Gå till innehåll

Hjälp


Reefchallenge

Rekommenderade inlägg

hej

undrar om du kunde hjälpa mig med en del saker.

har en aqua medic percula 120 med 12000 pumpkapacitet plus en deltec mc500 skummare

jag har fått en del problem på sista tiden , ett skikt av röda alger har börjat växa i akvariets kanter,på sanden och på en del stenar.

har satt in 200 ml rowaphos i karet men det verkar inte hjälpa särskilt mycket. jag har en städpatrull bestående av minst fem turbo sniglar , 10 andra sniglar(större variant) minst fem brittle star sjöstjärnor , minst tre eremitkräftor. en revkräfta , 2 sjögurkor och tre sjöborrar, ingen sandvändare eller blennis samt 12 stora fiskar varav 4 clowner ,2 pipefish , resten kirurger.en fröken eller läppfisk som brusar upp sand samt en putsar räka en cnidaria ,en gröncarpet anemon, en rör mask(orange).

bortsett från de röda problemet jag har även lite problem med grönalger . får gröna rutor dagen efter matning .

belysningen är 2 mh 13000k på 150w som brinner 10 timmar dagligen och två blåa på 15 eller 24 som brinner 16 timmar dagligen.belysningen är en aquamedic spacelight

ph runt 8

nitrite 0

tillsats aquatic nature´s trace hard

pumparna är placerade som beskrivet nedan

akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan

fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri

grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2

fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500

FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut

fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänster/ytan , de andra två är riktade mot framsidan den ena på ytan och den andra i botten

innerfilter fluval 404 1000l/t med finmaskigt filter på vänster sidan av karet är riktad snett åt höger på ytan

vattnet från båda fluvalen och den andra pumpen med snedriktning träffar först framsidan av karet ungefär 40 cm in och reflekteras därefter.

ingen annan sump används.

byte av vatten 25 liter i veckan

har även problem med sediment på stenar

akvariet har varit i gång sedan Augusti 2004

hoppas att du har några tips på hur jag ska tackla de här problemen

MVH Reza

Bifogade bilderattachment.php?attachmentid=831&stc=1

post-1581-14468912061794_thumb.jpg

post-1581-14468912061853_thumb.jpg

post-1581-14468912061893_thumb.jpg

post-1581-14468912061936_thumb.jpg

post-1581-14468912061974_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du byter så mycket vatten kanske du hela tiden tillför näring till algerna. Byter själv nästan aldrig vatten och det funkar för mig. Nitrokulor? Om det är för nitratfilter skall de vara i lämplig behållare (syrefattig miljö) med lågt flöde (1 - 3 droppar/s) men med eventuell inre cirkulation (med högt flöde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en hel del finmaskiga filter. Det finns en uppenbar risk att det fastar och bryts ner en massa materia här som sedan göder algerna.

Om du har höga halter av fosfat så kommer inte 200ml Rowaphos att hjälpa långt... det kommer att binda en del och sedan slutar det fungera. Man måste byta så fort Rowaphosen är mättad.

Du ser inte ut att särskilt mkt stenkoraller? Jag tror du skulle kunna avbryta tillsättandet av extra spårämnen. Om du har en bra osmos är det nog effektivare för dig att byta lite mer vatten i nuläget.

Sen råder jag dig att plocka bort sjögurkorna också... de är inte värda risken... speciellt inte med så mkt pumpar som du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla tips.

skulle bara nämna att det bara är fluvalen som är installerad fysiskt inne i akvariet och alla andra pumpar är installerade i små fack i bakstycket på akvariet i skyddat läge.

sedan har jag bara två stenkoraller för närvarande som var väldig ledsna ett tag men efter att ha infört både rowaphos och spårämne i karet ser de ut att må betydligt bättre vilket i och för sig är glädjande .enda bekymret är att jag inte vet vilken av dem jag har att tacka för effekten , rowaphosen eller spårämnena.

Mvh

Reza

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...