Gå till innehåll

hur montera ett lifeguard 25W UV??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

kan man montera det så att pumpen till skummaren suger igenom UV.t först å sen går in i skummaren????

tänkte spara plats å slant å använda en pump..

Och kan man ta vattnet från sumpen till UV.t eller måste man ta från botten på huve karet?

hur mycke sämre blir det att ta från sump jämfört me botten på karet??

mest me frågor ja vet , men nån kanske kan svara på nån iaf.. ;)

UV.t e ju ingen lite pryl direkt som ja trodde att den va

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej nu e det tillfälligt inkopplat i sumpen.. vattnet tas från sumpen in i UV.t vidare till skummaren å sen ut i sumpen igen.. tänkte låta de gå så till ja vet hur allt ska lösas..

de e väl bättre att ha UV i sumpen än inte alls ???

brukar man se nån som helst skillnad på algproduktionen.. = minskar hoppas ja efter hur länge??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag på G för uppstart och jag har en lifeguard 25w och jag tror att de skall klara runt 2800 l/min.

Jag har två st Eheim 2400 liter. En till skummare och en till UV. I princip borde väl din lösning fungera men du måste tänka på förlusterna.... hur mycket har jag igen aning om.

Att ta från sumpen innebär väl att du inte tar något från botten från karet och det är väl där parasiterna finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ja har hört lite allt möjligt nu om UV. en del säger att de inte spelar nån roll vart man tar vattnet, men dom flesta säger att man ska ta från botten å släppa ut vid ytan..

problemet just nu va att ja inte hade fler pumpar hemma + att ja inte visste om man kunde montera UV:t horisontalt, men nu har ja fått lära mig att de går bra att montera de så.. det spar ju en jäkla massa plats, nu kan ja montera de uppe under huven.. ( när ja köpt en ny pump vill säga ).. men men så länge får den gå i sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört en massa om bästa sättet att montera en uv på. Jag har för en vecka sedan monterat in en 20W Deltec uw till mitt 400 liters kar och pga platsbrist pumpat in sumpvatten i den och sedan lagt returen i sumpen. Min kirurg som hade vita prick innan installationen har nu inte vita prick längre, så jag är nöjd i varje fall :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har blivit av med algerna sedan jag startade uv-c men jag har också startat fosfatfilter

men dock så kommer det en massa alg-gegga i skummaren nu som jag tolkar som döda alger och jag kan inte se någon annan orsak är uv-c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hb mannen!

du ska aldrig montera någonting med motståndet på pumpens insug!

dvs alla strypningar och annat motstånd måste ligga på pumpens utblås-sida.

alltså ,koppla från pumpens utblås till uv-sen från uv in i skummaren.

pga vad? pajar pumpen eller blir den orkeslös?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är konstruerad för att trycka vattnet, inte suga= den blir orkeslös.

testa genom att stoppa en slang på sugsidan och stoppa ner den i en hink och höj sedan pumpen över ytan och se hur högt den orkar suga, det blir inte mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pump skapar undertryck. Maximalt undertryck vi kan få är -1 bar (vakum). På trycksidan kan du få hur mycket tryck som helst (i princip). När du sänker trycket så kommer det att börja koka/kavitera (vattnet) och man får problem som man inte vill ha. Olika pumpar klarar olika mycket undertryck innan det börjar koka/kavitera i dom. Men det är alltid (nästan) bättre att ha alla belastningar på trycksidan (efter pumpen). Är pumpen i sumpen då har du tryck från karet och det borde fungera bra (beroende på hur mycket UV´t stryper flödet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen...

när ja monterar uv.t som ja tänkt. så kommer pumpen att suga vatten uppefrån karet ner till sumpen ( hävert borde uppstå) de bör väl minska belastningen på pumpen?.,. sen på trycksidan kommer först UV.t sen Skummarn... det borde väl kunna gå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har självrinning från akvariet (och tillräckligt grova rör) behöver du ingen pump. Bara returpump tillbaka till akvariet. Skall hela flödet gå genom UV´t? Annars kan du ju montera en T-koppling till UV´t (före eller efter skummaren eller efter returpumpen). Vet inte vad som är bättre. UV före eller efter skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...