Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Riktigt tjusigt! :) vad är det för en vacker kirurg du har? =)

Jag tror det är en Naso lituratus.

Snygg Naso :-) Den ser ut att trivas, skoj!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Det är jag som ska tacka, den är en riktigt trevlig filur!

Tycker förstås att fenan på Nason är lite gul... Undrar om det inte är Elegans istället för Lituratus...

Du har väl haft båda? Vi får se längre fram. :) Jag har bara jämfört med bilderna på Reeflex och är själv inte helt hundra. Finns del fler sätt att se skillnad på dem förutom just färgen på ryggfenan?

Hahaha, det va inte så jag menade. Menade bara att jag sett ditt kar på riktigt och färgerna är mycket bättre på riktigt -Tummen upp

Ingen fara, jag förstår hur du menade. :)

störthäftig eremit! men varför stannar anemonerna kvar på skalet? det måste ju vara väldigt olika ljus och flödes förhållanden när eremiten kryper runt i karet.

Ännu ett mysterium som jag inte kan svara på, men eremiten och anemonen har utvecklat detta under tusentals år och det är endast en art som låter sig sitta på skalet på detta viset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi har en liknande symbios i svenska vatten och då är det en sorts hydroid som bara finns på skal där det bor en eremit i. När eremiten byter skal tar han med sig hydroiderna genom att smeka dem för att de ska förstå att nu är det dags att släppa taget och eremiten lyfter över dem på nya skalet. Det kanske är en liknande rutin som Lagge kan få uppleva :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt igår kväll och kikade på denna lilla krabat då den höll till i karets framkant, från soffan sett. Det visar sig att filfisken är lite för intresserad av den, kanske den tror att anemonen på skalet är glasrosor? Den var iaf väldigt nära och eremiten gjorde så gott den kunde för att hålla fisken borta. När jag reste mig upp för att titta närmare så försvann fisken till andra sidan karet och anemonerna såg ut som de gör på de senaste bilderna, dvs tentaklerna är indragna.

Ska ha span på dessa två och se ifall filfisken noppar på eremiten, isf får det bli akvariebyte för eremiten då filfisken har ett syfte i karet, nämligen att hålla glasrosorna borta, vilket den gör med toppenbetyg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett den igår eller idag, så vet faktiskt inte. :)

Funderade först på om den vandrat in i någon av mina två carpetanemoner, men då det inte syns något tomt skal i närheten av dem så antar jag att den gömmer sig bland stenen någonstans, den är rätt så bra på det faktiskt.

Kopplade in min pelletsreaktor idag, ska få gå ett tag nu så får vi se vad det gör på värdena i karet. Jag har dock kommit på att min sump är för liten, den nya skummaren tar upp minst dubbelt så stor yta som den gamla så det finns inte mycket plats till över, men det går så länge som det är nu, men jag måste nog få tag i en ny sump så småningom ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var hemma hos Micke i Veberöd igår och bytte en hink med LS mot en revpelare som idag har hittat ner i karet. Den gör sig väldigt bra där den står nu tycker jag och det finns gott om plats för fraggarna i mitt nano att få bre ut sig över, nu ska jag bara bestämma var de ska sitta också. :)

Fick även en positiv blick över ett RSM250, gillar det faktiskt skarpt och ifall man någon gång skalar ner igen så... Eller nä, då blir det nog ett måttbeställt igen, men iaf så var det snyggt och stilfullt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

härligt att se nason pigg o välmående!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Den och papegojfisken simmar ofta ihop när inte papegojfisken och filfisken hänger tillsammans. :)

Höll på att ändra om i karet lite tidigare, hade handen hängandes ner i karet samtidigt som jag kikade in i karet från sidan, då var den och noppade på mina fingrar, precis som en argsint clown eller nåt, så den är inte direkt rädd av sig heller. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade förresten upp skalet efter min Derasa häromdagen, det blev all tre stora musslor som försvann i flytten till detta karet.

Övriga koraller börjar återhämta sig rätt så bra nu och jag ser redan tillväxtkanter på både stenkoraller och nybildande av skivor på mina skivanemoner. Nu ska jag bara tömma nanot på fraggar så ska det tömmas och plocks undan tills någon köper det eller jag får yngel på clownerna. ;)

Fick hem mitt nya styrkort från Janne (igen) härom dagen, kopplade in det igen och redan igår tyckte jag att ljusstyrkan var högre än tidigare tester, kanske hade jag en inställning som inte gav 100% av ljuset från början.

Nu när jag testar med 80W bredvid min gamla ramp så tycker jag ändå att det nog ska bli likvärdigt och det ger ju dessutom ett snyggt skimmer i karet med färre ljuskällor. Linser kommer till dessa också så småningom, Det är ändå en bit över 1000-lappen i pengar det rör sig om, så får spara ihop lite till innan det blir köp av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem mitt nya styrkort från Janne (igen) härom dagen, kopplade in det igen och redan igår tyckte jag att ljusstyrkan var högre än tidigare tester, kanske hade jag en inställning som inte gav 100% av ljuset från början.

Låter bra, men du får sluta med att skicka tillbaka samma kort som jag skickar ned ;)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är inte lätt att hålla reda på två kort ibland... ;)

Jag har hittat min senaste eremit med anemoner på ryggen, men gissar att min filfisk är för hård mot dem då eremiten gärna håller sig gömd dagtid numera. Synd då den är riktigt orädd annars.

Har fortsatt att flytta över lite knappfraggar till pelaren idag, efter en runda med frugan till IKEA, så nu är snart nanot tomt på invånare, endast ett par riccordeor och två knappfraggar kvar, sen ska det tömmas och plockas undan. Fick dock köpt två konsoler på IKEA som skall monteras upp under karet så jag kan få upp min doserpump på en liten hylla också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har det varma vädret gjort sig påminnt även i mitt kar, uppe på 29 grader nu ikväll efter en lång dag med starkt solsken.

Får plocka fram min fläktlösning och montera upp över karet tror ajg, det fungerade felfritt över det gamla. :)

Snackade lite med Denny (Cheva) idag, ska möta honom och Jonathan (soft_jonis) imorgon på Lunds barnsjukhus för att lämna tillbaka de dunkar jag lånat av honom, får passa på och spana in karet som Nils håller där.

Har funderat på det här med flödet i karet, jag måste öka upp det då min Vortech är för liten för mitt kar, blir nog att jag byter ut den mot en Tunze 6095'a istället då jag ändå hade tänkt att byta ut min lilla 6025'a mot en 6095'a och sen min MP10'a mot en MP40. Hans på Drakfisken har ju ett bra erbjudande på dessa nu inför träffen i Växjö till helgen, så vem vet, blir det ett snabbt avslut på min Vortech så lär det bli en beställning inom det närmaste. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...