Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

självklart måste man komplettera med andra typ av färger men de funkar ju ypperligt som Vitt ljus och fyller ju samma funktion som den starka vita dioden många ledramper har fast utan att anv sig av en vit diod.....

Ja... Ville bara rädda Mr_Ewing från att bygga en ramp med enbart detta chip...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli svårt att finna lämplig lins till denna?

Jag skulle nog säga att om man använder chippet till att ge en illusion om vitt ljus så behövs ingen lins - chippet verkar ha en intern 95 gradig lins för att blanda ihop fotonerna.

@Mr_Ewing och Petnym: Skulle nog vilja säga att chippet åtminstone träffar två viktiga toppar ordentligt (beroende på BIN 455-470 samt 620-630 nm. 455 brukar kallas Royal Blue) och i de områdena ger chippet mer energi per insatt watt än vanliga ljuskällor gör. Men för optimal tillväxt bör ju mer energi läggas till i det blå området och även i området 660 nm. Detta gäller sötvattensväxter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

De som känner mig vet att jag har svårt att bara lämna ett så hett tips som det Maxium gav i inlägget 668.

Sedan i eftermiddag sitter två sådana chip som vit ljuskälla i mitt RSM. Bättre ändå faktiskt - Janne hittade ett RGBA chip från samma tillverkare. Våglängdstoppar på 618-613, 590-595, 530-535 samt 453-460 nm. Jag använder inga linser, det finns dock att få. Jag styr varje kanal för sig. Använder AC-RC 5 kanals kort (LDD kopia) på 700 mA. Jag har två chip i serie (varje kanal för sig) men med en 48 V strömkälla kan man köra 4 chip i serie (var kanal för sig). Med bra kylning kan man köra 1000 mA per kanal. Chippen är ganska dyra (ca 375 kronor styck). Jag matar med ca 25 watt per chip men med 1000 mA kräver de 40 Watt.

Glöm disco färgblandningen är suverän. Man får lätt fram ett blåvitt saltvattensken och i och med att kanalerna är individuellt styrbara så kan man ställa i stort sett vilken färgtemperatur som helst.

Väldigt svårt att fota rättvist.

Jag har komplimenterat med ett 50 LEDs multichip som täcker 410 - 460 nm (en större variant på AC-RC:s 20 watts kcombochip) Det körs lågt - endast ca 30 watt (av möjliga 110 W). 4 st vanliga 10 watts RB och sedan har jag behållit 4 st 10 watts 16 000 K LED i framkant. Jag kör dem en kort tid på kvällen - annars inte alls.

Denna bild är tagen när tanken har ett vitt ljus över dessa koraller - fluorescensen syns tydligt trots det inte är bara blåljus

post-2331-14468932628_thumb.jpg

Skall försöka med bättre bilder i morgon

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du testade dem:) Jag har själv beställt 4st för test väntar bara på att få hem dem. Köpte några av dessa med på ebay mest för att sen hur de blir.

http://www.ebay.com/itm/251347102124?var=550285808261&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Model: 10W

Color: RGB

DC Forward Voltage (VF): Red 6-8V, Green 9-12V, Blue 9-12V

DC Forward current (IF): 300MA

Out put Lumens: Red 120-150LM, Green 200-300LM, Blue 70-100LM

Wave Length : Red 620-625nm , Green 515-520nm, Blue 455-460nm

Beam Angel: 140 degrees

Life span: >50,000 hours

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ett antal skivor. Brunröda med en mitten av fluorescerande grönt plus en stor på toppen med mycket färger - de mesta färgerna är fluorescerande. Var en väldig dålig bild - skall försöka återkomma med bättre idag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade de här chippen som 10 watts också - då är det 1 röd, 1 blå, 1 grön och 1 amber hopbyggda som ett multichip. Alla 4 individuellt styrbara. Dessa öppnar för linjär konstruktion av ramper igen i stället för kluster. Jag upplever att discoproblemet inte finns längre. De går att få med linser (åtminstone den variant jag har) fast jag har valt att avstå från dessa. Jag vet att det är fler konstruktioner igång - det är bara att vänta på andras åsikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 6 månader senare...

Hipp

 

En usb router om man vill fjärrstyra Jannes Styrkort..  Jag använder en annan modell Belkin home Base(win 10) men ska funka likadant vad jag kan förstå.

 

Min setup..

 

Har programet installerat på min vanliga pc sen fjärrstyr jag den med teamveiwer på en ipad och det funkar fint fint. Så slipper man koppla upp en dator varje gång man ska göra en test på rampen.

 

http://www.mouser.se/ProductDetail/Silex-Technology/SX-DS-3000WN/?qs=ktYoCbbtCSIhoelEbk3ONg%3d%3d

https://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

 

2016-01-11 16.46.50.jpg

SX_DS_3000WN_SPL.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...