Gå till innehåll

vsv någon som provat


fredrik-tern

Rekommenderade inlägg

Tänkte på en sak, har ni testat skillnaderna mellan olika blandningar baserat på hur höga nitrat/fosfat-värden ni har?

ex. Om du har 0-5ppm N03 jämte 25-50ppm osv.

Att man inte kanske ser någon större skillnad på effekten vid 0-5 ppm förstår jag, men det vore intressant att se hur de olika recepten fungerar baserat på utgångsvärden.

(är nog själv på väg att använda VÄS i ena karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som något man ska lägga in sill och strömming i ((Sill för västkusten strömming för östkusten) måste förklara för två olika folkslag)) Hahaha (ps" för er i inlandet dom vet inte att det är samma fisk men saltkar ska dom ha)

MVH/Glenn

Farsan sade att den byter namn i höjd med Simrishamn men vet ej om det är korrekt.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Reuben skriver, det är väldigt viktigt att du läser på först innan du börjar dosera. Dels så måste du lära dig hur mycket just du bör/skall dosera, men även lära dig hur du skall 'läsa av' akvariet. Min ser på vatten, rutor, inredning och t ex skalet på räkor hur akvariet reagerar. Du måste även använda en effektiv skummare.

Tjena Wiking!

Kan du utveckla "skalet på räkor"-delen, tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag undrar om den här blandningen inte är mer än summan av sina delar rent kemiskt.

Någon som minns esterfiering från skolans kemi? I korthet så går det ut på att syra och alkohol reagerar med varandra och bildar estrar. Etanol och ättiksyra bildar estern etylacetat. Det ska sägas att under esterfieringen så spjälkas vatten av så reaktionen stoppas i någon grad av vatteninnehållet i blandningen (jag vet inte var jämvikten ligger). Jag har för mig att Fauna Marin listar just etylacetat som en beståndsdel i sin kolkälla (minns inte produktnamnet just nu).

En annan reaktion som kan tänkas äga rum i lösningen är hydrolys av sackarosen (sockret). Sackaros är ju en disackarid bestående av fruktos (fruktsocker) och glukos (druvsocker). Syran borde trigga spjälkning av sackarosen till just dessa två monosackarider.

Så det är lätt att se hur denna mix efter ett tag innehåller inte bara ihopmixade etanol, ättiksyra och sackaros utan också etylacetat, glukos och fruktos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte speciellt påläst om vsv eller väs, men vad betyder detta för karet? Skulle etyacetatet och monosakariderna göra något speciellt med bakteriefloran menar du? :)

Det var en svår fråga. Rent generellt kan man säga att bakterier som måste använder estrar som etylacetat måste ha ett enzym med estrasaktivitet. Vissa bakterier har det, andra har det inte. Rimligen borde de bakterier som har en estrasaktivitet gynnas av de får en kolkälla, men om det är bra eller dåligt för ett typiskt akvarium får nog vara osagt.

Vad gäller sockerarterna så krävs enzymer (beta-fructofuranosidaser, t ex invertas) som kan spjälka sackaros till fruktos och glukos för att bakterier ska kunna använda sockret som kolkälla. På så sätt är fruktos och glukos bättre kolkällor för många bakterier än vanligt socker. Jag gissar att fler bakterier kan använda monosackariderna jämfört med sackaros. Återigen, är det svårt att veta vad det innebär för akvariet.

Sen brukar vi glömma alla andra organismer som inte är bakterier i karet. De kan nog tänkas ta upp en försvarlig del av den tillsatta kolkällan. Det är inte många celler som säger nej till lite glukos och fruktos t ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
On ‎31‎.‎03‎.‎2013 at 21:38, Claes_A sa:

Jag undrar om den här blandningen inte är mer än summan av sina delar rent kemiskt.

Någon som minns esterfiering från skolans kemi? I korthet så går det ut på att syra och alkohol reagerar med varandra och bildar estrar. Etanol och ättiksyra bildar estern etylacetat. Det ska sägas att under esterfieringen så spjälkas vatten av så reaktionen stoppas i någon grad av vatteninnehållet i blandningen (jag vet inte var jämvikten ligger). Jag har för mig att Fauna Marin listar just etylacetat som en beståndsdel i sin kolkälla (minns inte produktnamnet just nu).

En annan reaktion som kan tänkas äga rum i lösningen är hydrolys av sackarosen (sockret). Sackaros är ju en disackarid bestående av fruktos (fruktsocker) och glukos (druvsocker). Syran borde trigga spjälkning av sackarosen till just dessa två monosackarider.

Så det är lätt att se hur denna mix efter ett tag innehåller inte bara ihopmixade etanol, ättiksyra och sackaros utan också etylacetat, glukos och fruktos.


Skulle detta innebära att man egentligen doserar något helt annat än det man tror och att lösningen med tiden förändrar egenskaper? I så fall borde ju effekten av doseringarna bli väldigt olika om man har en stor dosering.

Jag doserar t.ex. 60 ml nopox som skall vara metanol bland annat.. om jag hade doserat VÄS och kört samma mängd ifrån en nyblandad flaska som en som stått i 2-3 månader skulle det utgjort någon skillnad tror du?

Kan man också göra en bedömning om VÄS är "starkare" och mer effektivt än t.ex. nopox? Eller det beror på vilka bakterier man har i akvariet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...