Gå till innehåll

Lågt PH och Målarsoda..


spiff67

Rekommenderade inlägg

Har ett lite märkligt fenomen i akvariet (960 liter, lite stenkoraller & ganska mkt levande sten..) , mitt kh ligger på 10 och Ca på 460 ppm, men mitt ph ligger bara på ca 7,7..? Har jag månne någon märklig obalans i akvariet? (Mg ligger på 1350 ppm, Nitrat ca 5 ppm). Bör jag försöka öka ph med mer buffert eller kommer mitt kh-värde att öka alltför mkt då?

Min andra fråga lyder: Är det möjligt att använda vanlig målarsoda dvs Natriumkarbonat (Beckers..) som buffer tillsammans med vanlig Bikarbonat? Eller är den kanske inte tillräckligt "ren" för att använda i akvariet..?

Det är verkligen påfrestande att vara saltvattensakvarist ibland.. Man borde ha hängt mer bättre på kemitimmarna i skolan.. Suck!! :smiley5:

/Mvh Kent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har täckglas är det bekvämaste att använda kalkvatten. Det går att hänga en strumpa med en tesked Kalciumhydroxid i sumpen men det är inget att rekommendera i vanliga fall för risken för överdosering. Om en kristall lägger sig på en korall får man räkna med ett brännsår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Ja, men du måste vara väldigt försiktig med överdosering. Det är därför man gör kalkvatten i stället. Fördelen med kalkvatten är ju att det går åt fem liter vatten för att lösa en tesked kalciumhydroxid. En tesked är max vad jag kan tänka mig för ett akvarium på närmare en kubikmeter. Du behöver ändå göra tillsatsen på nytt varje dag för att inte värdena i vattnet skall fladdra för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...