Gå till innehåll

Jag börjar faktisk bli lite rädd


Rekommenderade inlägg

Har nu läst om knappar, Zoanthus, och börjar bli rädd att man blir förgiftad.

Jag är hyperallergisk mot getingstick så jag vidtar åtgärder.

OK, kanske det låter konstigt, men med tanke på allergiska reaktioner så har jag handskar på mig när jag är i vattnet och flyttar något, tvättar händerna efter men så läser jag att giftet från Zoanthus kan vara luftburet också.

Jag vill inte ha giftiga saker runt mig :( och jag vill inte bli sjuk heller...

Karet har börjat se fint ut, vattenvärdena är bra och vi tycker det är så rogivande att se allt spännande som händer i det.

Frågan är vågar man ha det kvar eller sälja allt och gå tillbaka till sötvatten?

Finns det någon som kan lägga upp bilder, eller länkar, på det som man ska akta sig för...

Hade varit så tacksam för all hjälp runt denna fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler miljoner människor som hanterat Zoas utan skydd. Vad jag vet har det aldrig varit ett rapporterat dödsfall av dem (en hund som bet en koloni och fick antalgigen i sig större mängder är det enda jag känner till). Tror det är en hel del placebo effekt på folk som mått dåligt efter att ha hanterat det, eller helt enkelt andra orsaker.

De sakerna som jag är försiktig med är fiskar/Djur som faktiskt sticks, Drakfiskar, Sjöborrar, Kaninfiskar etc. finns en hel del, är du orolig fråga säljaren innan du köper djur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler miljoner människor som hanterat Zoas utan skydd. Vad jag vet har det aldrig varit ett rapporterat dödsfall av dem (en hund som bet en koloni och fick antalgigen i sig större mängder är det enda jag känner till). Tror det är en hel del placebo effekt på folk som mått dåligt efter att ha hanterat det, eller helt enkelt andra orsaker.

Placebo effekt ..... faktiskt ganska oförskämt uttalande

När dom byggde Universeum blev ett större antal människor akut förgiftade

bla Lasse på forumet samt bröderna Odell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt att det varit dödsfall. Fast inte i akvarium utan i Karibien. Och när det gäller blindhet är jag nästan säker.

Själv har jag gått under läkarbehandling i 2 och en halv månad för ett öga.

Och antagligen har det gått till så att jag fått ett fragment under en nagel som sedan hamnade på en handduk och därifrån till ögat.

Frätsår på hornhinnan - det kan ta något år innan det är helt återställt.

I samband med detta läste jag en artikel i Arch. ophthalmol./vol128 oct.2010 sid 1360 mm. Det handlar om en man som fick gift från en vad jag tycker ser ut som en trefärgad zoanthus i båda ögonen. Det högra ögat läkte.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag aktar mig för alla Palythoa och Zoanthus. Det finns ingen heltäckande undersökning på vilka Zoanthus som är giftiga men räkna med att kanske hälften av dem är det. (Det är information som gått till badande i Karibien.) Zoanthus sociatus som nog är den vanligaste är giftig. Jag har läst om att den använts som pilgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler miljoner människor som hanterat Zoas utan skydd. Vad jag vet har det aldrig varit ett rapporterat dödsfall av dem (en hund som bet en koloni och fick antalgigen i sig större mängder är det enda jag känner till). Tror det är en hel del placebo effekt på folk som mått dåligt efter att ha hanterat det, eller helt enkelt andra orsaker.

Placebo effekt ..... faktiskt ganska oförskämt uttalande

När dom byggde Universeum blev ett större antal människor akut förgiftade

bla Lasse på forumet samt bröderna Odell

Snälla läs min kommentar en gång till, jag påstår att jag tror att stora delar av rapporterna är antagligen det, och i de fallen som det inte är det är det säkert som stig nedan, att man inte haft på sig handskar, fått på fingret och sedan kliat eller i ett sår eller liknande, står dock kvar i att stora delar av rapporterna säkert är placebo precis i många andra fall av sjukdommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns stor anledning att använda någon slags handske när man rotar i karet och hanterar sten, koraller eller liknande saker. Jag minns på 80-talet, när jag alltid fick omfattande cyano i karet i vid nystart, hur illamående jag blev av det när stenen borstades under rinnande kran vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp jag såg Stigs öga (o då inte när det vart som värst) och jag trodde inte att Stig skulle få synen tillbaka. har själv mått rätt dåligt efter fraggning av knappar.

Hur agggresiv en korall är tror jag delvis beror på hur den trivs och utvecklas i ett kar, när mitt kar gick på knäna så slemmade knappt acrosarna, nu utbryter rena rama slemkriget ut om ja inte är försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga med det här om handskar men det är tydligt att man nog måste vara mer än lite försiktig,

Jag har klippt av ett par diskhandskar vid handleden dels för att skydda handen/fingrarna och sedan för att kunna tömma dem på vatten snabbt utan slabb.

OM det nu är så att det finns gift/kan avsöndras gift så kanske det vore smartast att använda hellånga handskar, sådana som veterinärerna har.

Tror jag har några sådana i mina gömmor.

Bra eller dåligt?

Skall kanske tillägga att jag ganska ofta har småsår på händerna uppkomna från allt från rosor till valparnas vassa klor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler miljoner människor som hanterat Zoas utan skydd. Vad jag vet har det aldrig varit ett rapporterat dödsfall av dem (en hund som bet en koloni och fick antalgigen i sig större mängder är det enda jag känner till). Tror det är en hel del placebo effekt på folk som mått dåligt efter att ha hanterat det, eller helt enkelt andra orsaker.

De sakerna som jag är försiktig med är fiskar/Djur som faktiskt sticks, Drakfiskar, Sjöborrar, Kaninfiskar etc. finns en hel del, är du orolig fråga säljaren innan du köper djur

Eftersom mitt fall är känt har jag blivit kontaktad av många personer som haft känningar av sådana här hanteringar. I alla fall har de mått dåligt innan de vetat om det här och kontaktat mig efter ha läst eller att kompisar har sagt till dem. Det här är farligt och ingen gynnas av att man försöker släta över det och tala om placebo. Man skall ta det försiktigt och undvika knappar om är orolig. Nu är det inte samma typ av gift hos koraller som hos getingar så du behöver nog inte vara rädd för allergiska reaktioner bara för du inte tål getingstick. Det att giftet är luftburet innebär inte automatiskt att det kommer upp i luften när knapparna sitter där på sin sten och har det bra. Risken finns när de tas upp och behandlas. i vårt fall så hanterade vi ca 300 kg sten - fullväxta med knappar i ett slutet utrymme så koncentrationen blev hög med stor sannolikhet. Tror inte du kan få en farlig koncentration i luften beroende på några stenar som innehåller knappar. Din försiktighetsåtgärder är bra, hanterar du knappar ha då också glasögon - det har Stig numera - det vet jag :)

MVH Lasse

PS - Viss Cyano är inte att leka med heller. Det är inte bara Wiking som blivit drabbad där.

Denna var det

attachment.php?attachmentid=9230&d=1160986832

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon Lasse,

Då är inte "tanten" ute och seglar, tack och lov.

Jo jag förstår att det var ett stort projekt, men litet projekt kan också vara farligt.

Hade en hund som blev huggormsbiten i tassen för en månad sedan, svullnade knappt men fick infektion. Hade en som blev biten i munnen for 15 år sedan och hon var död på tiden det tog för oss att förflytta oss 50 meter, springandes!

Jag ville ta upp denna tråden då jag tror att många är oförsiktiga.

Har frågat handlare om vissa saker men de säger "det är inget farligt".

Frågan är vad de egentligen vet och vill dela med sig av eller om det är försäljningsargument.

Jag är inte grön inom akvarier men väl inom saltvatten och ju mer jag läser desto mer förskräckt blir jag.

Jag är helt fascinerad över att se hur mycket som händer i tanken, hela tiden men när man börjar läsa om vissa saker vill man bara stänga ner, sälja av och gå tillbaka till Malawi.

Något mer än knappar man ska se upp med?

Nej, jag ska inte ha taggiga koraller och inga drakfiskar, menar vanliga normala inneboende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte man behöver vara rädd om man bara tänker på fakta och följer grundreglerna.

Alla koraller är giftiga. Annars skulle de bli överväxte med alger illa kvickt.

Koraller är täckta med ett slem som innehåller bakterier. Ofta Vibrio som kan orsaka riktigt besvärliga infektioner. (Kolera t.ex är en vibrio).

1. Inga händer i akvariet om du har småsår.

2. Tvätta händerna noga när du varit i karet. Använd en separat akvariehandduk som aldrig kommer i kontakt med sår eller ansikte.

Tvätta handduken i 90 grader någon gång emellan åt. Det koagulerar giftet så det blir oskadligt.

3. Knappar är giftigast. Riv inte loss knappar från stenar för att fragga. Det blir lätt rester under naglarna som kan vara kvar efter tvätt.

Injicera knappar med kalkvatten sörja om du behöver du ta bort dem. (1/3 kalciumhydroxid i vatten - skaka om - färdig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket vettigt!

Kanske vi kunde få Moderatorn att lite mer uppmärksamma att det inte är helt ofarligt det här med saltvatten..

Det är ju fler än jag som är gröngölingar på området..

Fortsätt tråden med tips, jag tycker det är spännande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är olika hur man reagerar på det, precis som med tex getingstick. Somliga är väldigt känsliga och måste gå med Epipen på sig hela sommaren, andra kan bli stungna flera ggr utan att det känns mer än myggbett.

För mig så har det inte varit några problem förutom en gång, då jag hanterade en anemon och fick en mer långvarig kontakt på mina fingrar, vilket jag skrev om i denna tråden, men i övrigt så har jag hanterat de knappar som Lasse skriver om utan bekymmer.

Jag är också rätt så "våldsam" när jag fraggar sten med knappar på, det är inte ovanligt att jag går på med mejsel och hammare vilket gör att knapparna säkert läcker vätska och även en del gift, men jag har som sagt aldrig haft problem med detta utan just den gången med anemonen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sägs att giftet från zoos "Vissa" har det starkaste giftet som finns på jorden. 0,0000006mg sägs vara dödligt men sedan skall man få ut detta giftet ut ur knappen också o det är ju inte helt lätt.

Nä detta om att knappar är giftigt vet man ju om men jag tror att hanterar man dem med respekt och har handskar då man gör det så tror jag inte alls man behöver vara orolig. De är ju trotts allt helt otroligt vackra.

En annan sak om man är känslig för geting stick är väl då att man kanske skall skippa Siganus (kanin fisk arter) då de har en giftig fen spetts på ryggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall vi prata akvarium och handskar så finns det ju skäl till handskar även om det så bara är guppy man har. Infektion med Mycobacterium marinum, akvariegranulom/fisktuberkulos är inte så kul och risken finns om man rotar i akvarium med småsår på händerna. Givetvis är det bättre med långa handskar typ veterinär om man skall skydda sig är det ju ingen poäng om det går ner vatten i handskarna. Fast inte använder jag några handskar inte men man kan väl ändå köra det vanliga att gör inte som jag gör utan som jag säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...