Gå till innehåll

Frågor ang pvc dragning!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Har noll koll på detta med PVC Beställde ett kar idag som kommer bli borrat 2 gånger ett kommer vara 35 och ett 55

35 är för hmm? 20 något i genomföring? 55 är för 40 något?? någon som vet ?:)

Samt hur gör folket från returpumpen? drar ni lite slang från pumpen upp som sen går in i pvc eller pvc hela vägen?

och ner till sumpen, rakt rör från karet rakt ner med en kran?

Ska man köra någon "t korsning" vid kranen till returen och dra lite pvc som leder returen rakt ner tillbaka till sumpen utifall att man ska pilla med något där?

Alla tips är bra:) aldrig hållt på med pvc! Försöker räkna ut allt jag behöver köpa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35hål = 25mm rör 55mmhål=40rör

vad jag läst på nätet så drar dem en bit slang för att inbilla sig att man får bort lite vibbrationer. sen lättare om man skulle byta pump eller så.

vissa kör med kran på både upp och ner ifall man vill strypa eller koppla för bi sumpen andra skippar och kör bara på ena..vad jag förstår så vill man minst ha på ner just för att kunna sjustera in så tyst flöde som möjligt

mycket får man känna efter själv hur mycke man vill ha och har platsför.

personligen kommer jag köra kran på båda.och slang från pumpen till röret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste väl inte ansluta pumparna till PVC med slang annars. Det finns ju PVC anslutnings tillbehör man skruvar på istället för den vanliga slanganslutningen för att ansluta till rören, men det borde lätt bli vibrationer då känns det som. Då kan man ha en liten fin bit silikonslang istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara olika hål mått beroende på vart man köper delarna. Jag köpte allt mitt från https://www.marinshop.de/shop/index.php/cPath/53_58?msid=uq455263jflapisb1hjlc8tuc5. Jag kommer köra med PVC rör till returen men kommer nog köra med en liten slang mellan röret och pumpen. Någon som vet vilken typ av slang som passar? Har hört att saltvatten ska göra slangarna hårda. Kommer även ha kran på ena röret till sumpen sedan en kran på returen för att kunna strypa flödet om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke, har du inte själv bestämt vilken dimension på genomföringarna du ska ha?

Om det inte är borrat ännu så se till att ha ett tredje hål, två hål ner och ett hål upp.

Det är den enklaste och tystaste lösningen jag har sett och upplevt än så länge, jag har sett flera kar som har denna lösningen, båda mina senaste kar har denna lösningen, du har ju sett och hört ett av dem i drift.

Tänk igenom det igen innan du får karet borrat och limmat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då jag bestämde det själv, men när jag kom hem så såg jag att jag hade glömt mina anteckningar och kom bara ihåg villa mått hållen skulle bli borrade i så ville kolla här så jag va helt hundra innan jag beställde alla pvc saker från bioted,

Kommer ju köra en retur pump på Max ~1000 liter i toppen, så tror jag kan lyckas få det tyst med kran på rören

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...