Gå till innehåll

Kalciumhydroxid och dess olika inverkan?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Funderade på att gå tillbaka till kalciumhydroxid då jag inte kan hitta någon info om vad som kan vara farligt vid jon-obalans i vattnet.

Men då undrar jag ju naturligtvis hur man skall göra för att värdena skall "följas åt".

Mitt kalcium förbrukas väldigt lite och försvinner inte nämnvärt medans mina karbonater slukas varje dag. Om jag har 11 i kH ena dagen så kan det vara nere på 8-9 bara en dag därifrån.

Om man tillsätter Kalciumhydroxid kommer det då att balansera sig så att det blir lagom tillskott av kalcium och karbonater eller behöver man trots kalciumhydroxiden tillsätta något annat?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde länge med bara kalkvattentillsats till mitt nano och fick aldrig upp KH över 6 trots att jag inte hade stenkoraller där. Ph gick upp bara. Sedan har jag läst mig till att kalken fäller ut när pH blir för högt. En gammal standard är en femtedel natriumkarbonat och fyra femtedelar natriumbikarbonat för att höja karbonathårdheten. Sköter man sina vattenbyten tror jag risken är mycket liten för problem med jon obalans. Tittar man på testerna av olika saltfabrikat skiljer det ju ganska mycket utan att man särskilt säkert kan säga vilket som är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Vad är det som gör natriumkarbonat+natriumbikarbonat till en bättre buffer jämfört med enbart natriumbikarbonat? :smiley24:

Har oxå förstått att risken för problem av jon-obalansen är väldigt liten om man sköter sina regelbundna vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är stabilare än något annat. Det som stabiliserar pH:t nedåt är ju framför allt karbonathårdheten och det ingår ju i detta men det är ett samspel med andra ämen också. Uppåt så är det framför allt koraller och alger som i samspel med belysningen begränsar. Jag tror inte heller att pH är lika viktigt för koraller som karbonathårdheten - i alla fall inte efter min lilla erfarenhet.

På grund av ett dåligt test så drog jag på mig ett högt Ca - värde (500) och de sista veckorna har jag bara tillsatt bikarbonat utan att pH sjunkit. Det är alltså andra faktorer i karet som håller pH uppe hos mig nu.

Jag är övertygad om att testa, testa, testa vattenvärdena är den bästa metoden.

Och byta vatten regelbundet för hur man än gör så samlas restprodukter från maten som djuren inte tagit upp.

Blandningen jag skrev om användes i antiken = 70 - talet när vi inte hade bra tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Noname, Natriumbikarbonat sänker PH, Natriumkarbonat höjer PH, så därför bör man ha i lite natriumkarbonat tillsamans med bikarbonaten

Vad tror du? 1-4?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CaCl2 + Na2CO3=>CaCO3 + 2NaCl. Man får alltså 2 mol salt för varje mol kalciumkarbonat. Vad händer? Salthalten kommer att stiga (NaCl-halten). Kompensera med vattenbyte så att totala salthalten inte stiger men man kommer hela tiden att bara få mer natrium- och kloridjoner i akvariet. Alla andra joner kommer hela tiden att minska och natrium- och kloridjonerna att öka (jonobalans). Därför tillsätter man NaCl (natriumklorid) fritt salt för att kompensera för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det vet jag.

Men finns det någonstans där man kan läsa om vilka effekter jon-obalansen får för akvariet? Eller hur man identifierar jon-obalansen i akvariet?

Det är mycket snack om det här med jon-obalans men ingen har någon länk eller dylikt som kan förklara fenomenet tydligare.

Om man byter vatten regelbundet men använder sig av vanligt salt så exporterar man ju överskott av NaCl-joner också men inte lika mycket som om man skulle använt NFS-salt. Detta leder ju till att i långa loppet borde det blir överskott även om man byter vatten, så länge vattnet är vanligt salt med NaCl-joner vill säga.

Förra ägaren och jag har totalt under över 1 och 1 halvt års tid bytt enbart saltvatten samtidigt som vi har tillsatt natriumkarbonat och kalciumklorid i vattnet så nog borde vi ha skapat jon-obalans i akvariet. Men jag kan inte märka några negativa effekter.

Kanske man kan resonera som så att något annat ämne i akvariet binder/använder eller löser upp jonerna? Jag menar är det någon som har kolla på alla ämnena i ett saltvattensakvarium och hur de påverkar varandra? Inte minst spårämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...