Gå till innehåll

Mitt Fluval Chi 25l


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Hejhej! Jag har väl haft mitt Juwel Rio ca en månad och några veckor och är helt ny inom salt men har blivit helt frälst tillsammans med min pappa, min mamma och min broder tycker vi är väldigt konstiga, min bror kollar konstigt på oss och hela hans min säger *ni är sjuka i huvudet* (eftersom det ända jag och min pappa talar om är typ saltvatten) och min mamma tänker på sitt hem då det blir lite skitigt ibland när man håller på). Men ja, efter det stora karet ville jag skaffa ett nano för köket, jag tänkte mer ett nano runt 50-80 liter men när jag såg fluval chi blev jag kär och åkte och köpte den på en gång och nu sitter vi här tre dagar senare med två sniglar och tre eremiter i. Levande stenen vi har i, är inkörd levande sten (eller tre stenar är bra inkörda och två stenar är inkörda hos oss en månad + några veckor + "inkörd" hos förra ägaren men under ingen belysning, men levande sanden och någon liter vatten från stora karet är också inkört så allt har funkar prima hittills (dock tar ju det ett tag att det ska visa sig men som sagt hittills).

Juste vi har en anemon också i det lilla då vi glömde att man inte kan ha två anemoner i ett kar så den lilla anemonen börja må dåligt i det stora så den fick flyttas över och det har funkat ganska bra och den verkar återhämta sig.

Men jag undrar lite vad jag kan ha för fiskar i akvariet? Jag har ett par små clownfiskar (occelaris) i det större karet och innan vi köpte clownerna fick de gå i ett fluval edge kar på 25l och där trivdes de bra så tror ni jag skulle kunna lägga in dom i det lilla? Anledningen till att jag överväger det här är för att de ändå bara är vid sin anemon hela tiden de simmar liksom inte runt nästan något alls, när jag ger mat till dom tex så måste jag lägga maten nära anemonen så att de ska ta av maten. De har ju lite respekt för picasson som för övrigt också är en fisk som behöver sörre kar än vårt 180l men vi ska troligtvis köpa ett större kar nästa vecka eller iallafall innan höst. Men som sagt innan vi hade honom simmade de heller inte runt så mycket.

Men har ni isåfall andra tips på vad för fiskar man kan ha i det lilla? Jag har läst till mig att man kan ha eviota, Discordipinna griessingeri och Cryptocentrus pavoninoides men finns det någon mer fin fisk?

OBS skulle jag se att någon fisk börjar må dåligt flyttar jag självklart över den till de stora eller säljer, vi vill inte att någon fisk ska må dåligt och jag förstår att 25l är ett väldigt litet akvarie för väldigt många fiskar!

Bilder kommer inom kort på det lilla. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja det är väldigt kul, fast det är väl främst min pappa och jag som gillar det, min mamma tycker ju att det är fint med alla koraller och fiskar men hon gillar inte att det blir stökigt och att det oftast blir ganska dyrt när man köper saker :-) ..Min broder ja han kan väl snegla på det ibland och gillar det väl lite men han tycker ändå vi är sjuka i huvudet då vi är så insatta i akvarierna! :) ..Glömde bort min hund han älskar också akvariet och han gillar främst hökfisken vi har, så fort någon sätter sig och ska kolla på akvariet ska han upp i famnen kolla och hålla utkik och när höken gör hastiga rörelser försöker Leon fånga den och när han inte lyckas blir han ledsen haha! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Vill bara säga att min anemon har börjat må riktigt bra och jag hoppas innerligt att det fortsätter så. Den har blåst upp sig riktigt ordentligt dock inte helt till hur den borde se ut men såhär bra har den inte sätt ut sen vi köpte den så jag och pappa är riktigt glada! Mina spekulationer angående att den mådde dåligt tidigare är antingen till för mycket cirkulation, krigsförening med den andra anemonen (dock mådde den ändå inte såhär bra när vi inte hade den andra anemonen dock hade vi ju då inte haft den så länge när vi satte in den andra så den kanske inte hann återhämta sig men ändå), nitraten då vi hade jäkligt hög nitrat dock vet jag inte hur nitraten ligger nu i detta lilla men ska kolla upp värdena inom kort, och/eller dåligt ljus fast vi har ändå relativt bra med ljus ändå i det större och allt annat mår ju bra i det större så det tycket jag ändå inte borde vara något problem. Sen till sist är det saliniteten och tempen som i det lilla är lägre, tempen ligger på 24-25 och saliniteten är på 23 och i det större låg saliniteten på 25-26 och tempen på 25-26 när vi hade den anemonen i det större. Många spekulationer så vi kan ju inte veta helt hundra vad det berodde, kan ju bero på stress men jag tycker inte vi stressat upp den så jäkla mycket att den skulle ha mått så piss som den gjorde innan så jag vet inte. Bilder kommer troligtvis upp imorgon då vi också kommer sätta upp en bakgrund. (Vi gör allt lite omvändigt här hemma jag och pappa men det är för att speciellt jag var alldeles för ivrig med att starta upp karet på en gång och orkade inte vänta till att köpa bakgrund :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej, ett Aquatic nature 30 l. Har fått nån fisksjuka i det som gör att jag är lite bister - samtidigt har jag en grymt fin kampfisk som det vore synd att göra sig av med... Har investerat i lite CO2 och så och tänkte köra seriöst med lite växter, men så dök det här med salt upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert: Aha okej tråkigt att höra, hoppas du lyckas få bukt med fisksjukan! Åh kampfiskar är en av de väldigt få sötvattensfiskar jag gillar, tycker du ska behålla den och skaffa dig ett till nano till salt, ett litet nanokar är inte sååå dyrt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Tack så mycket det var roligt att höra, själva akvariet är väldigt fint dock är jag inte så nöjd med hur det ser ut där inne men det kommer nog när jag ska flytta över sakerna från mitt större kar till ett kubakvarium för då kan jag bättre se om nån sten därifrån passar in bättre i det lilla eller nån annan ny ls som vi ska köpa! :-) ..Det ända minuset jag egentligen ser med akvariet är akvariets egna led belysning under filtret, det är max 2w på dom och om man vill ha kvar filtret blir det väldigt svårt med belysning då vi helst vill ha led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var otydlig sorry, orginalbelysningen består av 12 led lampor om jag minns rätt, 11 stycken är precis under filtret dvs där stenarna är kommer rent vatten ut som rinner ner men under den är det insug för vatten och i mitten 11 led lampor. Den 12 lampan är där stenarna är för att ge det vattnet ljus + stenarna. Sen för ett tag sen köpte vi en liten lysrörs armatur som är på 18w men den är för det första skit ful och för det andra går allt ljus inte i akvariet då filtret är i vägen.

Det ända dåliga med det här akvariet är den's dåliga led lampor för om man vill ha andra lampor måste man leta länge efter en vanlig lamphållare som får plats mellan/bredvid filtret men ändå då går inte ljuset helt in. Och lite av anledningen till varför akvariet är så fint är filter/fontänen så tar man bort den går ju grejen bort med detta akvariet och då kan man lika gärna köpa ett vanligt glas akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej du skulle inte kunna ta en bild av det skulle vara roligt att se? Hur var det sen byte du vatten ofta och sket i skummaren? Antar att det är så men måste fråga:) du hade ett edge innan är mkt sugen på ett sånt något du kan berätta om den modellen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: På filtret menar du då? Ja det kan jag göra isåfall måste ändå göra rent filtret så då kan jag passa på att ta kort också :) Ett riktigt vattenbyte har jag inte gjort än då två av gångerna jag bytte vatten gjorde jag det av korall limmet som sabbade hela karet, men sist jag bytte vatten för några dagar sen blev det väl kanske 3-4 liter då det vattnet blev över från när jag bytte vatten i det stora karet. Men för att ge dig ett lite klarare svar så kommer jag nog byta vatten mellan 5-10l beroende på hur akvariet ser ut ca en gång i veckan. Nej mycket riktigt akvariet har ingen skummare, det är alldeles för litet för en skummare tycker jag dock har vi en liten skummare som jag kan ha där inne men ser inte något riktigt behov utav det då vi har ett filtret som gör ett mycket bra jobb.

Du måste ha missuppfattat clownfiskarna jag har i nanot var i ett fluval edge innan vi köpte dom så det var därför jag också valde att ha dom i ett nano igen då de trivdes bra i det karet de var i innan och nu när dom igen är i ett litet kar verkar de igen må strålande för nu simmar de runt mycket mer än vad de gjorde i det stora karet med mer fiskar i. Men innan jag fastnade för fluval chi så kollade jag också in fluval edge bland annat genom att söka på youtube klipp på karet så det kanske kan vara nått för att lära sig lite mer om karet? Fluval edge är förresten 23l inte 25l som jag skrev i mitt allra första inlägg här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Nej men kanske någon gång i framtiden :-) Jo en ny belysning är ett måste och jag kollar för fullt och har hittat två led belysningar som skulle vara riktigt najs men om jag ska ha någon av dom måste jag ta bort filtret och det vill jag undvika så jag kommer nog köpa något sånt här: http://www.bauhaus.se/bissau-vagglampa.html#tabs för att lägga en sån på varsin sida av filtret men då kommer det bli mer ljus på sidorna än i mitten så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder tack du:) tänkte på det är det ett täcklock som följer med? Annars tänkte ja att du kunde göra en extra ramp runt om själva filterbehållaren. Borde ju inte bli varma då du leder värmen runt extra rampen. Tänkte om du gjorde den i aluminium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Täckblock? Vadå för nått och vilket förstår inte? Ja det är ju faktiskt sant, undrar om man kan göra en ramp med led lampor och ha den under vattnet och liksom ha den på filtret fast med mellanrum så att vattnet ändå kan sippra emellan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar ett lock som man sätter över akvariet:) mjo funderade sj på om man kunde göra en under vattnet, fast just det har ju inte större betydelse antar ja. Min tanke var la en fyrkant som satt fast genom att man skruva fast den mot filter behållaren. Då kan man ju göra så att det är ett mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, näe med chi får man inte ett sånt lock men det får man med edge har jag får mig :) Jo men det är ju ganska smart för då gömmer det sig ju trots att det kan bli fint med armaturer som också syns:) ..Jag vill helst inte skruva fast något på något för vill inte förstöra nått och sen om jag skruvar något på filtret kan man ju råka ta sönder något där inne - vad det nu kan vara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...