Gå till innehåll

Tillverkningsfel på vissa Tunze 9002


frno

Rekommenderade inlägg

Köpte för ett tag sen en i stort sett oanvänd Tunze 9002 här på forumet för ett bra pris. Jag var lite frågande till varför personen sålde den och om den funkade, vilket han bedyrade att den gjorde. Men det skulle visa sig att den omöljigt någon gång hade funkat...

Jag som alla andra får rådet att skummaren behöver köras in ett par dagar. Efter en vecka utan någon effekt börjat jag att plocka isär den och upptäcker då att den får effekt om jag blåser i luftslangen medan pumpen är under vattnet, då funkar den som den ska, men jag lyckas inte få denna effekt när den är ihopmonterad.

Jag tar med den till Triton och de vet direkt vad det är. Problemet är att själva röret som ska spruta upp vattnet i skummarkoppen (och där luftslangen är inkopplad) på vissa moddeller inte är ordentligt svarvade invändigt (eller felgjutna). Ni ser nedan den första bilden på vilken del jag menar.

Om man tittade in i röret, som i den andra bilden, så kunde man mycket riktigt se i mitt rör att änden inte var helt cirkulär utan det hade missats någon grad av plasten (på denna bild är felet åtgärdat). Lösningen är att ta en liten fil eller kniv och ta bort dessa grader så änden blir helt cirkulär, så är problemet fixat!

Dessa grader gör förmodligen så att det blir lite turbulens i vattenflödet och därför kommer inte skumeffekten igång.

Men som sagt, börja med att köra in den några dagar först för detta problem är nog ganska ovanligt.

post-6044-14468926017108_thumb.jpg

Tack Triton!

post-6044-14468926017384_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nädå, det är en alldeles utmärkt bra liten skummare ! :)

Men vi har sett några ex som har råkat få "gjutskägg" i Venturimunstycket och då funkar dom inte alls - men det är ju inte så svårt att ta bort detta med en rundfil, ett borr, en sax eller liknande, så funkar dom perfekt sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...