Gå till innehåll

Olika tillverkare av UV-filter


Chum

Rekommenderade inlägg

Är det din teori, eller har du vetenskapliga belägg för det? Jag hävdar bestämt motsatsen tills jag är överbevisad med fakta ;)

Energiprincipen... Energi kan inte förstöras... Du tillför 80 W till ett lysrör som är så gott som helt inneslutet av vatten... Var menar DU att energin skulle ta vägen om den inte skulle hamna i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag inte gå in i ngn slags battalj här för vem som har rätt ;) Men "energi kan inte förstöras" känns lite märkligt? Tänk bara på gravitationspendeln. Vore det sant att energi inte kan försvinna så skulle ju världens energiproblem vara lösta :P Jag tror absolut inte att et 80 watt UVC kan värma 500L vatten till ngn mätbar nivå förrän jag ser vetenskapliga bevis/fakta på det ;p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänker jag inte gå in i ngn slags battalj här för vem som har rätt ;) Men "energi kan inte förstöras" känns lite märkligt? Tänk bara på gravitationspendeln. Vore det sant att energi inte kan försvinna så skulle ju världens energiproblem vara lösta :P Jag tror absolut inte att et 80 watt UVC kan värma 500L vatten till ngn mätbar nivå förrän jag ser vetenskapliga bevis/fakta på det ;p

Hopplöst fall... Läs gärna första meningen här...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Energiprincipen kan inte bevisas utan baseras på otaliga experiment och observation som alla pekar på att den totala energin förblir konstant. En maskin som hypotetiskt bryter mot denna naturlag brukar kallas perpetuum mobile av första slaget.

Pendeln avstannar pga friktion, dvs det blir värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nu vi ska "battla"? -boxing Jag pratar dock inte om "energiprincipen" eller annan raketforskning, utan vanlig enkel fakta (dvs exempel på erfarenheter) på att ett UVC skulle värma vattnet till betydande nivåer. Känns dock som vi glidit liiiite långt bort ifrån ämnet UVC nu. Vi kan väl säga så här. Ni tror att ett 80w UVC kommer värma upp mitt kar på ett icke önskvärt sätt. Jag tror det inte. Däremot tror jag att ett svagt UVC på tex 9, 11, 20 watt inte skulle tillföra ngn som helst nytta för att kämpa emot parasiter i ett så pass stort kar som ett 600 liters system så vida man inte kör ett extremt lågt flöde.

Detta verkar vara en bra tråd för de som vill grotta in sig rejält i watt/värme/vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det finns en kylande faktor till på uvs det är luften. Behållaren kyls av vatten + luft vilket inte gör den lika verksam som om du hade placerat hela behållaren undervatten. Jag har 39w just nu till mitt 250L och det värms inte märkbart av mitt uvc. Dock hade jag ett 55w tidigare som fick bytas ut i sommras då jag fick värme problem dock kör jag mh som värmer på. Det är väl bara testa fungerar det inte 24/ så får man ha den på under natten tex eller hitta en väg som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du behållaren i en kall miljö värmer den mindre vs en varm miljö det va lite det jag ville få fram i mitt inlägg. Sedan har det stor betydelse hur långa slangar man har osv vatten i en slang kyls med av om temperaturen utanför slangen är kallare en vätskan i. Så det är en himla massa parametrar för att säga si och så mycke kommer det att värma just detta kar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två graderna från Stigs tabell är nog rimligt. Kan vara droppen en varm sommardag. Ett 39 w värmer bara hälften, kostar därmed ca 350 kr per år mindre i drift vid 24/7-drift (plus att du kan köra en mindre kraftig pump).

Skiljer dessutom 1500 i inköp samt skillnad i pumpkostnad och utbytesrör samt kvartaglas kostar ca 500kr extra per år.

Jag kan inte säga på rak arm hur mycket mer ett 80w skulle döda, men då ett Deltec 39w är anpassat för 500-1000 l fisksystem så innebär det att det rimligen tar kål på 95% eller av det den teoretiskt borde kunna ta kål på, med dubbla effekten kanske du fixar 97% istället, så i praktiken lär du inte märka någon skillnad.

Principen mer är alltid bättre ägnar man sig mer åt på andra sidan atlanten. I det här fallet ser jag ingen fördel med ett såpass överdimensionerat UV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördel och fördel vet jag inte men du kan ju pumpa bra mycket mer volym genom ett 80w. Jag personligen som jag skrev innan kan ej ha ett 80w i mitt system utan max 39w som jag har nu. för i sommras kunde jag kanske ha sparat i 5-6000kr i koraller kan inte säga att om jag hade haft ett 39w som skulle klarat mig. nästa sommar klarar jag mig med 39w garanterat då jag nu innehar en ac.

Edit: Möjligt att ett 80w kan ta kål på lite större organismer vid högre flöde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt, du vet att deltec 1x80W är över 1,5 m långt va inte jättepraktiskt...

För övrigt så behöver du en 4000 l/h pump, den drar 20-30 w mer än den 2000l du behöver till 39w. Effekt som också till 100% blir värme i karet. kanske kan du dra ned flödet till 3000 l/min men troligen så är tillverkarens spec på flödet avpassat för att döda 99,9% av det som flödar igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Specifications

Model Number - RUW203

Replacement Bulb - RUW253

Replacement Sleeve - RUW256

Wattage - 39 watts

Flow Rate - 2000 lts/hr

Dimensions - 920mm x 100mm x 140mm

Tror deltec specar ett flöde som är lämpligt (för saltvatten), men som de skriver så kan man sänka flödet, men lägre än 75% av specat rror jag inte tillför så mycket mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nu vi ska "battla"? -boxing

Nej, i så fall får du börja presentera FAKTA.

Ni tror att ett 80w UVC kommer värma upp mitt kar på ett icke önskvärt sätt.

Nej, det tror jag inte... Det kommer att värma ditt akvarium med ca 80 W och det borde det klara av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det finns en kylande faktor till på uvs det är luften.

Detta kan testas med ett enkelt test... Känn på UV-filtret, är det varmare än vattnet?. (Mitt är obetydligt varmare)... Känn på ett vanligt lysrör som lyst några timmar... Detta kyls enbart av luften, men är så varmt att man inte kan hålla i det... Notera skillnaden! Vart tar värmen vägen i fallet med UV filtret, jo till vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo självklart är det mycket av kylningen som går till vattnet men vattnet i sin tur kyls av lite av yttre atmosvärisk kyla. såg jag tydligt när jag satte upp ett antal sangar emot en betong vägg tex. Det jag menade va att man ej ska stirra sig blind på x antal grader/watt enhet det är många andra faktorer som spelar in.

Tex i ditt system kanske ett 80w gör 2 grader i nisses 1.5 o mitt 3 grader osv men värmer gör det helt klart men hur mycket krävs en hel del mer parametrar en bara 80w uvc.

Vi lär ju märka hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo självklart är det mycket av kylningen som går till vattnet men vattnet i sin tur kyls av lite av yttre atmosvärisk kyla. såg jag tydligt när jag satte upp ett antal sangar emot en betong vägg tex. Det jag menade va att man ej ska stirra sig blind på x antal grader/watt enhet det är många andra faktorer som spelar in.

Ja, precis. Allt spelar in. Vad akvariet står på, hur nära väggen det står, rumstemp, luftcirkulation, sumplösning, belysning, övrig utrustning, mm... mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80w UVC:n har samma yttermått som 39w.

Ok, hade svårt att hitta mått, men fann dem hos en dansk återförsäljare:

Teknisk informasjon:

Strømforbruk: 80W

Anbefalt vanngjennomstrømmning: 3600 liter pr. time.

Størrelse 1570x100x140mm.

Anbefalt akvariestørrelse:

Reef System: 3600 liter (en vanngjennomstrømming på 1-2 gangerper time.)

Fish Only: 1800 liter (en vanngjennomstrømming på 2-4 gangerper time.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta inlägg och länken till det gamla inlägget från Stig var extra intressant eftersom det verkar vila på riktig fakta =) +2 grader är dock isf bara bra för min del som inte tycks komma längre än 25 grader med min 300 watt värmare som är skruvad till max (Den har en extra extern termostatsäkring som skydd). Akvariet står långt in i lghtn långt bort från varma fönster, i ett mörkt hörn. Så sommartid gör inte så stor skillnad där. Hela min poäng med detta är dock en enda sak... OMSÄTTNING. Det handlar inte om att jag tror att 80watt dödar mer än 39 watt utan att jag kan få större omsättning på karets volym och således större chans att få med mer parasiter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...