Gå till innehåll

Giftigt, Vilka symtomer? Stack mig med sprutan.


Rekommenderade inlägg

Har en undran då jag mått väldigt dåligt i natt och gör fortfarande.

Håller på att utrota mina skivanemoner och glasroser även en del knappar som spritt ut sig på fel ställe.

Jag använder en injektionsspruta med 24% ätiksprit.

I går injeserade jag några knappar, glasroser och skivanemoner och därefter mig själv.

Råkade sticka mig på sprutan när jag tog upp den för att fylla på med ny ätiksprit, gick och tvättade av mig efter en stund och gjorde då även det klassiska att stoppa fingret i munnen för att lindra smärtan lite.

Finns det risk att det är det jag mår så började må dåligt i natt och mår fortfarande väldigt dåligt.

Knappar och skivor enligt bild. asset.php?fid=75217&uid=5412&d=1338839617

Hoppas på svar

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag är ingen expert men det låter väll högst troligt att det skulle vara orsaken. Vet att en kille i USA var nära att stryka med när han ångbadade sina Zoanthus och andades in ångan(kommer ej ihåg art). Vad jag förstått så är alla anemoner/koraller mer eller mindre giftiga. Skulle höra mig för med sjukvårdsrådgivningen eller giftcentralen, tips vore ju att ha namnen på arterna redo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ringt giftcentralen på en gång. Säger dom att du ska ta dig till akuten så gör det. Bättre att få akuta symptom bland folk. Ta det säkra före det osäkra!

Knapparna kan nog ha palytoxin, det är inte helt dokumenterat vad för ämnen de här djuren har, i många fall är systematiken helt fel också. http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ringt giftcentralen på en gång. Säger dom att du ska ta dig till akuten så gör det. Bättre att få akuta symptom bland folk. Ta det säkra före det osäkra!

Knapparna kan nog ha palytoxin, det är inte helt dokumenterat vad för ämnen de här djuren har, i många fall är systematiken helt fel också. http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin

Håller med, hade ringt och bett dem ordna taxi till akuten innan det blir värre. Detta låter ju väldigt oroande.. hoppas det blir bättre snart. En sak till som många brukar identifiera det med är väl metallsmak i munnen. Men ta dig till sjukhuset oavsett.

Jag såg även att du hade både palythoa och zoanthus, så finns högrisk att det är det som kommit åt dig.

Hoppas du blir bättre snart.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring giftinformationscentralen. Referera till Universeum 2001. Det är inte exakt samma knapp men en liknande. Troligtvis Palytoxin eller liknande gift. Har du haft en natt med illamående och känt dig tjyvtjock så kan du vara på bättringsvägen. I vårt fall gick det över efter ca 24 timmar (förutom på en som fick komplikationer). Om du mår bättre så skall du vara väldigt noga med att titta på huden där du har små sår. Oftast finns en bakterie ihop med dessa knappar och den kan skapa celldöd kring små sår. I mitt fall så fick jag mörka fläckar som snabbt växte ut från såren. Vi hade nu inte injecerat utan vi blev utsatta via kontakt och vattendimma in i kroppen. Nämn att giftet kan vara associerat med bakterier.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas du blir bättre snart Glenn, det att du mår lite konstigt är nog en kombination av giftet i sig och den förväntan du har på dig själv att faktiskt må dåligt av det. Kroppen är ett underverk, så med lite tur slipper du åka iväg iaf och mår bättre framåt kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är fel att ringa och få svaret att avvakta. Dom har noll koll på vad du fått och det händer ganska offta att sjukvårdsupplysningen säger så för att sen får den insjukne så allvarliga problem som kan leda till alvarliga saker. Just för de svarat avvakta vi vill inte fylla akutmotagningen.....

Så minsta lilla du känner oro eller känner att något är fel så åk ner till akuten direkt i stället, inte att leka med. Speciellt när vi har en sjukvård där man agerar att det är bättre du är sjuk hemma för vi har inte plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fundersam ändå, hur mycket kan det hänga med på en kanyl och komma in om man råkar sticka sig på den? När kanylen dessutom sköljts i vatten? Jag förmodar att du inte tryckte in kolven utan bara stack dig på spetsen? Märkt nåt lokalt där du stack dig eller är det mer allmänt illamående?

Nu säger jag inte att man inte skall ta sånt här på allvar, det skall man definitivt. Däremot, eftersom det rimligen måste handla om försvinnande små mängder så kan man ju kosta på sig att vara öppen för andra förklaringar. Det går ett antal härliga förkylningar med diverse roliga tillbehör, hosta i en månad och annat kul. Mår man illa kan det ju mycket väl vara nåt sånt på ingång.

Men som sagt, även om det kan vara nåt annat så ta det på allvar. Även om det rimligen är små mängder det handlar om så kan det ju i värsta fall bli någon typ av allergisk reaktion och då är fn lös på riktigt. Sköt om dig och krya på dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag tror inte det har med kanylen (det är inte så farligt så länge man bara injecerar i musklerna, och inte i ådrorna - allt enligt Keith Richards memoarer ;) )

Jag tror däremot att dessa vid utrotningsförsök släpper "gas"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, menar du att det blivit luftburet, eller att giftet gått ut i vattnet så att man blir dålig av att ha händerna i vattnet?

Jag har lyckats läsa mig till att det giftet kan bli luftburet.. Så håll lite koll på omgivningen dvs familjen om nu man är i mycket..

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?eszoug

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...