Den stämplar nollor med munnen på rutorna för fullt.. Sist jag har gjort rent rutan så hittade jag henne när hon höll på att damsuga insidan av utblåsen i min skummare.. Såg lätt komiskt ut.. Men hon blir smalare och smalare.. Så jag lurar på om nån kamrat skall få låna henne så att mitt kar hinner hämta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Salaris äter helst av det tjocka kiselalgtäcket som den hugger stora bitar av.

Den har väl dubbla midjemåttet jämfört med kragen. Men nu när det blivit mindre alger äter den också grönalger från framrutan på nätterna.

Det är väl för rörigt där på dagarna med tre kirurger och sju chromis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest ZaltOla

Jag har haft ett par Salaris men båda har dött efter bara ett par månader. Skulle vara intressant att höra om någon lyckats ha dem en längre tid. Trevlig och nyttig fisk, men för svår för mig, vill inte pröva innan jag vet hur man får den att trivas. Varierad kost, dvs nåt grönt supplement som den äter innan de otrevliga algerna tar slut kanske vore bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du som nån av dessa ?

Julian Sprung's SeaVeggies clips

Julian Sprung's SeaVeggies Green Seaweed 12 g

Julian Sprung's SeaVeggies Mixed Flakes 30 g

Julian Sprung's SeaVeggies Purple Seaweed 12 g

Julian Sprung's SeaVeggies Red Seaweed 12 g

Eller kör du med annat fabrikat ? Sugen på att veta så att det blikr rätt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"green seaweed" är väl nori, inte sant?! Då är det bara att knalla in i en Coop-affär eller liknande med större sortiment och leta sig fram till "exotiska" hyllan med råvaror till sushi. Kostade 29-30SEK för en massa nori senast jag köpte den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Nori fungerar bra!

Har haft våran salarias några månader, så algerna på stenarna är slut nu, med tanke på att vi har kirurger också.

Men han äter gott av både nori och mysis. Men för att inte kirurgerna ska ta allt och bli ännu tjockare, så brukar jag mata honom separat med en pinne där jag sätter ett blad med nori (inte för stora) eller en större räka!

Första gångerna ville han inte ha nori alls och spottade ut dem. Men nu är han tokig i det, så försök flera gånger.

:smiley20:

MVH

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min dog också efter ettt tag då han totalt vägrade äta annat än det han var van, dvs. algerna vi hatar så mycket.

-kanske borde denna art inte importeras eftersom jag inte finner det värdigt att köpa en fisk som i många fall dör.

Jag står i valet och köpa en till och pröva eftersom det trots allt verkar gå att få den att anpassa sig så jag är kluven moraliskt till mitt eget inlägg. ( är det det som kallas att vara flexibel?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-kanske borde denna art inte importeras eftersom jag inte finner det värdigt att köpa en fisk som i många fall dör.

det tycker jag låter som ett dum idé. ni som har problem med era salarias, hur stora akvarium har ni och hur mycket sten är det i dem? det är ju ganska klart att det är det som är problemet så vet man med sig att den kommer att svälta och man värnar om fisken så ska man nog avstå.

min första salarias hade jag i nästan tre år, tyvär försvann den i flytten så nu har jag fått köpa en ny som mår prima, fast den är kanske lite väl överviktig.

mvh/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att dödligheten på salarias är hög,beror nog mer på fångstmetoderna än något annat.Mata med nori, sallad eller spenat om inte algerna räcker - valonia och trådalger

räknas inte,det tror jag inte några fiskar äter.

connaisancen har nästan greppat det hela,men det ska vara två pinnar till asiatiskt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har försökt nu i fyra dagar att mata med nori.. hur gör ni? jag har försökt med klämman, han kan simma förbi den utan att ens smaka på algbiten, har försökt "binda fast" biten på en sten där han brukar ligga, inget, nu har jag stoppat en strimla i sanden men inget.. inte ens dem andra invånare..

jag tror inte det är någon fara direkt än, jag menar, han har 40 kg sten att hitta mat och jag har låtit en sida av karet oskrapat så att han kan käka på rutan.. men det vore trevligt om den åt något jag ger honom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att det inte är för stora bitar, våran vägrar att ta för stora. 5x5 mm kan vara lagom att börja med.

Om han inte vill ta ifrån pinnen/klämman, så prova med att blöta upp några bitarna (så att de sjunker) och häll ner dem så att de singlar ner framför honom.

Annars får du väl testa nåt annat, det kanske är skillnad från fisk till fisk vad de äter..

MVH

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 13 år senare...

Vi har haft våran Halge sedan början av september och den är så tjock så vi funderar på att sätta den på diet Den äter både formula 1 och 2, lite fryst som ramlar ner när de andra äter och ibland får den några "Algea wafers". Den verkar må riktigt bra och trivas hos oss

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...