Gå till innehåll

vsv någon som provat


fredrik-tern

Rekommenderade inlägg

- 1/2 liters petflask

- 4 dl vodka

- 1 dl 12% ättika

- 5 kaffeskedar strösocker

Det vette f-n! Jag skulle nog byta ut ättikan mot typ grapetonic och ha en gnutta lime i.. Men smaken är ju delad, men det ska vara ganska sent på småtimmarna innan jag skulle komma på att smaka på den där blandningen.

He he.. Undrar vad utomstående folk skulle tro om dom läste en sån här tråd!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som något man ska lägga in sill och strömming i ((Sill för västkusten strömming för östkusten) måste förklara för två olika folkslag)) Hahaha (ps" för er i inlandet dom vet inte att det är samma fisk men saltkar ska dom ha)

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som något man ska lägga in sill och strömming i ((Sill för västkusten strömming för östkusten) måste förklara för två olika folkslag)) Hahaha (ps" för er i inlandet dom vet inte att det är samma fisk men saltkar ska dom ha)

MVH/Glenn

Hah... jag hade faktiskt ingen aning om att det var samma sak, tufft att bo på västkusten ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur e dosseringen per 100liter?

Jag föreslår att du läser tråden så du förstår den, doseringen är olika för olika kar, detta är en blandning som du sedan blandar i karet några ml om dagen.

Så för att svara på din fråga nej, doseringen är väääldigt liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Reuben skriver, det är väldigt viktigt att du läser på först innan du börjar dosera. Dels så måste du lära dig hur mycket just du bör/skall dosera, men även lära dig hur du skall 'läsa av' akvariet. Min ser på vatten, rutor, inredning och t ex skalet på räkor hur akvariet reagerar. Du måste även använda en effektiv skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

det heter sill på den skånska östkusten med, tror att sillen går över till strömming någonstans vid kalmar. märklig men sant

mvh chrille

Tycker det ser ut som något man ska lägga in sill och strömming i ((Sill för västkusten strömming för östkusten) måste förklara för två olika folkslag)) Hahaha (ps" för er i inlandet dom vet inte att det är samma fisk men saltkar ska dom ha)

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag har läst lite olika syn på när man skall sätta igång med VÄS. Min burk har varit igång med LS i sex veckor nu. Det är inte mycket alger, det som är är väl typ vitt "hår" på vissa stenar samt lite gul/orange trådalger i sanden som kommit den senaste veckan. Sniglarna betar på bra och jag satte i två eremiter igår. Värdena:

PO4 - ~0,25

NO3 - ~4

Dvs de ligger med felmarginalerna i mätning ungefär på förhållande 1/10 som det skall vara.

Går idag upp på 6 h lyse per dag och ligger ännu så länge bara på 2x54W T5 på 240 l.

Så frågan är. Bör jag börja köra VÄS i förebyggande syfte? Eller varför borde jag låta bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förebyggande..... dosera organiskt kol tills du når det näringsvärde du önskar. Så länge du inte totalt nollar så skadar det inget. Ta det lugnt och försiktigt.

Det är ju ett ypperligt tillfälle att testa nu när du inte har något känsligt i karet.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Sitter och ska börja med lite kolkälla i karet lite sådär för skojs skull.... och kommer nog köra med VÄS i grunden, med tillsats av olika bakteriekulturer (nu i början, zeobak, men kommer att köra olika märken och varianter för att hålla biodiversiteten så hög som möjligt)... Kommer sannolikt även dosera biopolymerer i form av reef actif i små mängder, igen för att ge så många olika nedbrytningsvägar som möjligt...

Så en fråga till Wiking, ditt recept på VÄS hur har du kommit fram till den? har du experimenterat fram den, eller var det bara nånting du blandade ihop och det fungerade bra, eller läste du receptet nånstans? Det jag läste på glassbox har ju ganska annorlunda proportioner på de olika ämnena mot ditt recept...

Funderar även på hållbarheten på denna vätska, på glassbox säger dem att den har begränsad "lagringstid" funderar bara på att då man använder relativt utspädda lösningar av ämnena i hans recept om man kunde få en mycket längre hållbarhet om man använda starkare varianter så att det inte blir så mycket vatten i lösningen, för om man tänker sig att man tar 24% ättika, 40%ig vodka (synd att det är svårt få tag i starkare av dessa här i Sverige) och lite socker, det blir ju i princip en riktigt äcklig likör :P och de har ju en lång hållbarhet.... Finns det nåt skäl att välja de utspädda varianterna av ämnena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en fråga till Wiking, ditt recept på VÄS hur har du kommit fram till den? har du experimenterat fram den, eller var det bara nånting du blandade ihop och det fungerade bra, eller läste du receptet nånstans? Det jag läste på glassbox har ju ganska annorlunda proportioner på de olika ämnena mot ditt recept...

Frågan var inte till mig men jag svarar ändå ;)

Jag har använt både Wikings recept & glassbox designs. Det finns 5% distilled vinegar (bösfri!) att köpa på en välsorterad asiatisk matbutik. Wikings recept ger mer Ättiksyra & socker på bekostnad av Etanolen jämfört med GBD's recept men jag har inte upptäckt någon skillnad i praktiken. Många doserar ju bara Etanol, Ättiksyra eller Glykos. imisky tex doserar 95% Etanol med bra resultat.

Det där med hållbarhet tycker jag är svårt, jag förvarar min Ättika och Vodka i rumstemperatur precis som min blandade lösning. Men efter ett tag tycker jag nog min blandning tappar stinget, speciellt doftar den mindre ättiksyra med tiden. Så jag gör ganska små omgångar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel, att gå ner i 5%-ig ättika ser jag som ännu sämre så inte att jag känner ett behov av det, jag vill ha starka grejer (finska gener vettu ;))... Det är just det där med den större mängden ättika och socker jag funderar på, att en del påstår sig se problem med det ena eller det andra, men det kan ju vara slumpen som spelar ett spratt med... Men det finns ju mekanismer man skulle kunna tänka sig att de påverkar i frågan...

Har även funderat på olika sockerarter, olika alkoholer med mera, men kanske är sak samma... Men tror att det finns skillnader vilka bakterier som gynnas av olika kolkällor (och många andra parametrar i karen) och jag har en stark tro på mångfald vs "enfald" därför jag även väljer att dosera bakterier, för har man en totalt dominerande bakteriestam, och nånting rubbar balansen hos den så kan det gå illa, och det snabbt, har man däremot en stor mångfald så är sannolikheten att alla ska påverkas av en och samma händelse mycket mindre... Jag kommer inte att dosera några stora mängder kolkälla, då jag aldrig upplevt problem med näringsvärden direkt, jag gör detta mest för att pusha näringsvärdena lite lite nedåt, och för att få just en robust bakteriestam, och det är ju klart att nånting händer när man doserar bakterier och kolkälla, har lekt lite senaste veckorna med zeobak, zeofood och reef actif och korallerna visar klara tecken på att gilla det, tror inte det har med sjunkande näringsvärden direkt att göra, då jag under denna tiden knappt skummat alls, och att de "icke existerande" näringsvärdena inte ändrats... Men ja blir spännande att fortsätta experimentera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och ska börja med lite kolkälla i karet lite sådär för skojs skull.... och kommer nog köra med VÄS i grunden, med tillsats av olika bakteriekulturer (nu i början, zeobak, men kommer att köra olika märken och varianter för att hålla biodiversiteten så hög som möjligt)... Kommer sannolikt även dosera biopolymerer i form av reef actif i små mängder, igen för att ge så många olika nedbrytningsvägar som möjligt...

Så en fråga till Wiking, ditt recept på VÄS hur har du kommit fram till den? har du experimenterat fram den, eller var det bara nånting du blandade ihop och det fungerade bra, eller läste du receptet nånstans? Det jag läste på glassbox har ju ganska annorlunda proportioner på de olika ämnena mot ditt recept...

Funderar även på hållbarheten på denna vätska, på glassbox säger dem att den har begränsad "lagringstid" funderar bara på att då man använder relativt utspädda lösningar av ämnena i hans recept om man kunde få en mycket längre hållbarhet om man använda starkare varianter så att det inte blir så mycket vatten i lösningen, för om man tänker sig att man tar 24% ättika, 40%ig vodka (synd att det är svårt få tag i starkare av dessa här i Sverige) och lite socker, det blir ju i princip en riktigt äcklig likör :P och de har ju en lång hållbarhet.... Finns det nåt skäl att välja de utspädda varianterna av ämnena?

Jag har kört med vodka/VÄS i över 5 år nu om jag minns rätt. Jag tror första receptet löd;

- 4 dl vodka

- 1 dl ättika

- 10 kaffeskedar socker

Redan efter några blandningar började jag testa olika varianter för att se om jag kunde finna någon skillnad. Jag har testat;

- 2 dl vodka

- 2 dl ättika

- både med och utan socker

Har även testat;

- 4 dl vodka

- 1 dl ättika

- helt utan socker

Den blandning jag använt mest och hela tiden kommer tillbaka till är;

- 4 dl vodka

- 1 dl ättika

- 5 kaffeskedar socker

Av någon anledning känns det som den sistnämnda blandningen är bäst för mitt kar. Men naturligtvis finns det ingen begriplig vetenskap bakom det konstaterandet. De sista åren så har jag tillsatt 1 ampull BioDigest var 2-3 vecka. Mest för att undvika monokultur. Det märkliga är att jag inte för en sekund tror på monokultur i våra kar, hur skulle det gå till i en sådan komplex miljö? Här finns en länk till en diskussion: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19339-Finns-monokulturer-av-bakterier-i-våra-kar&highlight=monokultur

Hållbarheten på blandningen är inget problem för mig, jag trycker i 5-6 ml per dygn som underhållsdos i mitt kar. Skulle du vara orolig för hållbarheten så är det ju bara att blanda till en mindre dos men med samma proportioner.

Javisst är detta inget annat än en äcklig variant av likör, dock utan pockande färgämnen, dessutom doseras denna likör med spruta i stället för ett litet elegant dryckesglas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Wiking, misstänkte att du hade experimenterat en del, men kan ju också vara som du säger, olika kar kan ha olika blandningar som optimalt... Men du använder vanligt strösocker?

Tror ju självklart inte på någon äkta monokultur, däremot tror jag att vissa bakteriestammar som inte är konkurrenskraftiga kan bli väldigt nedtryckta och även i vissa fall försvinna ur våra kar, om man då har en konstant tillförsel av de bakterier man vill ha ser man till att de har möjligheten att återkolonisera, jag tror inte det är något problem i normalfall, men genom att konstant "sår nya frön" så ser man hela tiden till att det finns bakterier om förhållandena förändras, detta är ju som vanligt i evolutionen att en liten fördel i det långa loppet kan slå igenom, man ger en liten konkurrensfördel för det man vill ska klara sig, och tillika försöker man ge de patogena (i våra ögon) organismerna så mycket konkurrensnackdelar som möjligt.. Detta är ju precis det man gör när man doserar nitrat när cyanon tar över, man tar bort dess konkurrensfördel och boostar övriga önskade organismers konkurrenskraft..

Så jag ser bakteriedosering som att förekomma problemet för att inte förekommas av problemet, sen tror jag väldigt mycket på att vissa bakteriestammar kan ge väldigt stor skillnad i våra kar, t.ex. att man ser till att det finns tillräckligt med bakterier som bryter ner fast organiskt material till ammoniak och fosfat, speciellt lite mer svårnedbrytbara ämnen som kitin och sklerotin, som lätt annars ansamlas i våra kar, där finns speciella bakteriestammar som borde kunna göra stor skillnad i mängden "slam" som aldrig bryts ner i våra kar... Dessa bakterier är det nog en rätt stor risk/chans att vi inte får med i våra kar, för vi tar inte in nånting ifrån de biotoperna i våra kar, det är de kladdiga, illaluktande delarna av havet vi snackar om här, mangroveträsk, vissa typer av laguner med mera.

Sen tror jag inte det är på nåt sätt nödvändigt att dosera bakterier varje vecka, eller ens varje månad, men att göra det med jämna mellanrum, det tror jag är bra för karet....

Hållbarheten ser jag inte som nåt problem egentligen, jag kommer göra väldigt små batcher, 50-100 ml skulle jag tro, i.a.f. till en början, och jag kommer inte att dosera i närheten av de mängder som man säger är brukligt, just för att mina näringsvärden är nere i 0.01 i fosfat och nitrat får jag dosera, detta är mest ett kul experiment för mig, att se vad som händer om jag tillsätter kolkälla i små mängder, kommer även köra en annan liten specialare för skojs skull, kommer köra med "sötvattensmaterial" i karet, kommer köra en fluidiserande reaktor med keramik-tjafs, som ett biomekaniskt filter, svampfilter kommer också att finnas och sannolikt 100mikrons-strumpor för att plocka bort partiklar (detta kommer dock försvinna i samband med större kar där refugium och kryptisk zon får ta hand om böset)...

Nitratfabriker säger en del, jag säger "bring it on" jag har kronisk nitratbrist i mitt kar, så ja det är lite syftet att få till lite mer nitrat om möjligt, tror dock inte det kommer göra så stor skillnad i detta, men kommer ge bakterierna mycket trevlig yta att växa på i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så är det, jag använder vanligt strösocker.

Gillar ditt resonemang om att dosera bakterier i något slags förebyggande syfte. Det är väl samma sak med våra vattenbyten, jag gör i alla fall mina för att jämna ut eventuella skevheter, men framförallt i förebyggande syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...