Gå till innehåll

Konvertera mitt 2400 liters till ett revakvarium


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag arbetar just nu i min lilla hjärna på att konvertera mitt 2400 Tanganyika akvarium till ett saltrev.

Just nu så är jag inne på att inte borra karet utan skära av de bakre hörnen med två en-meters glasbitar, då får jag två riktigt trevliga interna sumpar på ca.250 liter styck.

Den lösningen innebär dessutom att jag får hela min 4 meters framruta helt intakt.

Skummare och kemi i ena tårtbiten och 2 refugium med djupa sandbäddar med plenum under (den lösningen har jag idag och funkar helt perfekt) i den andra.

Båda refugietankarna kommer att vara remote,och kommer som idag kunna tömmas från botten och ha möjlighet att dosera VSV under bädden.

Lasse kom med en spännande fundering som ja just nu testar,,, ja doserar även lite Nitrat under bädden.

Skälen till refugierna är många, få ner F, lösa kalkkross för att få i lite "extra" spårämne.

Samt med omvänd belysningstid säkerställa ett kontinuerligt Ph.

Jag gillar dessutom tanken på att fåtill en fristad för smådjur att etablera sig.

Vad tror ni om detta konverterings spektakel ?????????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Smart att dela av i hörnen.

Men om du tar en 1 meters glasskiva blir volymen runt 125 liter per hörn.

En skiva som går ända fram till framrutan (ca 1,41m) ger dig volymen 250 liter. ( med 50 cm vatten).

Utrymme är viktigt, min sump är liten, bara 25 cm, och ibland önskar man sig större utrymme.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter kanon Larry. Ska bli riktigt roligt att följa detta projektet. Har du någon tidsplan när du tänkt köra igång det eller det blir när de blir?

/André

Jag tror att det är rimligt att börja efter sommaren med tömning av fisk, tänkte dra igång en 375:a o ha i rummet där ja kan dumpa infångad fisk. Flyter den delen bra så ska karet vara tömt på en vecka eller två.

Sen ska sumparna byggas och testas ca 3 veckor.

Sen kommer en period då ja ska köra karet tomt med ett ph på 6, detta för att laka ur ev. fosfat som kan sitta i inredningen.

Det är omöjligt att förutse hur lång tid det kan ta,, allt från en vecka till en månad.

Sen kommer det stora jobbet att bygga upp det nya karets inredning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart att dela av i hörnen.

Men om du tar en 1 meters glasskiva blir volymen runt 125 liter per hörn.

En skiva som går ända fram till framrutan (ca 1,41m) ger dig volymen 250 liter. ( med 50 cm vatten).

Utrymme är viktigt, min sump är liten, bara 25 cm, och ibland önskar man sig större utrymme.

Pär

Du har helt rätt Pär, måtten är inte ens mätta:) men principen är den att ja ska tillslut ha två rymliga sumpar på 200-250 liter vardera.

Refugiet är en viktig del som ja inte kommer lämna åt slumpen, därför kommer sumpvolymen spela stor roll för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett sjukt imponerande kar som säkert kommer bli ännu häftigare som saltkar -Tummen upp Snacka om att man blir sugen på och komma tillbaka på en till träff isf!! ;)

Klart det blir fler träffar, solklart med så trevliga gäster som kom:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ju projektet redan.. Härligt Larry!! Bara o planera genom allt så du vet vad för teknik du ska ha och att den får plats i sump/sumparna.

Har du redan nu i skallen vilken inriktning det ska bli ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är rimligt att börja efter sommaren med tömning av fisk, tänkte dra igång en 375:a o ha i rummet där ja kan dumpa infångad fisk. Flyter den delen bra så ska karet vara tömt på en vecka eller två.

Sen ska sumparna byggas och testas ca 3 veckor.

Sen kommer en period då ja ska köra karet tomt med ett ph på 6, detta för att laka ur ev. fosfat som kan sitta i inredningen.

Det är omöjligt att förutse hur lång tid det kan ta,, allt från en vecka till en månad.

Sen kommer det stora jobbet att bygga upp det nya karets inredning.

Det får ta den tid det gör. Kommer bli superläckert iaf. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Manne, det kommer att grunnas på, men jag kommer att försöka bygga ett smalt rev där det ska finnas gott om plats mellan bakgrund och revet.

Sen vill ja definitivt ha en anemon, en typ som blir riktigt stor och inte delar sig så ofta. I den hoppas jag på ett Clown-harem.

Såg detta när vi var i Malaysia o snorklade o det var grymt häftigt och något att försöka få till.

Inga mjukkoraller kommer i karet, sps och några LPS. Har ju fyra sorter Euphyllia och vill definitivt ha Glabresens.

Även en gorgonia ska i, ihop med euphylliorna ska dom stå för rörelsen i karet.

Helt vill ja ha någon gorgonia som inte kräver allt för mycke ljus, för att ja vill ha den långt bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett härligt projekt....

Kan inte säga mer..

Bygg ljuset i moduler så du kan maximera ljuset där du vill ha det o sen få ut lite spill ljuse på dom enorma sandytorna som du skulle kunna få till..

Hade kunnat sitta o brainstorma en hel natt ett sådanthär projekt.. Ekonomi blir ju en del av detta projekt att hantera både i start inköp o drift.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fixar du.. Smålänning... :):):)

Handlar om att handla i bulk format lite.. Tur att du har nära till stig..

Att räkna ihop en startkostnad bör ju vara ganska enkelt.. Men sen kommer dels drift , men också en stor kostnad som jag kallar levande inköp.. Första året så lär det se "fattigt" ut även om du stöper ner pengar i det varje månad på levande inköp..

... Men tror att du har styrkan som kan behövas om det skulle komma någon motgång på vägen..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter och kukelurar lite på lite olika lösningar, just nu är jag inne på att starta karet med Caulerpa o en punktbelysning på dom.

Bygga med ca 100 kg död levandesten och revcement.

Så fort ja anser att det går att tillsätta levande ska ja kanske köpa in en startkur pods och kanske någon annan sort oxå.

Har ett 10 tal kilo i 500 litaren som som ska vandra fram och åter tills ja fått över sjöstjärnor o småsniglar o maskar o annat kul i 2400 litaren.

Helt enkelt exportera näring med gröna alger o samtidigt bygga upp lägre liv innan några fiskar introduceras.

Men ja får se till att det lägre livet får tillräckligt med mat för att kunna etablera sig ordentligt innan stora predatorer kommer i byttan.

Det fina som ja ser det är att 500 litaren behöver inte fimpas förrän framåt vintern.

Vattenbytena i 500 litaren kan ju gå till så att ja bär 25 liters dunkar mellan karen.

Det gäller bara att se till att vattnet från den stora byttan inte innehåller för mycket fosfat.

Drömmen är att börja med två salarias som får etablera sig ordentligt innan min tyrann-Kirurg kommer i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan variant kan ju vara att ympa in bakterier från 500 litaren och köra VSV i stora byttan innan annat högre liv kommer i o låta karet gå helmörkt.

O påsåvis låta skumma ur näringen ur 2400 litaren utan att riskera några koraller dör av svängningarna.

Men då hade det varit kul att ha några bakterieätare.

Känner ni till några sådana som är lite tåligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredje variant är att köra igång karet med stenen men låta det gå med sötvatten och hälla i t.e.x saltsyra, citronsyra.

Därigenom låta fosfaterna lösa sig i vattnet, o köra 100 %iga vattenbyte till ja är nöjd.

Vilken av de tre metoderna skulle ni testa???????????????????

:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är 4*1*0.6 meter L*B*H och har ett 20 tal BTN moduler i sig.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439&page=2

Här är en mastont tråd i ämnet, såg att mina två trådar om detta kar har passerat 250 000 träffar vilket är rätt kul:)

Ja Manne ja är oxå inne på din linje, men ja kommer nog att köra VSV från början för att odla bakterier.

Dessutom att odla Copepods från början lockar faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...