Gå till innehåll

KH & GH


Iksero

Rekommenderade inlägg

Hallå,

Funderar om värden är ok?

Har även sett att Ni skriver dgh..översättning till kh & gh möjligt?

Efter c:a 40dgr med Zeolit så är värden följande.

PH 8.0

P04 0.0

N02 0.0

NO3 0.01

KH 90

GH >200 (testet går ej längre)

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var väldigt högt KH (karbonathårdhet), du måste nog ha mätt fel,

värdet ska ligga mellan 8-11, tror skalan är 0-20.

GH, hårdhetsgrad är mått på lösta salter i vattnet, dvs tjänar inget syfte att mäta

denna parameter i saltvatten (det blir högt, det är KH man ska ha koll på)

nu är jag inte helt säker, men tror att dGH är totalhårhet, dGH = KH+GH

(någon kanske vill rätta mig på den?)

mvh

Toni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,

KH 90 som jag skrev skall ha enheten mg/l i mitt test (Hagen)

dvs jag har alltså KH=90mg/l (CaCo3) vilket då torde bli 9dGh och det skall väl vara ok?

mg/l är väl ochså i detta fall detsamma som ppm?

Beträffande mitt gh-värde så är det helt riktigt HBmannen, det står till och med i testet bara man ser till och läser det finstilta .

Tackar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet klargörande. Utdrag ur artikel i Advanced Aquarist:

CHEMISTRY AND THE AQUARIUM by RANDY HOLMES-FARLEY

Finally there is the German term dKH (degrees of carbonate hardness), or just KH (carbonate hardness).Strictly speaking, it is the same as the carbonate alkalinity (AC in equation 8). Unfortunately, it is a very confusing term, as it has nothing to do with hardness. Further, it has been corrupted by the marine aquarium hobby to mean the same as total alkalinity, and every test kit that tests for dKH with a single titration is giving total alkalinity. The only kit that I am aware of that even makes a distinction between carbonate alkalinity and total alkalinity is one of the Seachem kits (Reef Status: Magnesium, Carbonate, & Borate) and it thankfully doesn’t use the term dKH at all. Consequently, most hobbyists should think of dKH as simply another measure of total alkalinity. The results obtained with such a kit (dKH) can be divided by 2.8 to yield the alkalinity in meq/L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Klubbson

Men det står på förpackningen att man ska lösa upp bufferten (375g) i 5L osmosvatten. Skulle detta vara omöjligt då? Vad borde jag göra? Jag har tillsatt ytterligare 20L osmosvatten till lösningen men det lägger sig fortfarande på botten av spannen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Lite klumpar kan det alltid bli i botten, dessa får inte hamna i karet. Vad är det för buffer och varför blandar du upp så mycket? Det blir ju för starkt för att dosera och ska du tillsätta manuellt är det väl lika bra att blanda teskeden eller vad du ska ha i en liten behållare när du behöver det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Reef Life KH buffer från Aqua Medic. De rekommenderar att man löser 375g (en påse) i 5 L vatten. Dosering enligt följande: 25ml/100L/dag. Jag har tänkt tillsätta blandningen till det automatiska vattenpåfyllet tillsammans med kalkwasser. Antar att detta går bra?

By the way... Jag har även problem att få Kalwasser att bli helt klart, det bildas en tunn vit hinna på botten av vattenpåfyllet. Har höjt pumpen så den inte suger upp det från botten. Är det normalt att kalwasser inte löser upp sig helt?

Karet är på ca 370L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det gör det inte. Kalkwasser blandar man i osmosvattnet för att det fäller ut som kalksten om du har karbonatjoner i vattnet. Och buffern måste man lägga i separat.

Jag skulle aldrig lägga i efter en tabell så utan jag testar vattnet och lägger i om det behövs. Kalkförbrukningen beror på hur mycket koraller och kalkalger förbrukar. Bufferförbrukningen beror mest på hur mycket du matar fiskarna och hur mycket algerna och koraller växer. Skummarens funktion påverkar också. KH, pH och Ca värde är de man behöver kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte tänkt att tillsätta efter deras tabell men jag tänkte att det åtminstone borde gå att lösa 375g i 5L om det står på förpackningen och sedan dosera från denna lösning. I denna koncentration borde 40ml av lösningen höja en volym med 100L med 1dKH

Mitt KH är 7,64 pH 8,3 och mitt CA 400. Karet har varit igång i ca 2 månader.

Jag vill få upp mitt KH till runt 10 i början.

Menar du att det skulle hända något om man blandar kalwasser med den uppblandade KH buffern i vattenpåfyllet? Eller hur "lägger du i den separat"?Är djuren känsliga för en snabb förändring i KH eller hur snabbt kan man öka den?

Tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...