Gå till innehåll

Strömlöst


Tribiani

Rekommenderade inlägg

ett akvarie andas väl lika mycket som påsarna fiskarna transporteras i? de klarar ju flera dagar i dem utan någon ordentlig rörelse... Visst det finns annat i karet, men man har även saker som genererar syre.

Har någon sett tendenser på syrebrist i sina kar efter endast ett par timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, i mina kar har det aldrig varit något problem då jag har haft strömavbrott, desssa har dock aldrig varit mer än 4 timmar.

hade själv en tidigare i år i 6timmar när de drog om lite i huset hade inga konsigheter alls. När jag först började var det någon som skulle lägga ner i sitt kar då de hade haft en kortslutning som pajat all deras teknik (iaf så de inte vågade koppla in det längre, denna hade stått i runt 18timmar. Karet hade dock inga koraller i, endast fiskar, men dessa var friska och överlevde allihop utan problem så blir lite nyfiken på när folk faktiskt börjat få problem.

Korallerna mår ju inte bra av att det inte är något flöde, detta kan ju trigga Brown jelly desease men annars...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En doppvärmare lyckades slå ut elen i ca 8 timmar i mina akvarier. I det ena akvariet på 180 liter så var det knökfullt med koraller, en doris och 2 putsarräkor. Allt överlevde och inget fel på korallerna efteråt. Jag var övertygad om att allt skulle dö men tydligen är dom mycket tåligare än jag inbillat mig. Vilket var bra att få veta men kanske lite för stressande sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nödlösning heter en flaska väteperoxid - 6 % lösning. Den blandar jag i lite grand i en hink med saltvatten som jag tagit från karet och pytsar i lite med jämna mellanrum. Tror det var Stig som klarade i stort sett hela sin besättning på det sättet under stormen Gudrun.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...