Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Tjena alla salta och blöta!

Jag heter Alexander och har hängt på den här (beroendeframkallande) salta guiden några år.

Jag har ett Red sea max 130D som jag har haft runt tre år nu. Tankarna om ett större kar har funnits där länge men med platsbris i en 1,5a så får 130l räcka.

Anledningen till att jag startar en ny tråd om karet är att när jag började bli riktigt nöjd med karet så bar det av till Thailand för en tre månader lång sol och dyksemester. Väl i Thailand bar det av till Koh tao för padi open waterutbildning:) Efter fem dyk och effektivts pluggande var kursen avslutad och jag var beroende av en till salt hobby. Dykning var så roligt att det dan efter blev en ny kurs. Advanced open water! Två dar senare och sammanlagt nio dyk Lämnade vi Koh tao.

Efter tre månader och inte mindre än 50 dyk, fyra liveabord och en väldig massa erfarenhet rikare bar det hem till kalla Sverige.

Med stora förväntningar på tillväxt i karet och många ideer efter all dykning kommer jag hem till ett istortsett dött kar! Alla fiskar levde men 30tal koraller döda, hella min sammling räkor på ca 15 djur va borta och katastrofen var ett faktum!

Akvarieinntreset dog ut totalt och burken stod bara där och bubblade med alger och skit.

Nu tre månader senare har intresset för akvariet kommit till liv igen och jag ska göra ett nytt försök att få ett fint rev i vardagsrummet.

Gammla tråden om karet finns här.

Så till akvariet då!

Inriktningen kommer vara ett blandat rev med mjuka och hårda koraller. Mycket knappar och riccordeor och skert ett par musslor.

Jag ska försöka att lära av mina mistag och köpa utrusting av kvalite. Vet inte hur mycke skit man köpt för att spara pengar som inte funkar eller underpresterar. Nä här blir det tysk kvalite eller liknande;)

Teknik

Deltec 20w uvc

Tunze doc 9002 nano skummare

Tunze osmolator 3155

Tunze nanostream 6095

Tunze wavecontroller 7092

Digital termometer

Karantän 25 liter

Där är allt i teknikväg. Rekomenderar alla att ha en karantän (jag har gått den hårda vägen även och fått in parasiter som tagit död på all fisk i karet). Där får fiskarna gå i fyra veckor med täta vattenbyten mycke mat och uvc.

hos

Framtiden då?

Prio ett blir en beställning hos Dejong med lite läckra koraller och musslor. Sen blir det uppgradering av ljuset till led som ska beställas från rapidled. Kommer troligtvis också stta in en sump och avrining men det får bli lite längre fram. Finns en plan att köra zeovit i framtiden, men det får vi se.

Just nu driver jag karet med täta vattenbyten och doserar jod och aminosyror dagligen. Matar koraller med H2O reef paste, Coral-energizer och marina plankton.

Jag testar inte vattnet så mycke nu då jag hällre lägger den tiden på ett extra vattenbyte och håller koll på att allt mår bra i burken.

Hoppas att jag inte blev för långranidig och att några vill följa mitt lilla rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag när jag vaknade och kollade till karantänkaret så va min fem dagar gammla dottyback (Pseudochromis porphyreus) död:smiley13:

Det visade sej att det va 34 grader i karantän! Rikt klantigt när man vet att det är varm ute och uvc går för fult. Ftersom jag har en Dvärgkesare (Centropyge acanthops) däri stängdes uvc:t av och isklamrar åkte i. Får bli att köra uvc någa timmar på natten nu när vädret är som det är. Men det är alltid tråkigt att förlora en fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det e kul med lite spser! Men dom växer trögt med orginal ljus=(

Men dina spser värkar ju röra på sej=)

Ja, faktiskt så verkar de trivas. :) Såg att min Echniopora lamellosa har växt ungefär en halv cm sen de förra bilderna jag la upp för 14 dagar sen. :) Och jag har haft gamla originallysrör hela tiden som jag inte tror är utbytta någon gång. Men förra lördagen bytte jag det ena röret till ett helblått rör. Har ingen aning dock om det gör någon skillnad på tillväxten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bottenmaterial i grövre form kan funka, men de kan även växa ihop till en kaka ifall man låter kalkalger bre ut sig. Det är samma som du kan köra i kalkreaktor, så ta dig till närmaste saltbutik så får du nog hjälp den vägen.

Lycka till med omstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bottenmaterial i grövre form kan funka, men de kan även växa ihop till en kaka ifall man låter kalkalger bre ut sig. Det är samma som du kan köra i kalkreaktor, så ta dig till närmaste saltbutik så får du nog hjälp den vägen.

Lycka till med omstarten!

Tack Jimmy! Var på leasingen idag och kolla men det va inte riktigt det jag var ute efter. Jag får söka vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår åkte det ner en zoanhus i karet och när jag kom hem från jobbet idag hade den nästan helt tynat bort (runt 10 polyper). Fick i samma veva hem en hanna fosfat test. Givetvis blev det ett test direkt och hör och häpna! Fosfaten låg på 0.65! Kan det ta död på en zoanhus så snabbt? Trodde inte alls att jag låg så högt i fosfat.. Alla andra koraller mår bra så som skivor, lps, sps och mjukisar.

Hittade en flaska "Ultra bak" från Fauna marin som jag genast doserade. I morgon får det bli en till tripp till Leasingen för att köpa fosfatremover. Ska även dra ner ordentligt på matningen. Tyvär har jag en solkoral i dåligt skick som matas kraftigt men men.

Några rekomendationer på fosfatabsorber?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lugnt med förändringarna, mår saker bra så är det dumt att göra stora förändringar snabbt, allt för många som gjort det misstaget och skapat mycket större problem... För mig har det fungerat bra med Deltecs AquaCrown fosfatadsorber och med Rowaphos, Rowa är nog aggressivare så man får vara lite försiktigare...

När det kommer till zoanthiden, det kan bero på många saker att den kolavippade, beroende på vilken sort det är så kan en del vara väldigt känsliga och dö extremt snabbt av obetydliga förändringar, många tror att knappar är knappar men det är extremt stor skillnad med en vanlig grön protopalythoa och en känslig zoanthid/palythoa... Vissa mår kasst på en plats, så flyttar du den 10cm åt ett håll så mår den utmärkt och växer på bra, en hel konstform/vetenskap (beroende på hur man vill se på det) med knapplacering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lugnt med förändringarna, mår saker bra så är det dumt att göra stora förändringar snabbt, allt för många som gjort det misstaget och skapat mycket större problem... För mig har det fungerat bra med Deltecs AquaCrown fosfatadsorber och med Rowaphos, Rowa är nog aggressivare så man får vara lite försiktigare...

När det kommer till zoanthiden, det kan bero på många saker att den kolavippade, beroende på vilken sort det är så kan en del vara väldigt känsliga och dö extremt snabbt av obetydliga förändringar, många tror att knappar är knappar men det är extremt stor skillnad med en vanlig grön protopalythoa och en känslig zoanthid/palythoa... Vissa mår kasst på en plats, så flyttar du den 10cm åt ett håll så mår den utmärkt och växer på bra, en hel konstform/vetenskap (beroende på hur man vill se på det) med knapplacering...

Ja det värkar vara en hel vetenskap. Tack för infon! Ska försöka få ner fosfaten sakta men säkert..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en tripp till den lokala handlaren idag igen för lite fosfatremover! Blev Deltec aqua crown. Ska sänka fosfaten "långsamt".

Gjorde ett till fosfat test idag och fick resultatet 0.48. Igår va det 0.65. Funderar på om jag gör rätt när jag testar för så snabbt kan väll inte fosfaten gå ner på drygt ett dygn?:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller precis på med samma sak. Själv har jag stoppat i en strumpa med Sera phosvec granulat (använde 200g i mitt RSM 130). Mätvärde gick från ca 0.5 till 0.25 på ett par dagar. Jag blev osäker om jag mätt fel första gången. Säkerligen finns de fler som kan svara angånde hur snabbt det går. Kan tilläggas att han i butiken sa att phosvec verkar rätt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller precis på med samma sak. Själv har jag stoppat i en strumpa med Sera phosvec granulat (använde 200g i mitt RSM 130). Mätvärde gick från ca 0.5 till 0.25 på ett par dagar. Jag blev osäker om jag mätt fel första gången. Säkerligen finns de fler som kan svara angånde hur snabbt det går. Kan tilläggas att han i butiken sa att phosvec verkar rätt snabbt.

Ja det är kanske lite i snabbaste laget. Har hört att euphyllia kan tappa sina kronor om fosfaten går ner för snabbt så håll lite koll på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snikrade ihop en liten reaktor av petflaska och lite rör i gårkväll. Testade med aktivt kol och den funkade perfekt. Peletsen dansade fint i flaskan. Tanken med reaktorn va att köra fosfatrrmover i den (deltec) och nu undrar jag om dom ska "dansa" likt biopellet eller om man ska ha ett lungnare flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ner mitt fosfat lättast och bäst genom att ha micro alger i akvariet. Nu kör jag med halysenia eller va dem nu heter och det funkar bra för mig iallafall.

Jo alger funkar säker bra men jag tycker inte att det så estetiskt snyggt. Och eftersom jag har kirurger tror jag inte att det skulle funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag passade jag på att ta lite tester. Jag jobbar ju på att få ner fosfasten så jag tog tom tester jag hadde hemma.

• sg 1.026

• C 27.1

• KH 7.7

• Ca över 500

• NO3 35-40

• PO4 0.33

Nitraten är för hög men det har den alltid varit och spserna ser ut att må bra. Kalcium är högt så jag antar att jag är tvungen att köpa fler koraller=) Fosfaten går åt rätt håll vilket är bra. Den skillnad jag kan se i akvariet är att skivor och ricordeor slår ut lite mer än tidigare. Spserna växer sakta och lpserna verkar må bätte dom också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler koraller är inköpta!=)

Idag blev det en tripp tlll Täby och Triton. Det blev tre spser, Acropora alla tre (tror jag). Blev även en refraktometer.

Efter att jag kalibrerat refraktometern och testat salthalten blev det väldigt intressant. Min vipparmsmätare visade idag 1.022 medans refraktometern visade 1.030. Ganska stor skillnad! Så det blir till att sänka salthalten i karet..

Ska slänga upp lite bilder på mina nya köp när dom blivit lite hemmastadda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler koraller är inköpta!=)

Idag blev det en tripp tlll Täby och Triton. Det blev tre spser, Acropora alla tre (tror jag). Blev även en refraktometer.

Efter att jag kalibrerat refraktometern och testat salthalten blev det väldigt intressant. Min vipparmsmätare visade idag 1.022 medans refraktometern visade 1.030. Ganska stor skillnad! Så det blir till att sänka salthalten i karet..

Ska slänga upp lite bilder på mina nya köp när dom blivit lite hemmastadda.

Fick mig att tänka på min refraktometer. Har för mig att den var kalibrerad då jag köpte den men hur går man tillväga då man vill kalibrera den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...