Gå till innehåll

Morgans projekt 576L


moggis

Rekommenderade inlägg

Hej

nu har jag bokat ett kar på 160x60x60 (ej borrat) med överriningsbox,

det skall hämtas hem i nästa vecka,

Lite funderingar, planen är att ha en botten skiva behandla. och sedan lägga leca block, 3 i höjd, så det blir som 6 "ben"

jag lägger leca blocken ner, staplar dem.,

sedan en MDF skiva, på det och karet där,

skall man ha något mellan karet och skivan? vilken tjocklek är lämpligast på skivan?

någon som kan rekomendera tjocklek på botten plattan?

samt vilken storlek på sump skall man skaffa? är helt ny ang sump...

//Morgan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ha frigolit eller något liknande mellan MDF skivan och karet.

Jag är inte säker på hur du menar med leca blocken. Menar du såhär?

post-5646-1446892610283_thumb.png

Det skulle nog fungera bra isf.

Med en skiva under mot golvet då med såklart, den glömde jag rita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okaj gick inte att ladda upp ngn av bilderna jag ritade, gjorde om dem till runt 3kb osv.. men hjälpte inte,.

men om man tänker som så att framme så går blocken längs gavelkanterna, både höger och vänster sida, i mitten går det under så man ser minsta möjliga av blocket framme, bak spelar det ingen roll hur det ser ut, mer för att kunna ha sumpen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha då vet jag vilken du menar...

den "vi" alltid fick från byggen när man var liten och skulle göra lådebil... hehe

vilka minen.

kollade byggmax dom har bara 12mm.... men skall ringa runt imorgon.

vad tror du om storlek på sump? billigast att försöka bygga själv eller bäst och köpa färdigt?

MVH

Morgan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev 3 rader med block... Dom är 59 långa, så det blir som tre hela ben, plus ett extra i mitten bak... Och dubbla 19mm Mdf, som är nu målade med båtfärg, som man har utvändigt nere mot vattnet... Borde ju hålla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog tänka om, jag har MDF till mina luckor/hyllor och dom är målade med båtlack, det räcker dock med en minimal spricka eller ett litet hål i lacken så börjar deformeringen.

Själv har jag aldrig MDF till bärande konstruktioner när det kommer till akvarier, det behövs så lite för att det skall gå fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte risk att det blir vingligt? Jag gjorde en stereomöbel så en gång, och då la jag träskivpr mellan varje öager leca för att binda ihop dem så att säga, plus att ha nåt att ställa utrustninign på då. Men som jag antydde ovan, du kanske vill fåin en sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...