Gå till innehåll

ta levande koraller från havet????


.:Hansson:.

Rekommenderade inlägg

inga tillstånd krävs för att föra in i sverige des ska bara raporteras till jordbruksverket inom 24timmar. ut ur spanien kan nog vara lite värre kanske det vet jag ej.

vi ska till turkiet i höst tänkte med samma tanke som du. men det är klart verkar ju inte vara någon större rekomendation då ju.

Turkiet är tredje land behövs införseltillstånd! Rapporten skal ske till gränsveterinären (jag) senast 24 tim innan ankomst. Med alla tillstånd som krävs (t.ex. transportcertifikat m.m.) så avråder jag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga revbildande koraller i medelhavet!!! är för kallt på vintern (15 C ) För kallt saltvatten finns en del fina blenider, eremitkräftor, actinia equina m.fl. arter. För revbildande koraller från tredje land (utanför EU) krävs importtillstånd och ibland CITES intyg.( lista på 118 A4 sidor) Mellan EU länder så krävs det inte. Utom för vissa fiskar och kräftdjur som kan klara sig i vårt klimat. (artskydds listan) Det är mycket bra och gör det möjligt att t.ex köpa djur i Danmark och Tyskland. Jag är importbesiktnings veterinär så om du har mer spec. fråga så återkom på mitt privata mail.

Ingvar,

Detta är ett intressant klargörande. Kan man anta generellt sett att det är ok att ta hem allt som säljs i akvarieaffärer i danmark och Tyskland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
Ingvar,

Detta är ett intressant klargörande. Kan man anta generellt sett att det är ok att ta hem allt som säljs i akvarieaffärer i danmark och Tyskland?

Nej, inte allt.

Kräftor, som på senare år blivit mycket populära inom sötvattensakvaristiken inte minst i tyskland, är helt förbjudna pga att man är rädd för kräftpest och andra sjukdomar. De enda kräftor som är tillåtna att ha i akvarium är flodkräfta och signalkräfta - paradoxalt nog eftersom dessa bevisligen är bärare av kräftpest och utgör en betydligt större risk för den inhemska faunan än tropiska arter.

Kallvattensfiskar har jag för mig det inte heller är helt fritt att ta in, återigen för att man är rädd att de ska sprida sig, men kanske framför allt sjukdomar, i naturen.

Jag anser att man som akvarist absolut bör följa de regler som finns även om de ibland kan verka mindre väl genomtänkta. Det finns mäktiga krafter både inom EU och i Sverige som kraftigt vill begränsa hållningen av vilda djur, inte minst akvariehobbyn.

Vid ett föredrag i Malmö Akvarieförening nyligen berättade Kjell Fohrman om ett seminarium han var inbjuden till och som arrangerades av djurskyddsmyndigheten. Seminariet behandlade fiskhållning, både kommersiell fiskodling (tex. lax) och i akvarium.

Alla inbjudna, förutom Kjell, var starka motståndare till akvariehobbyn. Bland annat betraktade den högste chefen för jordbruksverket akvariehobbyn som en tickande bomb som när som helst skulle komma att leda till en ekologisk katastrof pga djur och sjukdomar som sprider sig ut i vår natur. Det är alltså så tankarna går hos våra myndigheter.

Därför anser jag att det gäller att följa de regler som finns - en enda förrymd tropisk kräfta en varm sommar skulle kunna ge dem det skäl de tycks leta efter.

Tycker man reglerna är uppåt väggarna gäller det att bemöta dem med sakliga argument, inte att bryta mot dem.

Att bli medlem i en akvarieförening är ett bra sätt att verka för en bevarad akvariehobby. Både Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund och Nordiska Ciklidsällskapet har varit remissinstanser när det gällt nya lagförslag som berört hobbydjurhållning. Desto bredare medlemsbas de har desto tyngre väger dess synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet Du Nån Som Gjort Det?? + Om Jah E Så Dum Så Jah Gör Det Räcker Det Me Att Ta En Liten Bit Från Korallen/korallerna O Ha Dem I En Påse Ed Vatten??

Raderad text

- Anstötligt språk tillåts inte.

- Behandla övriga medlemmar med respekt.

- Skriv inget som kan vara kränkande för enskild person.

/Moderator Wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT kan jag berätta att jag drev akvarieaffär för 10 år sedan och beställde då något som leverantören beskrev som "röd kloräka" (jag vet korkat att inte kolla vad man beställer). När jag fick dem till butiken blev jag misstänksam för de såg ut som signalkräftor. Jag släppte inte ut dem ur påsen utan lade påsarna direkt i frysen och när polisen kom och skulle förhöra mig någon vecka senare så kan jag utan överdrift säga att jag handlatt rätt.Det skulle ha genererat dryga böter och ödeläggelse av ett av Sveriges sista vatten med flodkräftor om de sluppit lösa i Öviksområdet.

Ta inte med er hem eller handla inte med sådant som ni inte vet att det är OK

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte allt.

Kräftor, som på senare år blivit mycket populära inom sötvattensakvaristiken inte minst i tyskland, är helt förbjudna pga att man är rädd för kräftpest och andra sjukdomar. De enda kräftor som är tillåtna att ha i akvarium är flodkräfta och signalkräfta - paradoxalt nog eftersom dessa bevisligen är bärare av kräftpest och utgör en betydligt större risk för den inhemska faunan än tropiska arter.

vet ej om detta är korekt när jag fråga på jordbruksverket o en annan myndighet som håller i dessa frågor, sa dem att det var helt okej att föda upp o sälja. Det ända han nämnde var att man skulle gå en kurs hos zoorf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det arter som är godkända och importerade med tillstånd och kontoll till EU får fritt säljas och transporteras innom EU oavsett vad vi veterinäre tycker. (EU grundlag om fri rörlighet av varor och kapital). Vissa länder kan få i tid begränsade undantagstillstånd då de kan vissa frihet från en sjukdom. Sverige har bl.a. undantag och får kräva kontroll på t.ex Salmonella. Tack vare vår nordliga läge är vi förskonade från de flesta riskerna att intoducera främmande arter i vår fauna. Ex. på risker kallvattenlevande drakhuvudfiskar (förbjudna i EU och USA) tropiska arter går dock bra, Vissa kräftdjur, och kallvattenlevande fisk (krav på tillstånd och kontroll). Många sedan länge hållna arter klarar sig bra i det vilda (guldfisk, koi). Akvariefolk har naturligtvis ögonen på sig men detta gäller inte så mycket korallrevskar. I norden så finns det ex. på avsiktlig-oavsiktlig (balastvatten från fartyg) intruduktion av främmande arter, så t.ex. Kamschatka jättekrobbor längs Norges kust och stillahavsblåmusslor längs Jylland kust. Ett antal spegelkarp och guldfisk lever fritt i sjöar. Ett kuriosa för 2 år sedan fångades en 45 cm lång mal hemmahörande i Sydamerika i ett bottengarn i ringsjön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej om detta är korekt när jag fråga på jordbruksverket o en annan myndighet som håller i dessa frågor, sa dem att det var helt okej att föda upp o sälja. Det ända han nämnde var att man skulle gå en kurs hos zoorf.

Artskyddsförordning (1998:179)

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980179.HTM

Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor

11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).

11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.

Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).

Mer info finns här:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt att han inte kände till den lagen då han jobbar där de presenterar nya lagar för staten, kan ju vara en gammal lag oxå?

Jordbruksverket/(Djurskyddsmyndigheten) trodde jag var de som bestämde över detta.

"12 § Statens jordbruksverk får medge undantag från bestämmelserna i 3, 7, 8 och 11 a §§"

Kollade lagen och denna arten verkar inte vara olaglig Cherax tenuimanus eller Procambarus Alleni?

har även för mej att detta går att kringå genom att kalla kräftorna för sötvattenshummer, någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Rickes kommentar:

Undantag kan beviljas om detta föreligger

Undantag får beslutas i det enskilda fallet eller meddelas som föreskrift och skall avse naturvårds-, forsknings- eller undervisningsändamål. Undantag får medges endast om det inte finns någon annan tillfredsställande lösning och om hanteringen inte kommer att påverka artens eller andra vilt levande arters överlevnad i områden där dessa naturligt förekommer.

Jag har svårt att tänka mig att försäljning till hobbyister och privatinnehav i akvarium hemma kan kallas för - naturvårds-, forsknings- eller undervisningsändamål - men OK har du beviljats ett sådant undantag så har du rätt att inneha kräftor.

Det finns för övrigt inga sötvattenshumrar så bara för att man kallar en kräfta för en hummer så blir den inte tillåten.

Kommentar till daniel i Malmö

Jag kan bara instämma i det du skriver

Därför anser jag att det gäller att följa de regler som finns - en enda förrymd tropisk kräfta en varm sommar skulle kunna ge dem det skäl de tycks leta efter.

Tycker man reglerna är uppåt väggarna gäller det att bemöta dem med sakliga argument, inte att bryta mot dem.

Du skriver också detta:

Alla inbjudna, förutom Kjell, var starka motståndare till akvariehobbyn. Bland annat betraktade den högste chefen för jordbruksverket akvariehobbyn som en tickande bomb som när som helst skulle komma att leda till en ekologisk katastrof pga djur och sjukdomar som sprider sig ut i vår natur. Det är alltså så tankarna går hos våra myndigheter.

Min kommentar: Det fanns säkert fler som var för akvariehobbyn - rätt är däremot att jag var den ende inbjudne föredragshållaren som i mitt föredrag pläderade för akvariehobbyn, medan flera av de andra föredragshållarna var starkt emot. De allra flesta föredragshållarna berörde dock inte denna fråga.

Högste chefen för jordbruksverket (säkert någon generaldirektör som knappast spiller tid på något så simpelt) var garanterat inte närvarande på seminariet. Den som betecknade akvariehobbyn som en tickande bomb var den som då var ansvarig för smittskyddsfrågor på Jordbruksverket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hurvida gäller lagen på dessa arter Cherax tenuimanus eller Procambarus Alleni?

Lagen verkar luddig, hur gammal är lagen?

Tycker inte lagen är luddig - det står ju klart och tydligt att familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae omfattas av lagen.

Cherax tillhör familjen Parastacidae, Procambarus tillhör familjen Cambaridae

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hurvida gäller lagen på dessa arter Cherax tenuimanus eller Procambarus Alleni?

Lagen verkar luddig, hur gammal är lagen?

Lagen är kristallklar och är ifrån 1998 med sista förordningsuppdateringen 2003

Den förstnämnda tillhör Parastacidae och verkar dessutom vara rödlistad.

Den andra tillhör Cambaridae

Bägge arterna är förbjudna

11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).

MVH Lasse

Ricke - googla Kjell Fohrman så får du se

Edit: Du var före Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger iväg ett svar i all hast (är på väg till en Zoopetträff i Komården).

Vad gäller sötvattenskräftor så finns ett rykte som säger att de som kommer från tropiska områden skall vara tillåtna - detta tror uppenbarligen såväl akvarister, affärer och uppenbarligen även myndighetspersoner på (se Rickes inlägg ovan). Jag har dfock aldrig sett detta undantag satt på pränt någonstans (dvs ingen av de jag pratat med och som menar att ett sådant finns har kunnat ange var) och de personer som ringt Fiskeriverket (som håller i denna del av artskyddsförordningen) har angett att något sådant undantag inte existerar.

Nu handlade ju denna tråd om koraller - denna fråga har bl.a. diskuterats tidigare i denna forumtråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12988

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...