Gå till innehåll

André's 540 Rev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 325
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är man på väg till jobbet. Usch. Helgen rinner iväg snabbt men har lämnat lite uppgifter till frugan i veckan. Hon ska bla hämta bänken och fixa glas till sumpen.

Fick iaf ihop boxen igår och fixade till skarvarna med reefbond efter att silkonen torkat. Nu när jag kommer hem blir det sumpbygge, montering av luckor och limning av pvc.

5eeaaa11-9f2f-fa88.jpg

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?wq53js

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör jag det här utan Andrés vetskap, men det skiter jag i :ler: Får ju fixa lite cred till mig själv här eftersom jag hjälper André så gott jag kan.

Idag har jag beställt glas till den nya sumpen. Fick ner priset ganska bra och alla bitar kommer vara slipade också. Troligtvis hämtar jag alla bitar imorgon. Då blir det som så att sumpen byggs ihop i helgen och då kanske det blir så, om vi jobbar på i snabb takt, att det nya karet kommer flytta hem till helgen.

Imorgon ska jag även åka till glasmästaren och få det gamla mittstaget delat i två delar och få det tillslipat.

Tänkte även köra inom mina päron ikväll och hämta bänken. Får se om redig kvinna reder sig själv och bär upp den själv i lägenheten. :ler:

// Kikki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej André och Kicki!

Stort tack till er båda för titten igår! Väldigt fina kar ni har! Det var roligt att hinna få se det stora karet innan det rivs. Sen har jag ju anledning att köra förbi igen, och kolla på det nya karet också! :) Hoppas er nya lilla firre har vågat sig fram nu när Clownhonan inte bråkar med den längre!

Tur ni hade kompisen i hallen, så lilltjejen var upptagen en stund! Det gjorde att hon inte gnällde alls över att ha behövt följa med på två ställen och titta på 4 st kar samma dag! :)

Tack också för skivan, den surar lite än, men jag hoppas den kryper fram snart. :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler som är morgonpigga.. Eller snarare , har inget val.. Kul att du kom så långt iaf, tar längre tid än man tror..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej hade jag fått välja så jag varit ledig och meckat med karet. :) kl 4 går bilen från Hässleholm på måndagar, inte alls häftigt.

Ja allt tar sin tid, speciellt när man måste köra till ens föräldrar för att kunna hålla på. Riktigt drygt.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej André och Kicki!

Stort tack till er båda för titten igår! Väldigt fina kar ni har! Det var roligt att hinna få se det stora karet innan det rivs. Sen har jag ju anledning att köra förbi igen, och kolla på det nya karet också! :) Hoppas er nya lilla firre har vågat sig fram nu när Clownhonan inte bråkar med den längre!

Tur ni hade kompisen i hallen, så lilltjejen var upptagen en stund! Det gjorde att hon inte gnällde alls över att ha behövt följa med på två ställen och titta på 4 st kar samma dag! :)

Tack också för skivan, den surar lite än, men jag hoppas den kryper fram snart. :)

/Madde

Tack så mycket. Du är välkommen åter. Det var ju tur att vovven var hemma då ju. Alla blev glada och nöjda. :P skivan får vi hoppas på att den repar sig och sväller upp lite. Och delar sig. :)

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?o2hmiy

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nu är det Kikki här igen som uppdaterar.

Inatt har inte varit en rolig natt för varken mig eller karet. Jag somna på soffan och vaknade halv två inatt av att returpumpen låg emot och dönade lite. Jag är väldigt känslig för ljud och det brukar räcka med att man bara petar till röret till returen så slutar det döna. Sagt och gjort och jag gick in sovrummet för att fortsätta min skönhets sömn. Håller precis på att somna när osmolatorn börjar tjuta. For upp som ett skott och ser till min fasa att det är vatten på golvet. Det som hade hänt var att slangen från returpumpen hade lossnat och vattnet forsade rätt ut på golvet och hela mig när jag försökte trycka till den. Det gick inte så jag fick stänga av den.

Vad jag fick göra var att ringa och väcka André vid klockan två inatt för att fråga vad jag skulle göra. Han är ju tyvärr inte hemma på veckorna.Tydligen brukar det vara några packningar som kan lossna och då är det bara att trycka tillbaka dem. Problemet var ju nu att där inte fanns några packningar överhuvudtaget. Var de finns är fortfarande en gåta för jag har inte hittat de än i alla fall. Skummaren, osmolatorn och returpumpen har fått stå stilla inatt.

Vattnet som kom ner i sumpen fick jag pumpa över i en spann och sätta i en pump som gjorde att vattnet cirkulerade så det inte skulle bli kattskit av det vattnet.

Klockan 05.00 imorse vågade jag gå och lägga mig. Fick kliva upp vid 09.00 igen för att kolla så nivån var densamma i sumpen som inatt, vilket den var.

Med André i ena änden av telefonen som har gett direktiv om vad jag ska göra fungerar allt nu igen.

Jag fick rycka ur returpumpen som satt som berget i sumpen och trycka på en slanganslutning på röret. Jag fick även fila ner slanganslutningen så jag kunde trycka in den andra änden i en skarvmuff. Det gick bra och vi kan nu andas ut. Det läcker lite grann från slanganslutningen och skarvmuffen men det håller i alla fall tills André kommer hem imorgon. Fick även pumpa tillbaka vattnet från spannen till sumpen så att allt skulle bli rätt igen.

Detta var inget roligt och detta vill jag verkligen inte vara med om igen. Kan inte räkna hur många gånger jag har svurit åt detta både inatt och idag.

Jag kan ju säga att det var tur att jag inte sov hårt inatt utan att jag hade turen att vara vaken. Kan nog tänka mig att det var mitt fel att det blev så, men då kan ju André fixa så att grejer fungerar som de ska så man kan åtminstone peta på grejerna :ler:

Jag tror inget har kommit till skada eftersom vissa koraller var lite grann ovanför vattenytan. Det enda jag kan se är att den ena gröna montiporan har blivit lite vit längst in mot rutan på baksidan och dött, men det var inget som var allvarligt och gjorde ingenting för André.

Så nu hoppas jag att detta håller så jag slipper sitta upp inatt igen och inte vara rädd för att gå och sova.

Tur André har en fruga som är lite intresserad och är villig att fixa det med direktiv. Som sagt, en redig kvinna reder sig själv! Med lite hjälp på traven ;)

// Kikki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tala om att André ska va lyckligt lottad som har en tjej som delar hans intresse, min sambo hade förmodligen slängt ut karet om det hade börjar läcka.

Iaf skönt att du fick ordning på det, så får André säkerställa så att det inte kan hända i det nya karet, så du kan få sova om natten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tala om att André ska va lyckligt lottad som har en tjej som delar hans intresse, min sambo hade förmodligen slängt ut karet om det hade börjar läcka.

Iaf skönt att du fick ordning på det, så får André säkerställa så att det inte kan hända i det nya karet, så du kan få sova om natten ;)

Ja, jag har ju fått veta det att han är lyckligt lottad. Men vad skulle jag göra, kunde ju inte bara skita i det. Ville ju inte att det skulle gå åt h-e! :ler:

Fast, jag sa till André innan imorse att fungerar inte där här nu går jag ut från lägenheten, låser dörren och kommer tillbaka torsdag kväll!

Men skönt att jag lyckades fixa det så karet kan rulla på i vanlig ordning!

//Kikki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Kikki!

Snart få vi döpa om tråden till kikkis saltkar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha! Det skulle ju vara något!

Har faktiskt varit mer duktig idag och rengjort skummaren samt skrapat rutorna! -dans

// Kikki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har ju inget extrarum över :ler:

Kanske ska starta en lite firma som åker ut och gör sådana smågrejer!

//Kikki

Varför inte?

Åka ut o kolla vattenvärden, öka, sänka balling, göra vattenbyten, tömma skummare, skrapa rutor, göra inköp mm.

Jag hade förmodligen anlitat dig, då vissa gånger känns det som om man har för många saker att fixa, och karet blir inte prio 1.

Men det är väl en del av hobbyn som man får stå ut med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte?

Åka ut o kolla vattenvärden, öka, sänka balling, göra vattenbyten, tömma skummare, skrapa rutor, göra inköp mm.

Jag hade förmodligen anlitat dig, då vissa gånger känns det som om man har för många saker att fixa, och karet blir inte prio 1.

Men det är väl en del av hobbyn som man får stå ut med :)

Ja, precis. Varför inte?

Men jag är ju inte direkt påläst om hur allting fungerar. Jag vet väl till en viss mån, men det är ju inte jag som huvudsakligen sköter om karet!

Det är i alla fall tur att jag är hemma på veckorna :ler:

// Kikki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Nu är det Kikki som uppdaterar igen. Bygget är i full gång och därför har inte André tid att uppdatera.

Tänkte slänga in några bilder som har blivit tagna nu under de senaste dagarna. Det går fort framåt.

Karet är nästintill färdigt. Bakgrunden är färdiglimmad och luckorna sitter nu också på på bänken. Det är bara lite justeringar kvar på luckorna.

Sumpen är också färdig. Jag provfyllde den idag för att kolla så den höll tätt överallt och det gjorde den. André har även provkört sumpen ikväll och kollat så funktionen med vattenbyte i sumpen fungerar som det ska och det gjorde det :)

Det som är kvar att göras är att limma alla rör. Sen är det så gott som färdigt. Saltvatten till det nya karet ska blandas imorgon som kommer att få stå och gå i veckan.

Bytet av kar kommer ske nästa helg så här går det undan.

Jag har även varit hos mina päron och hämtat hem två akvarier till så bytet kommer att ske så smidigt som möjligt.

post-5254-14468926361453_thumb.jpg

post-5254-14468926361706_thumb.jpg

Sista bilden på mig och karet är mest en plojbild. Men det är för att man ska få en uppfattning av hur högt karet är, alternativt hur liten jag är med mina 166 cm. :skrattar: Karet är 155 cm högt.

//Kikki

post-5254-14468926358999_thumb.jpg

post-5254-14468926359263_thumb.jpg

post-5254-14468926359467_thumb.jpg

post-5254-14468926359697_thumb.jpg

post-5254-14468926359897_thumb.jpg

post-5254-14468926360108_thumb.jpg

post-5254-14468926360337_thumb.jpg

post-5254-14468926360537_thumb.jpg

post-5254-14468926360746_thumb.jpg

post-5254-14468926360959_thumb.jpg

post-5254-14468926361162_thumb.jpg

Ändrat av Andy88
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...