Gå till innehåll

Giftigt, Vilka symtomer? Stack mig med sprutan.


Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Hoppas du börjar må bättre snart, som en del andra sagt, så kan det lika väl vara en vanlig sjukdom (vilket man ju får hoppas ändå) som ligger bakom, både flickvännen och jag har haft konstiga förkylningar där man mått illa med mera för nån vecka sen...

Giftet i sig själv blir inte en gas, däremot kan det följa med som en aerosol, detta sker oftast när man använder varmt vatten för att spola av saker, eller nåt som agiterar vattnet mycket (en pump som suger luft t.ex.)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du blir bättre snart. Jag håller nog med om att det är bättre att åka till akuten om man känner sig skum. Giftcentralen har visserligen riktigt bra koll på gifter men när det handlar om så pass exotiska saker kanske det är bättre att vara på den säkra sidan.

Krya på dig.

Mvh

Martin

Just när det gäller palotoxin har giftcentralen en hel del uppgifter om efter det som hände på min arbetsplats 2001. Glens knappar var inte exakt samma som vi råkade ut för och den rena förgiftningen kan nog gå över på 24 timmar. Det som han måste vara vaksam på är den bakteriella infektion som kan komma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vårt fall var giftet luftburet. Sedan om giftet är associerat med bakterier och att de rör sig via aerosoler är en annan sak men i vårt fall så insjuknade en person som befann sig på andra våningen från det rum där vi rev aktuellt kar. Vi fick både kontaktsmitta och inandningssmitta. den av oss som var renligast och mest noggran med att tvätta sig fick ingen smitta via kontakt men sjuknade in av det inandade. Vi hade samtliga metallsmak i munnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gör jag, känningarna har gått tilbaks ganska bra.

Handen och underarmen är fortfarande konstiga känns som om musklerna inte hänger med ordentligt.

Ska nu lägga mig och sova ett par timmar är trött efter jobbet, då jag började jobba efter tre månaders sjukskrivning förra veckan vägrar jag att vara hemma nu.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, menar du att det blivit luftburet, eller att giftet gått ut i vattnet så att man blir dålig av att ha händerna i vattnet?

Ja, luftburet - som Jani är inne på så finns ju även "aerosoleffekten" och vi ska tänka på att vi har en kraftig accelerator för sådant i skummaren - gäller nog en hel del prylar vi häller i våra kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som jobbar i vården och hanterar sådant dagligen kan garantera att bara kanylen har varit i kontakt med en farlig substans så kvittar det hur länge du spolar den under vatten den blir inte ren.. I yrket om vi av någon händelse sticker oss på en kanyl bara den är uttagen ur fabriksförpackning så blir det ett jäkla stohej..

Kan inte nämna namn.. men kan garantera att jag är inte personen i fråga.. men för ett tag sedan när det behandlades en pat med hepatit, efter ett blodprov så drogs kanylen av där va inget synlig blod kvar på den.. en kollega av olyckshändelse fick en liten liten skråma av denna kanyl på finger spetsen.. och behandlas idag mot hepatit.

Visst idag har vi ju turen att all hepatit kan botas.

Men man inser endå hur stor smitto risk osv det finns med kanyler..

Lite fundersam ändå, hur mycket kan det hänga med på en kanyl och komma in om man råkar sticka sig på den? När kanylen dessutom sköljts i vatten? Jag förmodar att du inte tryckte in kolven utan bara stack dig på spetsen? Märkt nåt lokalt där du stack dig eller är det mer allmänt illamående?

Nu säger jag inte att man inte skall ta sånt här på allvar, det skall man definitivt. Däremot, eftersom det rimligen måste handla om försvinnande små mängder så kan man ju kosta på sig att vara öppen för andra förklaringar. Det går ett antal härliga förkylningar med diverse roliga tillbehör, hosta i en månad och annat kul. Mår man illa kan det ju mycket väl vara nåt sånt på ingång.

Men som sagt, även om det kan vara nåt annat så ta det på allvar. Även om det rimligen är små mängder det handlar om så kan det ju i värsta fall bli någon typ av allergisk reaktion och då är fn lös på riktigt. Sköt om dig och krya på dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kvällsrapport, har varit på akuten och blivit vänligt behandlad av 4 trevliga kvinnor.

Ingen hade någon aning om någon ting, det som läkarna visste hade dom goglat efter och det dom läste var denna tråd:smiley20:

Efter ett samtal med Giftcentralen kommer dom tillbaks med en massa felaktiga uppgifter, vet det då jag på vägen hem pratade med någon som var med på Universeum 2001.

Giftcentralen säger att symtomen efter ett par timmar och inte så långt efter som 9 timmar.

Kroppsliga besvär syns efter ett par timmar säger dom, efter fallet på Universeum tog det ett och ett halvt dygn, jag började känna av mina efter 12-14 timmar.

Sedan sa dom att toxinet inte kan spridas som gas så länge knapparna finns under vatten?

Nu är det bara att vänta på alla provsvar och om det blir värre åka in igen.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dem i gasfrågan. Om inte ämnet är en gas vid rådande tryck och temperatur så kan det endast spridas löst i mikroskopiska vattendroppar. Men om det fanns mycket gift i karet kanske det skulle kunna ske via avdunstningen?

Mvh

Martin

Det var därför jag satte ett frågetecken efter den då många är oroliga för detta med det luftburna.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Giftet sprids nog inte som gas utan mer via bakterier och fukt men det kan ta sig en lång väg om koncentrationen är hög. Det är ju så att det finns en rätt så utvecklad dimma från ett saltvattenskar i drift. Titta bara på glaset till en ramp som hamnar en bit ovan vattenytan. I vårt fall var var inkubationstiden ca 7 timmar innan det första hände som indikerade något, metallsmaken. Det var nästan 10 timmar innan jag fick giftsymptom. Det var 2,5 dagar från första kontakten med korallerna tills jag fick bakterieangrepp och celldöd kring små sår på händerna. En kollega fick samma sak efter ca 1,5 dygn och där fick man operera för att få bort angreppet. Nu hanterade vi ca 300 kg sten fullt med polyper så det var en mängd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När knapparna lämnar karet vill jag tro att det lilla vatten som blir kvar på själva knappen får en avsevärt högre koncentration av gift än den koncentration du normalt har i vattnet. Det är av denna anledning jag tror att giftet enbart kan spridas via luften om knapparna är utanför karet. Jag tänker mig också att om akvarievattnet hade såpass hög koncentration av gift att du blev sjuk av dunstat vatten borde väl varenda fisk strukit med för länge sen. En sak är i alla fall säker; jag kommer aldrig hantera knappar ovanför vattenytan igen.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kvällsrapport, har varit på akuten och blivit vänligt behandlad av 4 trevliga kvinnor.

Ingen hade någon aning om någon ting, det som läkarna visste hade dom goglat efter och det dom läste var denna tråd:smiley20:

Efter ett samtal med Giftcentralen kommer dom tillbaks med en massa felaktiga uppgifter, vet det då jag på vägen hem pratade med någon som var med på Universeum 2001.

Giftcentralen säger att symtomen efter ett par timmar och inte så långt efter som 9 timmar.

Kroppsliga besvär syns efter ett par timmar säger dom, efter fallet på Universeum tog det ett och ett halvt dygn, jag började känna av mina efter 12-14 timmar.

Sedan sa dom att toxinet inte kan spridas som gas så länge knapparna finns under vatten?

Nu är det bara att vänta på alla provsvar och om det blir värre åka in igen.

MVH/Glenn

Gott att det går åt rätt håll, dock ger väl inte just denna tråd särskilt mycket information.

Bättre referera till:, (eller till originaltråden på RC.)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...