Gå till innehåll

Fosfat och nitrat


Guld

Rekommenderade inlägg

När det gäller att ta bort fosfat så blir det billigast med en damstrumpa med coralife's fosfatremover.Den är så jäkla effektiv och inte speciell dyr.det ser ut som faxegrus och man ska skölja av den noga innan man använder den. Nitratfiltret vet jag inte mycket om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Hej är det någon som har erfarenhet av dessa gör dom sitt jobb?

Fosfatreaktor Deltec FR 509 'http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2385

Nitrat Reaktor Deltec NF 509

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2898

Har ingen erfarenhet personligen av dessa men av vad jag har hört är NITRAT reaktorn svår att få att fungera ordentligt, pga avsaknaden av intern cirkulation är stopp vanliga då reaktorn sätter igen.

FOSFAT reaktorn ska vara mycket bra, enda nackdelen är priset då man som Svärd säger kan komma mycket billigare undan genom att hänga en strumpa Coralife fosfat remover i sumpen. Jag Kommer att testa strumpan i första hand annars är nog FOSFAT reaktorn ett mycket bra val med rätt filtermedia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

En liten fråga ang. ämnet ovan. Kan man seriekoppla fosfat och nitrat filter genom samma pump? Det blir en jävla massa pumpar annars?

Eller kanske även i slutändan koppla in sin UV?

Kanske dum fråga... !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet personligen av dessa men av vad jag har hört är NITRAT reaktorn svår att få att fungera ordentligt, pga avsaknaden av intern cirkulation är stopp vanliga då reaktorn sätter igen.

FOSFAT reaktorn ska vara mycket bra, enda nackdelen är priset då man som Svärd säger kan komma mycket billigare undan genom att hänga en strumpa Coralife fosfat remover i sumpen. Jag Kommer att testa strumpan i första hand annars är nog FOSFAT reaktorn ett mycket bra val med rätt filtermedia.

Den jag har sitter det en liten Ehiem 1046 (kapacitet på 5 l min) för interncirkulation. Är lite osäker på märke. Har inte startat karet ännu så jag vet inte hur känslig den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga ang. ämnet ovan. Kan man seriekoppla fosfat och nitrat filter genom samma pump? Det blir en jävla massa pumpar annars?

Eller kanske även i slutändan koppla in sin UV?

Kanske dum fråga... !

Jag kommer sätta dit en T-koppling från pumpen och parallell koppla nitrat- och fosfatfilter.

Att seriekoppla kan inte vara rätt då det bara skall vara en mindre mängd ut från nitratfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...