Gå till innehåll

Peters 576l akvarium


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen

med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar.

Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för

tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten.

Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta

med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant).

Imorgon skall karet beställas. Jag har tänkt mig avrinningsbox ner till sumpen i vänstra hörnet, 2 hål ner och ett upp. Jag tänker helt enkelt

fråga akvarieaffären jag beställer av om smidigaste lösningen för detta.

Sumpen tänker jag också beställa imorgon, jag har tänkt mig 40 bred 120 lång och 50 hög, är detta vettigt tror ni med tanke på skummare och så?

Lyse vill jag också beställa imorgon, jag vill helt enkelt ha en 2m ramp med 8 eller 10 t5 lysrör, räcker detta bra för sps på övre halvan och lps på nedre?

Överföringar är mitt stora bekymmer egentligen, fasar för att jag skall klanta mig, hoppas finns något färdigt "kit" på detta i akvarieaffären. Om detta ej finns

vet någon en postorderfirma som är smidig att kunna köpa allt som behövs och de kan hjälpa till med vad som krävs?

Jag tänker sen köra uv, kylare och skummare, tjoffa i kolkälla (red sea) och deras ABC+, det fungerar i mitt 270 så fortsätter så tänkte jag.

Mitt 270 är hela bakgrunden täckt av sten och långt fram, i detta vill jag ha öppna ytor och några dramatiska revpelare upp till ytan mer eller mindre.

Har någon bra tips på affär(er) som har dessa hemma så man kan åka och köpa på plats? Vill titta och känna och ej beställa, detta får ta tid men

skall bli som jag tänkt! (Får föreslå minisemester för damen till Göteborg eller Malmö eller Stockholm är min smarta plan hehe)

Om någon har förslag på förbättringar är jag mycket tacksam, det handlar om en del pengar så jag föredrar att minimera "felstegen" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Efter prat och funderingar med affären, är akvariet beställt. 2 hål ner ett upp i en box. 160*60*60, så jag enklare får in det i hissen och det blir mer hanterligt för en trött

kaffedrickande man som ej gillar idiotiskt tunga lyft. 3 sidor optiwhite. sumpen blir 120*40(B)*45(h)- ett litet nerfack, för kol och fosfat, sen ett enda stort. Blir det problem med bubblor kör jag blå filtermatta emellan som bubbelfälla men ordnade en skummare som är praktisk och smidig (någon ny deltec variant)

Överföringar, lyse och skummare o returpump (2000l) också ordnat. 2 veckors väntan. Dags se till att bänken blir gjord och redo tills dess :-)

Med tanke på att skummaren var så smidig kommer jag att nöja mig med 85cm höjd bredd 60 och 160cm längd på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle avdelat ytterligare ett fack i sumpen till returen, så att OM överrinningen skulle täppas igen av något så ska det inte bli översvämning för att returpumpen tömmer det stora facket i sumpen upp till visningskaret (och vidare ut på golvet). Belysningen du nämner kan eventuellt funka beroende på vad det blir för rör. Men LED är många gånger effektivare och snyggare (och tyvärr dyrare).

Vad har du tänkt ha mer i sumpen? Förslag - STEN!

PVC hittar du nästan allt du kan tänkas behöva hos Bioted.

Vad ska du ha för övrig cirkulation i visningskaret?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle avdelat ytterligare ett fack i sumpen till returen, så att OM överrinningen skulle täppas igen av något så ska det inte bli översvämning för att returpumpen tömmer det stora facket i sumpen upp till visningskaret (och vidare ut på golvet). Belysningen du nämner kan eventuellt funka beroende på vad det blir för rör. Men LED är många gånger effektivare och snyggare (och tyvärr dyrare).

Vad har du tänkt ha mer i sumpen? Förslag - STEN!

PVC hittar du nästan allt du kan tänkas behöva hos Bioted.

Vad ska du ha för övrig cirkulation i visningskaret?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hej och tack för tankarna kring lyset. Han kommer att återkomma om ljusval på onsdag så jag skall fundera en stund till nu på det du sagt. Angående cirkulation vill jag ha 2 st pumpar på ca 5000l/h som är tysta. Något förslag på tysta och trevliga?

Ja, jag kommer absolut att ha levande sten i sumpen! Vet ej om jag ska ha ljus också eller ej, i stora akvariet skall det vara mycket öppna ytor, ett röse sten vid avrinningsbox för att dölja den + några koraller kanske och sen någon revpelare upp till ytan nära andra kanten, sen öppna ytor. Så för balansen/nedbrytningen hoppas jag få i kanske 15kg levande sten minst i sumpen. Frågan är om jag ska ha den belyst eller ej, vill ej få algbildning i slangar osv så lutar mot mörkt, möjligen lite svag led 3-4h om dagen kanske?

Är fortfarande mycket kluven till om jag ska starta karet som "fish" eller köra koraller. Finns så många ifantastiska icke revsäkra fiskar som jag vill testa. Ett är säkert: ljus och annat skall vara tillräckligt för sps om jag vill köra det nu eller i en framtid.

Tack för tips om Bioted, skulle mina 2 jag kör igenom (min lokala i Tranås + korallfisken) inte ha det jag behöver kan man ta en semesterresa dit kanske, han verkar ha ett riktigt fint sortiment på många roliga saker :-) (I sommar lobbar jag för att semester skall bli små trevliga resor till Stockholm, Göteborg och Malmö hehe, fast man är ju 2 ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för tankarna kring lyset. Han kommer att återkomma om ljusval på onsdag så jag skall fundera en stund till nu på det du sagt. Angående cirkulation vill jag ha 2 st pumpar på ca 5000l/h som är tysta. Något förslag på tysta och trevliga?

Vortech och Tunze är väl de främsta på streampumpar... Det är nog Vortech mp40w eller Tunze 6105 som gäller för ett 720-liters. Jag tror tunze är tystare och billigare än vortech så jag hade nog valt 2 st eller rent av 3 st Tunze 6105 till ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vortech och Tunze är väl de främsta på streampumpar... Det är nog Vortech mp40w eller Tunze 6105 som gäller för ett 720-liters. Jag tror tunze är tystare än vortech så jag hade nog valt 2 st eller rent av 3 st Tunze 6105 till ditt akvarium.

Hej och tack! Skall kolla upp tunze, vill verkligen minimera ljud så det är viktigt för mig. Akvariet är inte på 720l fel info i rubriken (om någon kan ändra får den gärna göra det till 576l som det blir. (160*60*60)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack! Skall kolla upp tunze, vill verkligen minimera ljud så det är viktigt för mig. Akvariet är inte på 720l fel info i rubriken (om någon kan ändra får den gärna göra det till 576l som det blir. (160*60*60)

Ok, då kanske du kan gå ned en modell i flöde...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kanske du kan gå ned en modell i flöde...

Så jag kan köpa 2 Tunze pumpar, en kontroll enhet och sen leka fram hur de skall köra under dygnets 24h lite hur som, sen behöver jag inte ha kontroll enheten ihop med datorn längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag skulle bänken ha kommit, men den var ej färdiglackad så imorgon hoppas jag på. Köpt hem vattenfast träplywood att ha under bänken och som sumpen skall stå på

och en skiva att ställa akvariet på. (160*60 skivan och de under akvariet 165*30 och så låter jag det bli några cm glipa i mitten.)

På måndag kommer akvariet till Linköping och sen åker man upp någon dag i veckan att hämta hem det med beställda tillbehör.

Velar fortfarande vad som skall vara inriktningen: sps+scolymnia+ricordea eller blandat eller dvärgkejsare/fjärilar + levande sten. Arghhhhhh så himla svårt...

En bild på det ruskiga tempot på bygget ;-)

post-6659-14468925544716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, bänken på plats. Riktigt nöjd över de duktiga svetseleverna på gymnasiet (undrar om någon lärare har haft ett övervakande öga också?). Tror ingen av er någonsin ser denna text men stort stort tack för hjälp med sådant jag ej hade klarat!

Total höjd på allt är 88cm och fri arbetshöjd i sump utrymmet blir 80 cm. Känns riktigt bra. Jag vill inte ha det med dörrar och sådant för en skummande brummande sump hör hemma i alla modemedvetna snobbiga vardagsrum tycker jag. Men min underbara dam kommer kanske med andra synpunkter. Just nu skrattar hon bara men det kan vara att hon inte ens tror jag tänker göra så här än. Hmm får se om hon lika glad om en månad ;-). Plan B blir att klä in hela sumpen om hon vill det såklart.

Ställningen lämnades in och lackades också.

Bild på det hela.

post-6659-14468925552764_thumb.jpg

När jag har fått exakta mått på avrinningskammaren kommer jag att såga ut hålet för de rören. Det blir måndagkväll hoppas jag på. Sen tänker jag hämta karet tisdag-lördag så fort som det är möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6659-14468925612225_thumb.jpg

ÄNTLIGEN, i allt kaos kommer saker börja hända nu :-)

Men det jobbiga: scolymnia-ricordea + kolonier av sps och några clowner kirurger och annat eller kejsare/dvärgkejsare/fjärilar/kirurg(er) och inga koraller?

Innan man har gjort klart akvariet vill man ha ett till jag är en sjuk människa.

post-6659-14468925611407_thumb.jpg

post-6659-14468925611607_thumb.jpg

post-6659-14468925611815_thumb.jpg

post-6659-14468925612026_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan man har gjort klart akvariet vill man ha ett till jag är en sjuk människa.

Nej, jag skulle vilja på stå att du är fullt normal. :)

Jag har själv suttit tankar på ett lite udda kar nu de senaste dagarna, som jag iofs vet inte kommer bli en realitet, men man planerar väl ändå hela tiden. Det blir lätt så när man inte kan ha "allt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från kvällens nöje. "projekt lysramp"

[ATTACH=CONFIG]77398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77399[/ATTACH]

//Mange

Tack för hjälpen med "ångestmomentet" för mig. Tror alltid att hela jedra rampen kommer rasa ner i karet. Fasen vad fint, imorgon dags att låna en såg och sen såga hål för överföringar och fixa det under kvällen :-)

3 veckors leveranstid på beställda revpelare = får gott om tid att köra in karet

I mitt andra kar är det fullt med levande sten och knasiga gobies som alltid kvaddar korallerna med att ha sand över dem, helt otroligt. Detta kar skall bli annorlunda, öppna ytor och 2 revpelare endast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga jag har i rampen nu 2 vita 2 rosa och 4 blå - 2 rosa längst bak (1timer) 2vita+2blå i mitten (1timer) och 2 blå längst fram (1timer)

Verkar det vettigt eller skulle någon annan färgkombination vara bättre på 8 rör? Både antal färger eller hur de sitter i rampen?

jag har alltså: framsida b b b v v b r r baksida (b=blå v=vit och r=rosa)

Bra eller finns det bättre? (förklara gärna varför du tycker det är bättre! Roligt höra andras åsikter)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte mitt första kar så följde det med en armatur med två rör. Jag hade ett blått bak och ett vitt fram - det gav en illusion av att karet var djupare än vad det egentligen var eftersom de djur som fanns i bakre delen av karet blev blåare. Men personligen föredrar jag en jämnare färg på allt (framsida b r v b b r v b baksida).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte mitt första kar så följde det med en armatur med två rör. Jag hade ett blått bak och ett vitt fram - det gav en illusion av att karet var djupare än vad det egentligen var eftersom de djur som fanns i bakre delen av karet blev blåare. Men personligen föredrar jag en jämnare färg på allt (framsida b r v b b r v b baksida).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tack för input, håller helt med. Enda anledningen jag har just nu som jag har är att 2 första på 1 sladd 4 mittersta sladd nr2 och de 2 därbak sista sladden. Klantigt av Giesemann, trodde de skulle ha fördelat 1 2 och 3 på ett annat sätt. Får fundera om jag skall ändra ändå, men vill så gärna ha allt rosa på 1 kanal, 1 med rent blått och sen resten sista. Bara surt de är placerade som de är i rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...