Gå till innehåll

Problem med Rowaphos


wrang

Rekommenderade inlägg

Pratade precis med en kompis ang Rowaphos.

Had hadde ett grymt fin litet akvarium men testade nu att köra med Rowaphos för att få bort phosfaterna. Resultat Några accroporer fick vita toppar eller bleknade.

Så vad kan det bero på?

1. Hög phosfat halt så att korallerna ej tog skada förrän Rowaphosen tog bort fosfatern. Han alltså ej med att skapa sig ett naturligt skydd

2. Rowaphos skadligt i sig?

3. Nått annat tänkbart

Vill inte alls säga att det är dåligt!? utan mer skapa en debatt hur det kan tänkas vara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fick fosfat i mitt kar la jag i en strumpa med fosfatremover från coralife och några timmar senare så var värderna 0 så fort gick det, korallerna slemmade av sig men tog ingen skada. Har hört av en del att rowaphos verkar ge en del problem så jag kan rekomendera coralife istället dessutom är det billigare med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara understryka att ALLA snabba ändringar tex vad gäller fosfat och nitrat är känsligt för SPS! Rowaphos är väldigt effektivt på att ta bort fosfat och skall därför användas med försiktighet speciellt om nitratvärdet är lågt! Så som vanligt är det vår otålighet som är problemet, inte produkten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acroporor innehåller ju symbiotiska alger som är mörkt bruna. Om det finns ett överflöd av näring i vattnet så växer de här algerna kraftigare än vad som är normalt i naturen. Man får då bruna koraller.

Genom att hålla näringshalten låg så håller man algerna på en låg nivå. Man får då ljusare färgade koraller och andra färger kommer även fram. Att korallerna bleknar behöver alltså inte vara något negativt.

Om man använder kraftigt med Rowaphos i ett akvarium där korallerna och deras alger tidigare har varit vana vid höga fosfat så chockar man algerna. Dör algerna hastigt så får hela korallen problem. Minskar man däremot långsamt fosfathalten så kommer nivån med algerna att anpassas... man får en ljusare och mer färgglad korall.

Kör man med allt för kraftig filtrering med Rowaphos eller liknande så svälter man helt enkelt korallen. Fosfat ska vara en bristvara i akvariet... men det måste finnas lite lite fosfat ändå. Har man lagom med fiskar och matar normalt i kombination med ett bra fosfatfilter så brukar man hamna på ungefär rätt nivå.

Rowaphos är alltså inte skadligt i sig. Samma sak hade kunnat hända med alla effektiva fosfatabsorberande material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
När jag fick fosfat i mitt kar la jag i en strumpa med fosfatremover från coralife och några timmar senare så var värderna 0 så fort gick det, korallerna slemmade av sig men tog ingen skada. Har hört av en del att rowaphos verkar ge en del problem så jag kan rekomendera coralife istället dessutom är det billigare med.

Hur stort är partiklarna i coralifes nitratremover?

Fick problem av Rowaphos då jag tänkte köra i strumpa fritt i sumpen men det där **** Rowaphosen var så finkornig att det sipprade ut trotts nylånpåse och dubbla nylonstrumpor. Att man inte skulle skölja gjorde inte saken bättre. Hela sumpen blev ju kolsvart, och då menar jag av ett fint damm av filtermediat. Provade göra en reaktor men det var svårt att få Rowaphosen att stanna kvar. Ett fint filter täpptes snabbt igen och ett grövre läckte filtermaterial ut i sumpen. Svårt att hantera tycker jag om man inte har uppmärksammat den extremt fina storleken på filtermediat. Någon annan som uppmärksammat detta? :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är partiklarna i coralifes nitratremover?

Fick problem av Rowaphos då jag tänkte köra i strumpa fritt i sumpen men det där **** Rowaphosen var så finkornig att det sipprade ut trotts nylånpåse och dubbla nylonstrumpor. Att man inte skulle skölja gjorde inte saken bättre. Hela sumpen blev ju kolsvart, och då menar jag av ett fint damm av filtermediat. Provade göra en reaktor men det var svårt att få Rowaphosen att stanna kvar. Ett fint filter täpptes snabbt igen och ett grövre läckte filtermaterial ut i sumpen. Svårt att hantera tycker jag om man inte har uppmärksammat den extremt fina storleken på filtermediat. Någon annan som uppmärksammat detta? :arg:

Jag har haft samma problem med Rowaphos. Antingen läckage eller klumpar. Själv kör jag med AquaPhos som är mer grovkorning. Funkar utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...