Gå till innehåll

Olika tillverkare av UV-filter


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag tackar ödmjukast för era utförliga svar. Är inte "purung" jag heller, med mina 39 år så jag vet att med ålder kommer erfarenhet. Så jag är tacksam att få ta del av er :) Det är onekligen skoj med folk som delar ens intressen och detta forum verkar leva upp till sitt goda rykte. Så, nu ska jag spara på superlativen och återgå till ämnet, hehe... Som sagt, essensen är eg att jag vill placera mina pengar rätt och att problemet är att det finns för mkt att välja på. Det som gör mig mest osäker är vad som förefaller vara ett MYCKET frekvent rengöringsbehov pga kalkavlagringar? Därav försöker jag bara välja mellan modeller där kvartsröret är löst och uttagbart (vilken det inte var i den Odyssea jag hade, som gick sönder).

Trots att jag bara har en skummare (Deltec SC2060) i sumpen ihop med två stora filterväggar samt en returpump med filter, så är vattnet i stort sett kristallklart. Ja iaf glasklart... Har ill och med svårt att få upp ngt skit i skummaren, trots massiv skumbildning. Kanske beror detta på extremt liten belastning med endast 2 clowner, 1 blå kirurg, 1 gul kirurg samt 1 royal gramma, dvs 5 fiskar i 1 ton vatten? Alla mår bra, men lilla "Doris" har prick från o till. Har köpt Salifert men vill ha ett så passande UV som möjligt för mina behov.

Jag gillar som sagt tanken med att förlänga exponeringstiden genom rotation och med mitt väldigt klara vatten kanske det funkar bra. But then again, what do I know så att säga. Kanske är det sämre pga turbulensen. Det viktigaste är dock att jag kan lätt göra rent röret och att styrkan klarar ett flöde på minst 2500 l/h...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips som kan vara värt väldigt mycket när du skall ta ut kvartsröret. Om det är ett sånt som sitter upphängt i varje ända (ett genomgående rör) så sticker du in ett kvastskaft i det innan du försöker dra ut det. Orsaken till det är att det sitter med O ringar i varje ände och om du bara drar det rakt ut så faller det ner och slås sönder i bortre ändan. talar vis av efarenheten :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja siffrorna stämmer. Men med det flödet tar det bara algsporer. Kan nog fungera för ett flöde upp till 2000 liter per timme och ett kar upp till 1000 liter. Men hur länge plasten håller vet jag inte. Jag körde ett liknande filter fast 9w två tre år för länge sedan tills plasten i höljet var så tunn att jag inte vågade mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från 45 kubikmeter, 55 000 liter trädgårdsdamm ned till 1000 liter akvarium? Verkar väl lite väl drastiskt?...

Så här säger tillverkaren:

Så här stora doser UV-C dödar mikroorganismer:

Ett 30 W UV-C med ett flöde av ca 4500 l/tim ger ca 15000 nm sek/cm2.

Virus 15000

Svävalger 30000

Svampbakterier 45000

Så jag tänkte, 55W av samma modell för mitt akvarium på ca 1000 liter totalt och ett flöde på 5000 l/h borde ju funka med goda förutsättningar...

Vad gäller höljet... vad hände? Tunnades ut? Hur då? Smälte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC ljuset fräter på plast. Så den blir tunnare och tunnare med tiden. Vad jag vet är Deltec / Ruwal det filtret som har längst hållbarhet.

Du verkar ha ett annat mått för strålningen än det som oftast används. Nanomol per kvadratcentimeter och sekund är ett fullt tänkbart mått men de jag har sett innan mäter i mikrowatt per kvadratcentimeter och sekund. I det måttet mätt bör man ha mer än 30000 för att döda encelliga parasiter. Ett 39w Deltec med 2000 liter per timme ger 33000 när lysröret är nytt. Den plasten de använder speglar UVC ljuset vilket ger litet högre verkningsgrad än andra. De undersökningar jag sett på hur mycket strålning som behövs för att döda olika organismer har alla referat till uw/cm2/sekund.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var på korallfisken förra veckan så hade de slut på deltecs 39 watt, men de rekkomenderade deltecs ny 80 Watts uvc (vilket jag också köpte). Armaturen är lika stor som 39 watts det ende som skiljer är den elektroniska drosseln som är större.

Priset var mycket bra endast 3000 kr.

Har slängt ut mina LifeGard eftersom det varit mycket svårt att få tag på nya rör mm de sista åren, deltec kommer troligen fortsätta att vara stora inom Sverige och jag kommer inte att råka ut för samma problem som med LifeGard..

Har nu ett 39 watts deltec och ett 80 watts deltec. 39 watt kommer jag alltid att ha på, medans 80 watts kommer att vara på när jag köpt nya fiskar eller om jag av någon anledning får något nytt sjukdoms utbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken, kommer aldrig kunna bestämma mig... finns för många modeller, för många åsikter, erfarenheter och tips... gah! :P Man kan iaf undra varför de flesta tillverkas i plast om det är så oförenligt med UV-ljuset, när det också finns modeller i aluminium? Anledningen att jag reagerade på dessa svenska modeller var att de skall vara dimensionerade för dammar på många många kubikmeter, vilket borde göra dem massivt "overkill" (dvs grymt effektiva) för ett akvarium.

Deltec... du menar de som säljs som "D-D"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fräts även i naturen men det är ganska lite påverkan både där och i akvarium. Akvarium är dock ett slutet system så små "frätningar" och därmed metall ut som föreningar eller joner i vattnet kan vara kritiska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bumpar denna gamla tråd och ställer frågan vart hittar man Deltec 80w UVC? -kung-

När jag var på korallfisken förra veckan så hade de slut på deltecs 39 watt, men de rekkomenderade deltecs ny 80 Watts uvc (vilket jag också köpte). Armaturen är lika stor som 39 watts det ende som skiljer är den elektroniska drosseln som är större.

Priset var mycket bra endast 3000 kr.

Har slängt ut mina LifeGard eftersom det varit mycket svårt att få tag på nya rör mm de sista åren, deltec kommer troligen fortsätta att vara stora inom Sverige och jag kommer inte att råka ut för samma problem som med LifeGard..

Har nu ett 39 watts deltec och ett 80 watts deltec. 39 watt kommer jag alltid att ha på, medans 80 watts kommer att vara på när jag köpt nya fiskar eller om jag av någon anledning får något nytt sjukdoms utbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett trevligt PM från Stig. Deltecs största modell med 80 watt finns HÄR ifall ngn annan undrar. Skönt att äntligen ha bestämt sig vad man vill ha i UVC-djungeln... Detta känns som en bra kompromiss mellan välrenommerat märke, teknik och pris. Med Deltec är det nog svårt att gå fel :smiley20:

ruwal_uvc39_2000_HuDsFcCfFD8A_large.jpg

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett trevligt PM från Stig. Deltecs största modell med 80 watt finns HÄR ifall ngn annan undrar. Skönt att äntligen ha bestämt sig vad man vill ha i UVC-djungeln... Detta känns som en bra kompromiss mellan välrenommerat märke, teknik och pris. Med Deltec är det nog svårt att gå fel :smiley20:

ruwal_uvc39_2000_HuDsFcCfFD8A_large.jpg

80 W är väldigt överdimensionerat till ditt akvarium. Hade du haft en par kubikmeter vatten hade det passat bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "överdimensionerat"? Förstår inte alls hur ett UVC kan vara överdimensionerat över huvud taget? Tar den kål på "för mycket" menar du? Är det värmen (watten) du syftar till så visa gärna fakta på att vatten som löper genom ett rör i en par sekunder skulle värmas upp till ohanterliga grader isf? :P Själv tror jag att hela konceptet med UVC är kraftigt överskattat i fråga om potential och verkningsgrad. Ska man få ut ngn större verkan från ett UVC så lär det krävas maximal exponering i form av lämplig kombination mellan watt och flöde. Ser man videos om UC, läser artiklar och recensioner så verkar alla vara överens om att det krävs lågt flöde och ganska kraftig effekt för att ta kål på inte bara svävalger men också parasiter. Detta är självklart bara min egen uppfattning, men ska jag lägga en par-tre tusen på en UVC så vill jag försäkra mig att jag inte kastat pengarna i sjön på ngt som kan liknas vid att tända en brasa genom att gnugga pinnar istället för att hälla på tändvätska...

Med hög effekt kan man också ha lite högre flöde vilket ger större omsättning på vattnet som filtreras. Men som sagt, finns det underlag och belägg för att ett UVC hettar upp vattnet markant så är jag idel öra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, och vad kan en 80 watt doppvärmare göra med 500 liter vatten? Inte så mkt skulle jag tro... I synnerhet inte eftersom en doppvärmare är i kontakt med "hela" vattenkolumnen i karet eller i sumpen, medan UVC endast är i kontakt med den väldigt lilla mängd vatten som passerar genom behållaren i max 2 sekunder. Jag hävdar att det är rent fysiskt omöjligt att vattnet hinner hettas upp något nämnvärt av detta. Jämför tex med när du drar fingret genom en låga. Bränner du dig? Knappast, trots att elden är mellan 600-1400 grader inuti och i lågans omedelbara närhet (ovan). Möjligtvis om man hade ett UVC på 200-300 watt att det skulle hinna påverka vattnets temp. Men, kan ngn visa fakta på att jag har fel så är jag öppen för att lära mig ;)

Mitt förra kar "kokades" pga att jag hade en 500 watt värmare till endast 250 L vatten, som hängde sig. Nu har jag 300W till nästan 600L vatten (inkl sump). Dvs en minskning från dubbelt så mkt effekt som liter vatten, till hälften så mkt effekt som liter vatten. Trots att 300 wattaren eldar på nästan konstant (lampan lyser som mest) så är vattnet aldrig högre än 25 grader. Jag har försökt få upp det till 26-27 grader, men det går inte. Så en 80 watt värmekälla kanske kan ge de extra graden isf, om ngt alls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80W effekt kommer att övergå i sin helhet till vattnet. Det soelar ingen roll hur snabbt det strömmar, du kyler UVt med akvarievatten hela tiden.

Sen om akvariet kan hantera den temperaturen eller inte beror väl på andra omständigheter, men delar av året behövs vanligen ingen värme.

Vill du köpa 80w så gör det, men du kan ju inte mer än ha ihjäl bakterierna. Självklet är det exponentiellt, men det är nog försvinnande lite extra du har ut av 80 w mot 39w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80W effekt kommer att övergå i sin helhet till vattnet. Det soelar ingen roll hur snabbt det strömmar..

Är det din teori, eller har du vetenskapliga belägg för det? Jag hävdar bestämt motsatsen tills jag är överbevisad med fakta ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...