Gå till innehåll

Hjälp! Vad händer? Fiskarna dör.


Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu har en vitbröstad kirurg, en saddleback clown och en dominodamsell dött inom två dagar.

De har tappat färg, börjat simma uppe vid ytan och varit oroliga.

Kirurgen fick stora sår överallt.

Alla har varit ca 5-7 cm stora.

Nu är ytterligare en saddleback och en imperator i fara.

post-4773-14468925336747_thumb.jpg

Värden:

temp: 26

Sal: 1,024

PH: 8

KH: 8

Ca: 420

Mg: 1300

Nitrat: 15

Fosfat: 0-0,1 med Red Sea och JBL båda visar lägsta värdet.

Ammonium: < 0,1

Akvariet är på 330 liter plus 100 liter sump.

Biopellets har varit igång i 4-5 veckor. Ca 1,5 dl.

Skummaren skummar blött.

Jag bytte 50 liter vatten nu på morgonen.

Någon som har idéer?

Känner någon igen sjukdomen? Är det någon sorts förgiftning?

Vad ska jag göra för att rädda kvarvarande fiskar?

/Håkan

post-4773-14468925336486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som att de har "ludd" på sig.. det skulle isåfall indikera oodinium.

Kör du uv-c? Hur starkt?

Nya inköp nyligen?

Ommöblering?

Hur gammalt är akvariet?

Stora sår kan betyda fiskturberkolos:

Här är 2 länkar om mina erfarenheter:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?29843-Vad-är-det-för-parasit-sjukdom-som-ger-svarta-fläckar-och-tappad-vävnad&highlight=sjukdom

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6829-Hemsk-sjukdom-Behöver-hjälp&highlight=sjukdom

Hoppas det finns något.

Om du vill klara fiskarna från oodinium (om det nu är det) eller någon allvarligare sjukdom så är det nödvändigt med uv-c eller ozon samt större vattenbyten i några veckors tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oodinium och liknande sjukdomar kan förekomma latent i akvariets inredning eller komma med nya inköp och så bryter det enklast ut när akvariet är i obalans eller stressat av någon anledning. Vanligaste anledningarna är försämrad vattenkvalité, ökad aggression mellan invånarna eller självförvållad oreda p.g.a. t.ex. ommöblering som kan röra upp skit och otyg.

Tror att enklaste sättet att få fiskarna friska är medicinering med kopparbaserad medicin men det är väldigt giftigt och dödligt för allt annat du har i akvariet så fiskarna behöver då flyttas till en karantän eller medicineringshink där de får gå ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna är kraftigt angripna av odinium och får då ofta sekundära infektioner som utvecklar sår mm.

Utbrottet beror sannolikt på att akvariet är nystartat även om du flyttat allt ifrån ditt gamla akvarium så är vanligt att fiskarna blir sjuka innan akvariet har stabiliserat sig.

Jag tycker du skall ta bort biopelletsen tillfälligt för den stimulerar bakterietillväxt, inte bra när fiskarna är sjuka. Kör med UV och ozon för att minska mängden bakterier, jag tycker vattnet ser lite disigt ut på bilden på imperatorn, det tar du bäst bort med ozon.

Annars är det medicinering i separat akvarium som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har redan fått både goda råd och eventuella förklaringar till ditt problem, mitt råd är att du följer dem. De där fiskarna är kraftigt angripna och möjligen utom räddning. Medicinering i karet är inte att tänka på, jag tror du fördärvar mer än vad du räddar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett till akvarie för över fiskarna till detta se till att inte ha inredning.Syresten uv-c och ev medicin .Ifall du haft en djupare sandbädd kan du ha frigör´t en hel del amoniak och andra skadliga ämnen.Men medicinera inte direkt i karet då många mediciner är rena rama döden för koraller och andra nyttodjur i karet.Tyvärr har jag ingen annan erfarenhet av detta i saltvärlden men i sötvatten har jag haft ett liknande besvär 10 år sedan.Hade djup sandbädd i ett kar som stått i flera år skaffa ett större förde över sanden till det större utan att göra ren den trodde det var bra som start bakterier.Fick sammetssjuka prick och andra sjukdommar samma vecka på fiskarna och löste detta med att föra över dom till ett annat kar medicinera och starta om det gammla med allt nytt och fick stå i ett par veckor.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När sjukdomen har gått så långt att fiskarna är så "dammiga" som dina så är det väldigt svårt att klara att få dem att överleva. Hittar du ett vettigt kar så inhandla det annars är det, tycker jag i min mening, bättre att förbereda bättre till nästa inköp.

Bara en åsikt ur ekonomiskt perspektiv. Så du inte köper på dig något dyrt som du ändå kanske inte hinner använda.. eller som jag.. stå med dubbla uppsättningar av allt när du kollar i förrådet.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu skaffat mig ett billigt 63 liters och flyttat över Imperatorn och en mandarin dit. De var de jag fick tag på med håven.

Jag medicinerade med ett preparat mot oodinium och har inget annat än en Tunze 6045 och en doppvärmare i det karet.

Behöver jag flytta UV-C från det stora akvariet? Det gör väl nytta där kan man tycka.

Ozon har jag funderat över tidigare när jag hade problem med disigt vatten. Men det ställer väl krav på lite mer utrustning (mätning och skummare) samt att man inte kör det tillsammans med UV-C eller?

Jag förstår att jag måste göra något åt visningskaret också, annars blir väl de andra sjuka också. Även om det står på förpackningen att medicinen inte dödar andra djur i akvariet vågar jag inte lita på det.

Så. Just nu. Medicinering av alla fiskar jag kommer åt att fånga. UV-C i stora akvariet och stora vattenbyten i ett par veckor.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera av dom vanliga fiskparsiterna som Amyloodinium och Cryptocaryon kan faktiskt helt utrotas ur ett kar rätt enkelt.

Man behöver bara ha karet fisklöst i 6-8 veckor, fast då är kruxet att ha någonstans att behandla och ha fiskarna under tiden.

Båda parasiterna och flera andra "måste" ha en levande fisk som värd inom bara några dagar efter dom kläcks, annars dör dom.

Dock så kan ägg cystorna klara sig i flera veckor innan dom kläcks, därav den långa väntetiden.

Men annars är det en väldigt enkel metod som inte kräver någon extra utrustning, bara en massa tålamod.

"Alla" fiskar måste sen i karantän och behandlas.

För även om dom inte verkar angripna kan dom fortfarande vara smittbärare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon har jag funderat över tidigare när jag hade problem med disigt vatten. Men det ställer väl krav på lite mer utrustning (mätning och skummare) samt att man inte kör det tillsammans med UV-C eller?

/Håkan

Det bästta instrumentet är näsan om man kör Ozon.

Man känner väldigt tydligt när det börjar lukta sedan gäller det att kunna ventilera utrymmet lite så är det lugnt.

Jag hade ett kraftigt sjukutbrott i mitt kar och lyckades rädda de flesta fiskar då jag kunde köra på med ozon kvickt.

Här kan du se vad som hände i mitt kar hade visserligen vita prick men att råden att köra ozon mm är likvärdigt

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43796-Hjälp-önskas-vita-prick

Lider med dig.

MVH/Glenn

Ändrat av Genne
Laggt till info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick inte så bra.

Halva fiskbeståndet är borta. Jag insåg att jag behövde ett större karantänsakvarium så nu går resterande fiskar i ett 112 liters.

Visningstanken går tom på fisk nu och ska göra det i 5-6 veckor.

I karantänen börjar de nu se ut att må bättre. Det som överlevt är en Zebrasomas, en Valencienna Strigata, en saddleback clown, en Centropyge Bispinosa och en palettkirurg.

Jag medicinerar med exodim, om nån har erfarenheter av den. Jag håller också på att titta på en lösning för ozon till omstarten.

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...