Gå till innehåll

Vodka / väs /vsv osv.. Doserpump ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det måste man kunna ha. Det finns dock 2 saker jag skulle fundera på. Ett, vad händer om doserpumpen ballar ur och får fnatt, men det är kanske ingen risk? Två, VÄS är ju lite småkladdigt, innebär det några problem för pumpen/slangarna på sikt? Jag har faktiskt ingen aning eftersom jag är gammal och konservativ, och sköter allt manuellt oavsett vad det är för något:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl inte vara några problem? Alla tre har ju i princip obegränsad lagringstid...

Frågan är ju vad mixen tål att stå med luften tillgänglig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det måste man kunna ha. Det finns dock 2 saker jag skulle fundera på. Ett, vad händer om doserpumpen ballar ur och får fnatt, men det är kanske ingen risk? Två, VÄS är ju lite småkladdigt, innebär det några problem för pumpen/slangarna på sikt? Jag har faktiskt ingen aning eftersom jag är gammal och konservativ, och sköter allt manuellt oavsett vad det är för något:)

Räknar kallt med att pumpen gör vad den ska... Om någon av mina 4 kanaler skulle balla ur så är nog resultatet samma..

Det var fråga ett....

Tvåan , Just nu var det VÄS jag blanda till.. Dock bara ca 2,5dl totalt.. Som en prov flaska typ... För att se ev effekt om det hinner bli någon innan provet är slut.. Om en långvarig dosering påverkar pumpen o slangarna så bör sen bega igen, i helt enkelt stanna..

Någon med erfarenhet om detta ?

Vill gärna ha fler åsikter om detta med dosepumpar o kol källemetoder..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju vad mixen tål att stå med luften tillgänglig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kör med zeostart3 phols extra och B balance via doserpump och har inte märkt av några negativa effekter av det. Alla tre är utspedda med steriliserat vatten från apoteket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 3 ml/dygnet underhållsdos eller någon slags startdos, och vad har du för värden på fosfat och nitrat?

Startdos typ.. Har gröna macroalger i karet som jag vet kollapsar när nivåerna går ner.. Dom tappar färgen o bara löses upp.. Kör det som lite riktmärke

Systemet är på 8-900 liter totalt.. Kanske löjlig låg dos ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har fått ett problem..

Kört VäS nu ett tag , för någon dag sedan så hittade jag lite cyano i karet..

Antar att det har med VÄS att göra.. , några tips ??

Har säkert någon liter macro alger i karet , så anser att jag inte har botten nivåer, men dock sett effekt på några koraller att näringen har sjunkigt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värde på fosfat och nitrat? Jag inbillar mig att cyano problem kan man få när man har någon obalans mellan fosfat och nitrat. Min hypotes är att det utvecklas som bäst när man har mycket fosfat och lite nitrat. Men man kan å andra sidan antagligen få cyano av hur många olika anledning som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värde på fosfat och nitrat? Jag inbillar mig att cyano problem kan man få när man har någon obalans mellan fosfat och nitrat. Min hypotes är att det utvecklas som bäst när man har mycket fosfat och lite nitrat. Men man kan å andra sidan antagligen få cyano av hur många olika anledning som helst.

Jag har observerat samma sak, när jag drog ned nitratet till 0.75ppm (mätt med RedSEA proffs grejerna) och jag hade kvar lite fosfat i vattnet så fick jag cyano.. det har jag inte lyckats få på länge..

men det finns säkert fler anledningar. Jag ville bara styrka Wikings Tes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är drygt 5 år sedan jag startade mitt kar och till hösten blir det 5 år sedan jag började med vodka. Minns jag inbillade jag mig att jag fick några små cyano fläckar när jag startade, men det var falskt larm. Jag har aldrig haft en endaste skitalg i mitt kar förutom lite kiselalger vid starten. Jag ligger alltid så jag kan mäta 2,5 - 5 i nitrat. Kan aldrig mäta mig till fosfat när jag använder mitt Salifert test enligt bruksanvisning, men kan skymta lite blått när jag sköljer ur mätglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Så om jag fattar detta rätt så är det vettigare att köra väs än pellets????

Du har bättre kontroll över det med VÄS. Jag kommer aldrig köra biopellets igen för min del då jag haft riktigt taskiga erfarenheter med det. VÄS skulle jag dock kunna tänka mig att gå tillbaka till om jag inte orkade mde jobbet med zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har bättre kontroll över det med VÄS. Jag kommer aldrig köra biopellets igen för min del då jag haft riktigt taskiga erfarenheter med det. VÄS skulle jag dock kunna tänka mig att gå tillbaka till om jag inte orkade mde jobbet med zeovit.

Med en återcirkulerande biopelletsreaktor där du kan ställa flödet igenom reaktorn har du precis samma möjligheter till kontroll med biopellets.

Det var ju tråkigt att du haft dåliga erfarenheter med metoden, men det är ju lite drastiskt att totalsåga en metod baserat på EN persons dåliga erfarenheter, jag menar hur många personer har på olika sätt inte kraschat sitt akvarium med zeovitmetoden, (eller med vodkametoden också för den delen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...