Gå till innehåll

datormoddsrör som blåljus?


jimmye

Rekommenderade inlägg

jag köpte blåa dioder från en bil tillbehörsfirma och det är mycket snyggare, för då dår du speglingar från ytrörelserna som med MH.

klart läcker och kostar 20 pix.

Dioder är heller inte vidare noga med hur många volt du driver dom med så länge du inte gasar på för mycket.

dom är klassade 12 v. men prova med vilken batterieliminator du har liggande.

om inte annat går dom att köra på vanliga batteriersom håller hur länge som helst till ett par dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Jag har hakat på idén, beställde ett gäng på 10 st med 15 graders spridning (spotlight) och lika många med 50 graders spridning vilka förhoppningsvis ger ett behagligt mjukt ljus. Tänkte prova mig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har kört mitt dator rör i 3 veckor.. nu har ja stängt av de en stund PGA att ja tycker att algtillväxten ökat något, vet ej om de e pga röret, men ska iaf testa en vecka utan å se om de hjälper..

ja har kopplat en 12V adapter till röret bara.. montat de ca 45 cm ovanför ytan för att få ett så mjukt å dovt ljus som möjligt..

ett rör räcker gott å väl..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

undrar i fall man kan ha dessa rör som blåljus i ett nano eller det är helt fel sort att använda!? pris och storlek är perfekta annars, mer info finns på länken mvh jimmy

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1582&session=0a529a9fcf17199f104e35b8244923d3

Använder ngt liknande & kopplat till en justerbar 220->12 volt adapter, Kan justera volten=ljusstyrkan. Funkar helt ok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju bra ut nemo!jag antar att kameran inte fångar färgen riktigt...

hade kanske en lite misstanke att det kunde gynna alg tillväxten, hoppas att jag har fel men det märker vi ju om det försvinner för hbmannen... annars verkar det ju nimt att montera den de tar ju ingen plats att bråka om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju bra ut nemo!jag antar att kameran inte fångar färgen riktigt...

hade kanske en lite misstanke att det kunde gynna alg tillväxten, hoppas att jag har fel men det märker vi ju om det försvinner för hbmannen... annars verkar det ju nimt att montera den de tar ju ingen plats att bråka om!

Du har så rätt, Det är blåare i verkligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här.

Följande ligger hemma:

75-066-78 HLMP-CB30 LED blå 5mm 5st

64-634-42 Trimpot 72PT 1kohm 2 st

60-103-83 Motst 120ohm 5% 1/4W 10 st

Totalkostnad inkl frakt. 154 kr (elfa).

Jag lödar ihop det under helgen.

Jag har räknat teoretisk 18 mA matning utan trimpot. Får se om det räcker.... lika så antal dioder.

Dioderna klarar 30 mA men skall man få lång tids hållbarhet bör man inte ligga över 20 mA

Räknar även med att testköra akvariet under helgen och förhoppningsvis starta skarp nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Jag testade så smått igår, dock bara med tre dioder, det räcker givetvis inte i ett akvarie som är 150cm brett..men jag bygger vidare så får vi se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas hoppas att det blir bra för jag har inte hittat nått annat alternativ.! har ett sfäriskt akvarium på ca 60 liter och öppningen är bara 25 cm så det är det enda jag har sett som kan gå att få dit, priset är ju mkt behagligt med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

ha ha, ingen fara, en akvarist sover aldrig! :-)

Har nu satt in sju dioder, varav fem st har spridnings i 50 graders vinkel. två är mera spotlights med endast 15 graders spridning. Tror att de mer spridande var på "bara" 2000 mcd mot de andras 6000 mcd.

Jaja man måste ju få prova sig fram.

Kunde tyvärr inte ladda upp bilder på resultatet, mina var i 640x480 och inte i 500x600....har inget program för att ändra det heller, suck....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...