Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hur kommer importen av dessa ske, importeras dem till sverige och distributeras vidare härifrån, eller betalar vi alla och så skickas det separat?

Är tull inräknat i dessa 1000kr per led?

I princip så blir det så att du köper ditt chip direkt från aktuell E-bay butik och det levereras direkt till dig - du är köparen så jag glömde att säga att moms och eventuell tull kommer till. Tack för att du tog upp det.

Det enda vi försöker och göra är att samla ihop så många som förbinder sig att köpa så att tillverkaren kan ta den extra kostnaden det blir att utveckla något nytt och att vi får ett bra pris

Med nuvarande växlingskurs (som är låg) hamnar du strax över 1000 kr inklusive moms - tullen vet jag inte vad den är - har för mig att det finns någon gräns vid 1400 kronor. Sedan måste du lägga till en massa saker, kylning och 5 separata drivrar om du skall utnyttja chipet fullt ut, linser, en styrenhet om du inte redan har det och annat. Beroende på hur man löser driverproblemet och styrproblemet så kan det bli dyrt. Möjligen kan då Janne utveckla något bra till en rimlig penning. Bara drivrar om man köper meanwell hamnar på 1500 - 2000:- Jag vill också understryka än en gång - det är ett högriskprojekt ute vid gränsen av vad som åstadkommits innan. Jag har inte en aning om vad som händer när du har 5 separat kanaler på ett chip och så tätt packat och man eventuellt kör olika strömmar. Det är inte ett sneak-projekt utan ett försök att få fram något som ligger absolut i framkant på vad som kan åstadkommas nu och som bygger på de biologiska kunskaper som finns just nu också. Och man måste gilla att pula själv också

Jag tror nog i för sig att man kanske kommer under eller i nivå sett på krona/watt med de bättre kommersiella fixturerna men prisfrågan har inte var no 1 här.

Nu förstår ni kanske varför jag aldrig har blivit säljare :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med spridningen kan bli avgörande.... Min projekt baserar sig på 120x40x50 (lxbxh). Så det är förhållandevis långt. Risken är ju att jag lyser en massa utanför i onödan med dessa chip. Vad kan man ha för tankar kring det?

Något som de flesta inte har insett är att med dessa relativt små ljuskällor så är det rätt enkelt att placera dem asymetriskt, i framkant och luta dem lite så att ljuskäglan går upp mot baksidan. Man förlorar en del via reflektion men linserna är rätt bra.

Man kan montera ljuset relativ lågt också.

Jag upplever inte det som något större problem jämfört med normala lösningar (ljusspill alltså). Själv planerar jag 3 * 100 watt i mit Percula (120*65* 60 tror jag)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande detta. Jag har följt tråden på rc och gillar att du driver detta vidare lasse. Jag är helt klart sugen på att testa 2 över mitt kommande 100x50x45.

Har koll på grunderna när det gäller led byggen, det är det här med (jannes) kontrollerkort som jag måste läsa mer om.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt blir det lätt skuggläge då ljuset kommer från en focuserad källa.. I det hänseendet så tror jag du förlorar tillväxt i karet, inte att förglömma.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja och det är därför jag kommer att ha kvar min sneda belysning i framkant men man behöver väl inte avslöja alla knep man har :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar finnas en ganska stor gemensam kompetens inom detta området om man inte räknar in mig. Sitter själv med en 250 w Mh lampa som är i stort behov av att bytas ut. Problemet är att jag inte fattar så mkt av det tekniska så det ultimata för sådana som mig är om någon bygger och sen på ett eller annat sätt sätter samman en lista på vad man behöver och en punkt lista på hur man gör.

Är inte teknisk men följa instruktioner det kan jag :)

Hoppas att det finns en villig själ som kan dokumenterar hur de gör i detalj (gärna med bilder)

MVH

Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några sidor in i denna tråd så har Maglofster gjort en video om hur det går till. Vi som är lite vana kommer givetvis att hjälpa till med instruktioner och råd - ettdera på forumet eller i PM och e-mail men man måste ha lite praktisk kunskap eller åtminstone vara vän (väldigt god vän :)) med någon som har.

Reefcentral kör backups just nu men vid 12 tiden (svensk tid) brukar de vara klara

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara en sak - Maglofster använder parallellkoppling till 50 watts och 100 watts. Detta kan han göra för han har 50 watts som egentligen är 125 W och 100 watts som är egentligen på 256 W. Han kör sina chipp på halva nivån än max så om ett chip skulle gå sönder och all ström går till det som fungerar så klarar det den strömmen - det går bara på full effek.

Normalt med exempelvis 10 och 20 W är seriekoppling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är imponerad av detta initiativ. Det här låter väldigt intressant och jag hade velat hänga med i bräschen men tyvärr har jag redan förhandsbokat en ny belysning...

Jag hoppas att ni lyckas med det här och att det blir riktigt bra. Det ska bli roligt att följa även om man inte hakar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte upp ett 100 watts chip av samma grundtyp och på ca 50 cm höjd tror jag det var så blev ljuscirkeln mellan 80 cm i diameter med 60 gradig lins: se här

Now I've done some tests and measurements. I have a Epistar 20 000 K chip that delivers 250 watts at 7 A. I have

driven at 3.02 A and 3.48 A (measured). FV at 3.02 A = 32.7 V (measured) which

then gives 98 watts. FV at 3.48 A = 33.1 V, which provides 115 watts. The lens

used has a 60 degree beam angle. The chip was suspended 50 cm (19.7 ") above the

floor. Light image on the floor was an even circular having a diameter of 80 cm

(31.5").

In the center was measured 416 at 3.02 A and 480 at 3.5 A. 30 cm

from the center measured 313 and 420 PAR.

post-2331-14468926276936_thumb.jpg

The

second chip is a combinated 40 LED´s 20500K + 60 LED´s 453nm Royal blue at 250 W, 7 A. At

3.02 A it has a FV at 30,5 V -> 92 W. At 3,48 A = FV 31 V -> 107

W

This chip is equipped with the same type of lens as the last one but

the light pattern was quite different. The circle on the floor was only about 60

cm in diameter and not as sharp in outline. The color was also uneven. The only

explanation I can see is that the lenses are not equal, uneven quality,

probably. Probably led the smaller beam angle to the fact that I read a PAR

value higher than for the 20 000 K chip. but it was surprising.

Par

Reading. At 3,48 A it was 617 PAR in the center and 326 PAR 20 cm (7.9") from

the center. At 3,02 the reading was 552 PAR in the center and 267 PAR 20 cm

(7.9") from the center.

post-2331-14468926277188_thumb.jpg

I

did a test with both of them running at the samet time - 14 cm (5.5")

appart.

PAR reading in the center at 3.02 A for the 20 000 K chip and

3.48 A for the combination chip was 911 and 30 cm (11.8") from the center 500.

For the reverse it was 980 in the center an 635 at 30 cm (11.8") from the

center.

post-2331-14468926276698_thumb.jpg

Och så här ser mattan ut i dagsljus

post-2331-14468926276443_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är den samma som Addde:s (konstigt nog :)) I detta fall har vi blivit upplysta av försäljaren på Ebay att om han får in minst 50 betalda beställningar så tillverkar han detta chip och lämnar 30 % rabatt mot ett annars tänkt försäljningspris. För att organisera detta utan att belasta försäljaren (och att vi som är intresserade av detta chip skall slippa ligga ute med pengar utan att veta om det blir något eller inte) så har en kille i USA lagt upp en tråd på ett lokalt forum i SoCal för att se om antalet uppnås. När det är klart - vet inte hur lång tid det tar, så kommer han att posta instruktioner. Vi riskerar inte pengarna eftersom vi betalar individuellt till säljaren via PayPal (att betala till något amerikanskt konto till en kille som verkar trevlig men som jag inte känner gör jag inte :)) Denna säljare har jag 1,5 års erfarenhet av och han är ärlig så det förslår. Just nu är det bara ca 10 chip upptecknade i tråden men enligt Ron så börjar det närma sig 50 strecket via PM. Hans mål är hundra. Är ni intresserade så teckna er i tråden som jag länkat till.

@admins

Jag vet att det är rätt nära, eller på, den tunna linjen vad gäller regler men jag strävar inte efter att bryta regler (bara tänja lite på dem :)) Jag hoppas att tråden får leva kvar och inte blir borttagen.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får var och en betalnings uppgifterna på paypal då? använt mig en del utav det men oftast är allt för tryckt och bara att acceptera. ska bli roligt för det verkar som om man har lite pill i höst om allt går som planerat :)

Funderar mest på själva styrlösningen om man vill dimmra och ha sig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...