Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Min allmänbildning sträcker sig inte tillräckligt långt för att ha koll på vad de olika siffrorna med nm efter representerar för färger. Förtydliga gärna.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

420nm Actinic blue/violet

430nm bluer actinic blue/violet

445 Blue

455 Royal Blue

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Option 2 här med, Ser fram emot detta! Riktigt snyggt jobbat att få ihop detta Lasse -respekt Hade det funnits ett pris för årets hobbyinsats så skulle min röst helt klart gå till dig! (Med Janne strax efter ;),) Riktigt kul att se våra medlemmar få lite internationell attention med deras lösningar!

Känns som början av en revolution från 3w ledsen till 100W'arna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte monochroma LED utan de har våglängder från 400 nm till över 700 nm, vita chip helt enkelt.

MVH Lasse

445 nm brukar räknas till Royal blue också - blå brukar räknas kring 460 -465 nm

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förstå betydelsen lite om de olika våglängderna i det blåa området - se denna sammanställning:

Summary: (from Photosynthesis, 6th Edition" by Hall & Rao

(1999.

Cambridge University Press)

Chlorophylls:

Chlorophyll a .... 420nm and 660nm .... in all higher plants and algae

Chlorophyll b .... 435nm and 643nm .... in all

higher plants and green algae

Chlorophyll c ....

445nm and 625nm .... in diatoms and brown algae

Chlorophyll d .... 450nm and 690nm .... in red

algae

Carotenoids:

beta-carotene ....

425nm, 450nm, 480nm ... in higher plants and most algae

alpha-carotene ... 420nm, 440nm, 480nm ... in

most plants and some algae

Luteol ...........

425nm, 445nm, 475nm ... in green and red algae and

higher plants

Violaxanthol ..... 425nm, 450nm, 475nm ... in diatoms and

brown algae

Phycobilins (water

soluble):

Phycoerythrins ... 490nm, 546nm, 576nm ... in red algae and some

cyanobacteria

Phycocyanins .....

618nm ................. in some red algae

and

cyanobacteria

Allophycocyanins . 650nm .................

cyanobacteria and red algae

Vad gäller klorofyll B så har jag sett även 450

Klorofyll C är troligtvis den mest intressanta för oss eftersom den förekommer tillsammans med klorofyll a hos dinoflagelater och diatomer. Dessa alger är de vanligaste zooxantellerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nu kokat ner till följande alternativ. Tyvärr efter mitt sätt och se så är det några amerikaner som hårt driver 6 500 K linjen så det är med som ett alternativ. Observera de vita är nu placerade i var sin ände av chipet

Configuration A:

1) 20 x 10000K

2) 20 x 455nm

3) 20 x 445nm

4) 10 x 420nm, 10 x 430nm

5) 20 x 15000K

Configuration B:

1) 20 x 10000K

2) 20 x 455nm

3) 20 x 445nm

4) 10 x 420nm, 10 x 430nm

5) 20 x 6500K

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, blir inte detta som att sätta 5st 20W chip ihop i en klunga?

Fast det tar mer plats och tar mer disco effekt.

Verkligen emot 6500k ledsen där så helt klart Config A nu om jag får välja (föreslår att du ändrar det till Config E eller F så att inte folk läser längre upp utan att se att det finns en ny A och B)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 5 i klunga tar upp mer plats, ungefär 70x70mm i form av ett plus istället för 45x45mm, så den där discoeffekten är väl ungefär lika stor (läs liten), om man inte sätter handen en dm framför och kan se det. ;) Jag har idag 20W chip bredvid varandra på min ramp med ett mellanrum på 100mm och jag märker ingen sådan effekt ens på 55cm höjd från botten.

Anledningen till frågan är just att det blir 5x20W och inte 1x100W, vilket kanske många tror. Hade man kunnat köra det som 1x100W så hade det varit en annan femma, även om värmeutvecklingen och kravet på kraftigare nätdelar/drivers ökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 5 i klunga tar upp mer plats, ungefär 70x70mm i form av ett plus istället för 45x45mm, så den där discoeffekten är väl ungefär lika stor (läs liten), om man inte sätter handen en dm framför och kan se det. ;) Jag har idag 20W chip bredvid varandra på min ramp med ett mellanrum på 100mm och jag märker ingen sådan effekt ens på 55cm höjd från botten.

Anledningen till frågan är just att det blir 5x20W och inte 1x100W, vilket kanske många tror. Hade man kunnat köra det som 1x100W så hade det varit en annan femma, även om värmeutvecklingen och kravet på kraftigare nätdelar/drivers ökar.

Sant, detta hade inte jag tänkt på, kommer man altså behöva 5 nätdelar för att driva ett chip? Största fördelen jag har tänkt att man bara behöver en driver till detta men det stämmer ju inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, blir inte detta som att sätta 5st 20W chip ihop i en klunga?

Nej inte riktigt eftersom du kan använda en lins och ha ett mycket mindre "fotprint". Jag förstår vad du menar och jag har använt den tekniken med framgång och man skulle kunna göra en uppsättning med en 50 watts vit i mitten och 4 blå runt om (som ett plus) och men vill man sätta linser på den konstruktionen så blir basplattar ca 12*12 cm. Här är det mycket mindre. Skall man använda vanliga drivrar blir det många men man skall kunna koppla ihop exempelvis de 4 vita till en driver (36 V - 1400 mA) och så också med de blå. Men min tanke är att Janne kan få fram en liten lätt lösning och då skulle man kunna bygga ihop drivrar, styrning, chip och kylare till en väldigt liten enhet.

Jag tror faktiskt detta kan bli en ordentlig isbrytare om vi får ihop det.

Nej - varje ben blir 700 mA men slår du ihop två ben (parallellt ) så blir det 1400 mA.

Det finns en liten brasklapp - vi har inte fått fram "hardware" konstruktionen på chipet än - om "benen" blir fullständigt uppdelade i minus och plus eller om det blir sep. plus och gemensam minus. Har lite betydelse för vilka drivrar som kan användas - men det kan Janne utveckla. Jag väntar på besked från Ron på RC om konstruktionen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon indikation på vad för pris vi pratar om? Jag tycker det låter väldig intressant men har ingen aning om vilka prisklasser 100w chip ligger i.

Här har du ett standard 100W chip, det lär nog inte bli billigare än detta iaf:

http://www.ebay.com/itm/EPISTAR-100W-Super-Actinic-Blue-Hybrid-Led-Panel-for-Aquarium-/220926012078

Lasse, tack för klargörandet, då är det inget för mig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en liten brasklapp - vi har inte fått fram "hardware" konstruktionen på chipet än - om "benen" blir fullständigt uppdelade i minus och plus eller om det blir sep. plus och gemensam minus. Har lite betydelse för vilka drivrar som kan användas - men det kan Janne utveckla. Jag väntar på besked från Ron på RC om konstruktionen

MVH Lasse

Jag hoppas verkligen inte de blir ihopkopplade på någon "sida", för vem kan säga vilka drivers som tillåter att de kopplas ihop i den ena polen, om man vill köra fler drivers alltså.

Ska de kopplas ihop i någon ände så hoppas jag på plus sidan, då funkar den konstruktion jag börjat skissa på nu.

Ett kort med 5 kanaler som matas med ett 36V aggregat och kan ge mellan 0-1500mA per kanal.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne; Hur många 100-wattare kan man driva på ett sådant kort?

Sent from my iPhone using Tapatalk

1-2 om jag gör som jag skissar på nu.

Men de kommer ju då inte vara individuellt styrbara utan kopplar man in två st 100Wattare så får de samma dimmningsläge på sina slingor eftersom det bara är fem kanaler.

Jag funderar annars om man kanske skulle gå ner på fyra kanaler och då får man köra två av de 5 slingorna på en kanal, men då kan man bara köra en 100Wattare per kort.

Möjligen kan jag då klämma in två uppsättningar om fyra kanaler på samma kort.

Det är för och nackdelar med båda sätten, så jag har lite svårt att bestämma mig.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1-2 om jag gör som jag skissar på nu.

Men de kommer ju då inte vara individuellt styrbara utan kopplar man in två st 100Wattare så får de samma dimmningsläge på sina slingor eftersom det bara är fem kanaler.

Jag funderar annars om man kanske skulle gå ner på fyra kanaler och då får man köra två av de 5 slingorna på en kanal, men då kan man bara köra en 100Wattare per kort.

Möjligen kan jag då klämma in två uppsättningar om fyra kanaler på samma kort.

Det är för och nackdelar med båda sätten, så jag har lite svårt att bestämma mig.....

Avvakta tills vi får besked på hur hårdvaran kan se ut. Kan man parallellkoppla flera kanaler för att få högre ström såsom med CAT lösningen?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avvakta tills vi får besked på hur hårdvaran kan se ut. Kan man parallellkoppla flera kanaler för att få högre ström såsom med CAT lösningen?

MVH Lasse

Än så länge är det en lösning som jag måste ta fram en testvariant av för att se att det verkligen fungerar som jag tänkt mig, så den första kortdesignen bli mest för test hur som helst. Men ska försöka få ihop beställning på en testvariant denna vecka, så det inte drar iväg så mycket i tiden.

Det ska gå att parallellkoppla flera kanaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge är det en lösning som jag måste ta fram en testvariant av för att se att det verkligen fungerar som jag tänkt mig, så den första kortdesignen bli mest för test hur som helst. Men ska försöka få ihop beställning på en testvariant denna vecka, så det inte drar iväg så mycket i tiden.

Det ska gå att parallellkoppla flera kanaler.

Snabb matte 4*1,5 = 6 - vi börjar komma någon vart :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Dessa är chippen

1st color configuration: The "Dream Ratio": (This will not change)

1) 20 x 10000K

2) 20 x 455nm

3) 10 x 420nm, 10 x 430nm

4) 20 x 445nm

5) 20 x 15000K

2nd color configuration (We'll let this one ferment for another

day)

1) 20 x 5500K (with a red emphasis)

2) 10 x 445nm, 10 x 455nm

3) 20 x 14000K

4) 20 x 420nm

5) 20 x 10000K

Priset är också klart och det beror lite på om det blir minst 50 eller över 100 som beställs (från hela världen). Det andra alternativet är bara tillgängligt vid en beställning på + 100.

Det första alternativet kommer att bestå av Epiled 45 mil chip. detta innebär att det är det chippet som går att köra hårdare och med betydligt högre effekt än 100 watt.

Konfigurationen av "drömchippet" är nog den bästa jag kan tänka mig - helt optimerat för tillväxt och behagligt betraktningljus.

Jag kommer inte att lägga upp priset här utan ni som är intresserade får PM mig. Ta då med er e-mail.

Det är lite köpa grisen i säcken men jag har handlat av denna Hongkong baserade firman i nästan 2 år och litar på dem

@ Janne - om det går så vore 5 kanaler en dröm och räkna med minst 700 mA per kanal och högst 1400

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig lite vilsen. Janne - den lösning du skissar på, liknar det nåt den lösning du erbjuder idag med CAT-kortet? Det jag undrar egentligen är om man skulle kunna dimma varje kanal med en ramp för sig (och på så sätt få färgtemperaturen att skifta beroende på tid på dygnet).

Dröm-chippet skulle väl i framtiden kunna vara det mest intressanta för mig med, men i dagsläget är det inte aktuellt tyvärr. Ändå kul att hålla sig uppdaterad, och jag skulle gärna bygga på en sån lösning om möjlighet gavs i framtiden!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Janne - om det går så vore 5 kanaler en dröm och räkna med minst 700 mA per kanal och högst 1400

MVH Lasse

Det går bra med 5 kanaler även om det inte är optimalt komponentmässigt/prismässigt (sista kanalen kliver så att säga över ett trappsteg som kommer var fjärde kanal).

Får jag det jag jobbar med att fungera så kan man programmässigt ställa mallan 0-~1400ma/kanal (Eventuellt blir det för varmt på allra högsta läget, beror lite på).

Detta gör attdimmning kan göras genom strömsänkning (med sina för och nackdelar), men jag ska även bygga in PWM-dimmning i testkortet.

Ett sätt att kapa lite i kostnaden vore att strömmen bara kan ställas gemenasmt för alla kanaler men programmässigt, nästa prissänkade steg är att det är med en potentiometer istället.

Men både de varianterna gör det då omöjligt att dimma/ändra färgtemp med strömsänkning utan då är PWM ett måste.

Jag känner mig lite vilsen. Janne - den lösning du skissar på, liknar det nåt den lösning du erbjuder idag med CAT-kortet? Det jag undrar egentligen är om man skulle kunna dimma varje kanal med en ramp för sig (och på så sätt få färgtemperaturen att skifta beroende på tid på dygnet).

Dröm-chippet skulle väl i framtiden kunna vara det mest intressanta för mig med, men i dagsläget är det inte aktuellt tyvärr. Ändå kul att hålla sig uppdaterad, och jag skulle gärna bygga på en sån lösning om möjlighet gavs i framtiden!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ja, det kommer vara möjligt att styra varje kanal i chippet/drivern för sig på samma sätt som med CatDriver-kortet.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med 5 kanaler även om det inte är optimalt komponentmässigt/prismässigt (sista kanalen kliver så att säga över ett trappsteg som kommer var fjärde kanal).

Får jag det jag jobbar med att fungera så kan man programmässigt ställa mallan 0-~1400ma/kanal (Eventuellt blir det för varmt på allra högsta läget, beror lite på).

Detta gör attdimmning kan göras genom strömsänkning (med sina för och nackdelar), men jag ska även bygga in PWM-dimmning i testkortet.

Ett sätt att kapa lite i kostnaden vore att strömmen bara kan ställas gemenasmt för alla kanaler men programmässigt, nästa prissänkade steg är att det är med en potentiometer istället.

Men både de varianterna gör det då omöjligt att dimma/ändra färgtemp med strömsänkning utan då är PWM ett måste.

Ja, det kommer vara möjligt att styra varje kanal i chippet/drivern för sig på samma sätt som med CatDriver-kortet.

MVH

/Janne

PWM är nog den bästa lösningen eftersom den inte påverkar färgtemperaturen på de inviduella kanalerna i samma grad som det görs om du dimmar med hjälp av strömsänkning. Dimningen måste göras via automatik tycker jag - ettdera via akvariedator eller via ditt timerkort. Det blir nog inte aktuellt med 1400 mA, snarare kring 1100 - 1200 mA i värsta fall om du kör med 5 kanaler. Om du kör med 5 kanaler - innebär det att det automatiskt blir 3 reservkanaler över?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...