Gå till innehåll

André's 540 Rev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 325
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

I måndags för 2 dagar sen tog jag tag i mitt fraggtanksbygge. Karet är 45x30x30 så det är ingen jättebytta, runt 40L men får ändå plats med en del fraggar ändå. Är trött på hyllorna som sitter i visningskaret och förstör utsikten. :) Började hur som helst med skära till glaset, borra och sen limma. Väl torrt så limmades all pvc igår och gjorde ett test så inget läckte. Snickrade ihop benen till fragghyllorna av 3mm plexi vilket blev förvånansvärt stabilt. :smiley20: Idag så fixade jag 100L nyblandat vatten med TM salt. I samband med att jag nu tömt sumpen på vatten så passade jag även på att fixa en baffel i sumpen. Höjden den med 3cm så att mitt rör till vb fungerar som det ska. Så jag slipper stänga av något vid vb utan bara kan vrida om kranen som det var tänkt från början.

Ledrampen är byggd sen tidigare och består av 18x3w chip. 10st Royal Blue och 8st vita.

Systemet är nu avstängt i väntar på att silikonen på baffeln ska torka. Och om någon undrar varför plastpåsen sitter över nätagget så är det bara tillfälligt. Har inte hunnit fixa skyddet mot vatten så det får bli imorgon. Kommer bilder när jag dragit igång systemet vilket lär bli inatt eller något. :)

post-5254-14468927870576_thumb.jpg

/André

post-5254-14468927868897_thumb.jpg

post-5254-14468927869109_thumb.jpg

post-5254-14468927869319_thumb.jpg

post-5254-14468927869519_thumb.jpg

post-5254-14468927869733_thumb.jpg

post-5254-14468927869929_thumb.jpg

post-5254-14468927870137_thumb.jpg

post-5254-14468927870351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt bygge! Vad har det där kostat på ett ungefär?

Tack Lagge. Det som kostat mest är ledkittet. 24kit på rapidled, 165usd. Pvc'n är beställd från Tyskland i samband med uppgraderingen av karet och den totala summan där var 900:-. Resterande är i stort sett som legat här hemma till ingen nytta. :) gissar att jag lagt ut kanske 1500:- för att kunna genomföra bygget.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Innan jag såg tredje bilden undrade jag just hur du skulle orka med att stoppa in händer och fraggar genom den smala springan. :)

Du får sätta ett fönster i dörren nu ju!

Nej de hade blivit lite tajt. :P Har dragit ut karet till bakkant, mer vågar jag inte. Fästena tål 25kg full utdragna och karet mm ligger på 45-50.

Det skulle kunna vara något. :D

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Andy! Bara att fylla upp med små fragment o se vad som händer..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack Manne! Jag har tömt och flyttat ner fraggar från en hylla nu. Guld värt att slippa fragghyllor. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne! Jag har tömt och flyttat ner fraggar från en hylla nu. Guld värt att slippa fragghyllor. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är guld värt , så länge..... Inte fraggtanken gräsas igen av alger så man inte kan se in. :):):)

Positivt med lite större vatten volym med i systemet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är guld värt , så länge..... Inte fraggtanken gräsas igen av alger så man inte kan se in. :):):)

Positivt med lite större vatten volym med i systemet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej det är ju ingen höjdare. :P Ska fixa någon städpatrull som förhoppningsvis gör nytta. :)

Systemet ligger nu på 670L. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen med testinköpet igår. Fint kar du har. Fraggtanken va ju en riktigt fin lösning. Fraggen jag fick av dig sitter på plats och ser ut att trivas så här långt.

Tack Christer! Det var så lite så. Får hoppas fraggen trivs bättre och håller färgen mot den du redan har. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...