Gå till innehåll

Kiselalger


Dartfish

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har haft mitt kar i 5 år nu. Jag har nu för andra gången råkat ut för kraftig blomning av kiselalger.

Mitt osmosfilter bör inte vara för gammalt. Har använt det i 6 månader nu.

Har någon tips för hur i h....te jag skall bli av med skiten ?? Tar den kål på sig själv till slut? Finns det något annat partytrick som man kan ta till ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad beror trådalger på ?? Vad har jag för mycket av i karet ??

För mycket näring i vattnet, dvs fosfat och/eller nitrat. Testa de vattenvärderna och se om något är fel där. Felaktigt ljus kan också öka på tillväxten av trådalger.

Om du har för mycket fosfat så finns det enkla och snabba lösningar med en mängd olika filtermedia som tar bort fosfat. Själv använder jag PO4x4 med mycket gott resultat... verkar heller inte irritera koraller lika mycket som järn eller aluminiumbaserad filtermedia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor skillnad på vad för sorts fosfatfilter du har där... är det ett med fosfat-absorberande material så spelar genomströmningen inte så stor roll. Jag föredrar själv att inte köra allt för kraftig genomströmning då jag hellre sänker fosfaten lite långsammare för att chocka systemet.

Är det Biopellets (vilket jag tvivlar på om filtret är 5 år gammalt) så ska ställa in flödet så att pelletsen "svävar" och cirkulerar runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som trådalger tycker jag.

Testa vattnet för Nitrat (No2) och Fosfat (Po4), dom brukar kunna ge en indikering på om det är för mycket näring.

Dock ska man komma ihåg att algerna tar upp näringen ur vattnet, så det är inte säkert att det visar något iaf.

Använder du osmosvatten vid påfyllning av avdunstat vatten, och har du isf silikatfilter på osmosen?

Hur ser övriga värden ut, Salthalt, temp, Ca, Mg, Kh, pH...mm?

Vad har du för belysning?

Använder du några tillsatser?

Ett tips kan vara att tanka ner Tapatalk till din ajfån, forumanpassad app som man kan ladda upp bilder med bla.

En bild säger mer än 1000 ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.Nu har jag för säkerhets skull bytt filter på mitt osmos. Jag har även dragit igång mitt Deltec fosfatfilter med vadd samt Rowa Phos. Genomströmning ungefär 1500 l/h. Försvinner algerna av sig själv eller måste jag fylla på med städare/algätare??

Anledningen till att jag undrar är att jag köpte en Veliferum i en butik (nämner inte vilken), ett dygn efter köpet var alla mina fiskar fulla med parasiter och efter tre dygn började dom dö för mig. Har En Hepatus kvar i nuläget och nu ser det parasitfritt ut. Vill dock vänta med att fylla på med fisk för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...