Gå till innehåll

"anemon" hjälp!!, KOLLA HIT!!!


Wigge

Rekommenderade inlägg

fredrik det är 12 dagar sedan idag jag starta det

Hur menar du med vatten värden?

Har en 18w lysrör som ligger ungeför 5 cm från vattnet(inget jag kan ändra den är inbyggd i akvariumet)

Börja med att läsa från länken nedan för att komma igång med kemin och kvävecykeln. Detta är en hobby som man bör ta med lugn och ro och inte stressa sig in i och köpa allt för mycket allt för fort. Har man inte kunskaperna brukar det bli dyrt att experimentera då många av djuren vi köper är känsliga och har specifika krav.

Med dina vattenvärden menar jag salthalt, nitrat, fosfat, om du haft/ har nitrit, ph mm. Detta är saker du kommer lära dig i b.la länken nedan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska jag göra då? bara vänta och se? mer/mindre ljus, mer/mindre varme eller vad ska jag göra?

Vi har inte dirket fått någon information från dig om alla värden i karet så det är svårt att säga. Börja med ett vattenbyte på 15liter så kan vi ta det därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du att testa vattenkvaliteten med nitrattest , saltmätare , fosfattest , kh ca ?

testa och skriv resultaten i denna tråd så finns det alltid någon som kan ge tips och råd men utan att veta hur ditt vatten är så går det inte att säga vad som är fel

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

90% av bakterierna är i stenen så du behöver inte oroa dig för det. Vattenbytten är alltid bra. Testerna behöver du skaffa så du vet hur mycket dåliga ämnen det är i vattnet.

Nitrat

Nitrit (endast första veckorna)

Fosfat

PH

Dessa klarar man sig ganska långt med i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se vad det är för korall på första bilden, men många mjukkoraller kan se lite ledsna ut när de ömsar skinn, det är en naturlig process som går över på ett par dagar-veckor. Det händer mig hela tiden att någon mjukis ser ledsen ut en dag för att nästa dag vara stor och fin igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O inte bara hälla i allt på en gång och chocka allt. Höj lite åt gången, höj till 20-25 under några dagar.

Du borde dock ta det lite lungt och LÄSA lite på forumet, verkar vara väldigt mycket du har att lära dig annars blir detta en dyr affär för dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bytte 10 liter vatten nu=), temperaturen ligger på 27 grader, öppnade fönster och locket för att försöka få ner den till 25 grader=) vet ej hur salthalten ser ut får kolla det om en stund när pumpen pumpat runt allt vatten=)

Ps. tror den ömsar skinn för det lossnar saker som liknar "skinn" bitar från den =), kand et vara så att den ömsar skinn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...