Gå till innehåll

Varmt vatten....


Cherox1

Rekommenderade inlägg

Nu blommar asfalten... Ett problem har uppstått och nu behövs tips... :smiley24:

Det ligger till på detta vis, jag får inte ner temperaturen i tanken...

Som det är nu så pendlar den mellan 25 och 30 grader, kallt ute = 25 grader varmt ute = 30 grader. Kör ingen doppvärmare eftersom det känns onödigt, men hur gör jag nu när vi går mot varmare tider?

Har kört ett par kvällar med kylklampar, men det sänker inte mer än 1-2 grader och då blir det ju lika jäkla varmt igen så fort lyset drar igång i tanken...

Finns det kylanläggningar? I så fall för och nackdelar med dessa, elle rfinns det kanske nått enklare... billigare tips??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du karet ute??

Hur varmt har du i rummet där karet står-är det 30 grader inne så blir vattnet naturligtvis nånstans i närheten av den tempen.

Annars hjälper det med en fläkt mot vattanytan.

Du kanske har en massa pumpar som avger värme till vattnet!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger: Så klart har jag inte karet ute.... rummet är omkring 20 grader varmt... jag är inte dum.. bara fundesam förstår du =)

Har en ganska stadig pump... kommer inte ihåg vad den heter, men man kan ju misstänka att den altsrar en hel del värme... men finns det pumpar som inte alstrar?

Fundera lite över det här med kylanlägning, det verkar vara det bästa alternativet. för som sagt, runt 20 grader i rummet... 25-30 i karet utan doppvärmare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog tippa på att det är din pump,speciellt om pumpen ligger i karet.

Du vet det är en massa snack om nanookar på den här sidan,så jag tänkte att det var en eskimo-trend med utomhus kar på gång. (jag skojar!)

Känn efter om pumpen är varm - jag la ner en eheim 1060 i mitt lilla hörnkar(ca 225l tot) när jag behövde serva min riktiga pump,och då steg tempen i karet med flera grader.

Så jag rekommenderar att alltid ha pumparna utanför karet -men tyvärr är väl oftast inlinepumpar som inte värmer relativt dyra ,typ little giant,iwaki etc.eller föralldel tunzes

gamla "aktersnurror", men dom är ju inte gratis heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en fläkt mot ytan så avdunstningen ökar det sänker en hel del. Men om du har sånna problem nu så ska du nog satsa på en kylanläggning till sommaren.

Som Klubbsson skrev... Koppla in en vanlig bordsfläkt som fläktar ytan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i helgen sänkt tempen från 30 till 26 grader genom att öppna ena luckan... Nackdelen med detta är att min skummare lever jävel.... =) men det kan jag leva med så länge firrarna mår bra... Får se hur det fortsätter.. om det bara är tilfälligt temperaturförvirring eller om det håller i sig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...