Gå till innehåll

Koppa in sniglar.


Oxygar

Rekommenderade inlägg

brukar köra ungefär 35-40 min på det mesta när jag ska ta ner nått nytt i karet, det säkra före det osäkra brukar man säga ;) Brukar ta en glas vatten och ta ur och hälla dit mitt vatten, gör det ca 4-5 gånger, alldrig haft nått som dött :)

Mvh timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med luftslang och klämma ock låter det droppa med 1-2 droppar i sekunden i minst 2 timmar, om inte mer.

Samtidigt medans jag har påsen i en hink med förvärm vatten så att den håller temperaturen under aklimatiseringen.

Enda metoden som funkat för mig, annars verkar dom tvärdö, men kan också ha att göra med att jag kör med högre and vanligt salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj haha.. jag har alltid varit noga med inkoppning av alla salt djur.. tagit mycket tid på mig. förutom snäckor/sniglar/eremiter.. alltid trott att dom är tåligare.. så bara slängt dom direkt i karet och aldrig haft någon som gått hädan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj haha.. jag har alltid varit noga med inkoppning av alla salt djur.. tagit mycket tid på mig. förutom snäckor/sniglar/eremiter.. alltid trott att dom är tåligare.. så bara slängt dom direkt i karet och aldrig haft någon som gått hädan!

Så gör jag med. En snigel har dött av totalt 15 sniglar o eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite grann på sniglarna faktiskt. Sniglarna som kan stänga bakom sig har jag hört/läst att man inte egentligen behöver koppla in, många av dessa lever över land när tidvattnet går upp och ner och är inte så känsliga utan kopplar in sig själva.

har aldrig varit noga med inkopplingen, senaste gångerna har jag kopplat in under ~15-20minuter, 15-20 snäckor. inte tappat någon under första veckorna, någon har dött under första månaden men det behöver inte betyda att det var det som var orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Just räkor ser jag som känsliga vid inkoppning. Speciellt putsarräkor och eldräkor.

Snäckor däremot är tåliga. Sniglar lever på land så de drunknar.

Håller helt med på detta. Jag har själv förlorat en räka vi snabb inkoppning. Snäckor verkar vara väldigt tåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju berätta att jag hittade några som jag förmodade tomma skal i kallvattnet, strandsnäckor alltså. De tänkte jag kunde fungera som eremitbostäder så de åkte i varma burken. Mer än tio grader upp i temperatur, åtskilliga promille upp salthalt, plums rätt i bara. Nån timme senare kröp de runt och åt alger...

Därmed inte sagt att snäckor tål vad som helst men ibland så tål de tydligen en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

http://www.reefcleaners.org

Acclimation

All Animals at this Time:

1. Float the bag in your tank to get the animals used to the temperature in your aquarium.

2. Wait 15 minutes.

3. Add animals to the tank, discard shipping water and any towels used in the packaging.

Important: Snails may go through shock during shipping, and be closed when they arrive. You should give them plenty of time to come out of their shells and move around before deciding they didn't make the trip. Ceriths may go dormant for up to 3 days.

You may find this to be different than the acclimation procedure you are used to carrying out. The reason we now ask our customers to use this procedure is because our snails and crabs live intertidally, and can handle swings in ph/salinity without a problem. However, what they can't handle is toxic levels of ammonia. During the shipping process, ammonia levels in the shipping bags build, while the ph level goes down. As the ph goes down the toxicity of ammonia also goes down. However, when your tank water with normal ph is introduced to the shipping bags, and the ph rises, so does the toxicity of the ammonia, and you will be poisoning the livestock. Please don't do this and certainly never let livestock sit out in buckets with shipping water exposed to fresh air for a long period of time, we know of no surer way to kill your new arrivals. Any other method of acclimation voids the Alive Arrival Guarantee. It is an easy method of acclimation and it works fine, please follow it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...