Gå till innehåll

Deep Ocean


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Vad är det för vits egentligen o beställa från en firma som har en lagerlista som inte existerar i verkligheten?

Förstår inte riktigt detta.

Moderator's upplysning:
mod.gifDe första 21 inläggen är utflyttade från en tråd i froumet "Diskutera med Deep Ocean då det inte diskuterades med DO utan om DO istället."
Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad är det för vits egentligen o beställa från en firma som har en lagerlista som inte existerar i verkligheten?

Förstår inte riktigt detta.

det e inte alla som har en saltbutik i närheten.... Som det e nu så får jag köra 30 mil enkel resa för o hitta en butik som KANSKE har det jag vill ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för vits egentligen o beställa från en firma som har en lagerlista som inte existerar i verkligheten?

Förstår inte riktigt detta.

Är ju ingen som tvingar dig till att beställa heller, utan de väljer man själv!

Detta blir min 4e beställning och har fått det jag har lagt beställning, 1 gång var det en mussla som saknades av de jag beställde, men hade pengarna på mitt konto 2 dagar senare.

Förmodar att den handlaren du köper av också köper från dejong, vet många handlare i mina trakter som köper mycket från dom, dom är ju inte Europas största grossist för inget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodar att den handlaren du köper av också köper från dejong, vet många handlare i mina trakter som köper mycket från dom, dom är ju inte Europas största grossist för inget!

Jag tror inte det ser ut så uppåt landet mer än att Ted (Kungsbacka) har en del därifrån om inte allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det som finns på de dejong får man och det som inte finns får man inte, men man får tillbaka sina pengar inom några dagar?

Ja finns det inte så är det ju svårt att få det!

Men det är ju fritt fram att beställa, föreligger ju inget tvång för att köpa något!

Jag är nöjd med servicen jag har fått iaf!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det ser ut så uppåt landet mer än att Ted (Kungsbacka) har en del därifrån om inte allt.

Pratade senast med Ted förra veckan och då hade han varit där på måndagen, så visst handlar han där, samt många andra!

Moby brukar ringa 30 min innan han kommer till anvisad plats, någon gång har han varit försenad 15 min!

Nu kör en kompis som också har beställt och hämtar det, 15 min hemmifrån vårat, sen lägger min sambo ner det i karet, så det är hur smidigt som helst.

Ska vi neråt o kolla på fisk, koraller mm så tar det åtskilliga timmar bara resvägen är på minst 3 timmar, samt att besöken brukar dra ut på tiden, så en 6 timmar tar det oftast, ska vi upp till bioted så har vi en resväg på ca 5 timmar och det blir väl 1 eller 2 timmar i butiken som oftast!

Så en resväg på 15 min och en liten väntetid på x antal minuter är helt ok för mig, denna gången är det Dock inte jag som behöver vänta så det drabbar inte mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju fritt fram att beställa, föreligger ju inget tvång för att köpa något!;)

Menar du att om jag inte är nöjd eller ångrar mig på "leveransplatsen", så kan jag häva köpet ? Annars har man ju magnesium så det räcker rätt många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis inte det jag menar, men visst det kanske funkar då du betalar alla varor i förskott!

Ja, jag tyckte det var väl tillmötesgående.

Men däremot har jag uppfattadet som att, är det ett uppenbart fel på "varan" så hävs köpet på plats.

Det jag menar är att man inte har något tvång på sig att beställa från dom om nu inte vill det alltså, så varför klanka ner på dom?

Håller med dig där :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tyckte det var väl tillmötesgående.

Men däremot har jag uppfattadet som att, är det ett uppenbart fel på "varan" så hävs köpet på plats.

Det tror jag inte är några problem, om man inte är nöjd så löser det sig nog smidigt.

Moby är väldigt service inriktad och trevlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade senast med Ted förra veckan och då hade han varit där på måndagen, så visst handlar han där, samt många andra!

Moby brukar ringa 30 min innan han kommer till anvisad plats, någon gång har han varit försenad 15 min!

Nu kör en kompis som också har beställt och hämtar det, 15 min hemmifrån vårat, sen lägger min sambo ner det i karet, så det är hur smidigt som helst.

Ska vi neråt o kolla på fisk, koraller mm så tar det åtskilliga timmar bara resvägen är på minst 3 timmar, samt att besöken brukar dra ut på tiden, så en 6 timmar tar det oftast, ska vi upp till bioted så har vi en resväg på ca 5 timmar och det blir väl 1 eller 2 timmar i butiken som oftast!

Så en resväg på 15 min och en liten väntetid på x antal minuter är helt ok för mig, denna gången är det Dock inte jag som behöver vänta så det drabbar inte mig ;)

Jag har omkring 2 timmar åt vilket håll jag än åker antingen Göteborg eller Linköping enkel resa så du är inte ensam att ha långt

De Jong passerar ju Jönköping vilket är närmast mig och dit har jag 10 mil o då kan jag lika gärna åka i 50 minuter till norrut till Linköping och handla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har omkring 2 timmar åt vilket håll jag än åker antingen Göteborg eller Linköping enkel resa så du är inte ensam att ha långt

De Jong passerar ju Jönköping vilket är närmast mig och dit har jag 10 mil o då kan jag lika gärna åka i 50 minuter till norrut till Linköping och handla.

Ja, jag bestämmer inte vart du ska handla, du får handla hur mycket du vill, men vill jag handla genom deepocean då jag vid tidigare tillfälle har fått fina fiskar, fina koraller, fina musslor, och teknik till väldigt bra pengar så kan jag väl få göra det.

Sen måste man ju oftast planera in en sändning annars får man ju stå där o titta på dom vanliga fiskarna och korallerna, då det bästa vanligtvis försvinner först!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag bestämmer inte vart du ska handla, du får handla hur mycket du vill, men vill jag handla genom deepocean då jag vid tidigare tillfälle har fått fina fiskar, fina koraller, fina musslor, och teknik till väldigt bra pengar så kan jag väl få göra det.

Sen måste man ju oftast planera in en sändning annars får man ju stå där o titta på dom vanliga fiskarna och korallerna, då det bästa vanligtvis försvinner först!

Jag har väl inte lagt mig i var du handlar utan mer velat vara del av själva diskussionen.

Det har nog alltid varit så i den här hobbyn och likadant på den tiden då det bara i stort sett såldes fisk, räkor, rörmaskar o cylinderrosor att man var tvungen o vara på plats för om möjligtvis kunna köpa det man tänkt sig.

Fast då låg min lilla stad i framkanten då vi hade upp till 3 butiker som hade saltvatten o då hade man ju inga reskostnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där tycker jag är att om man ska hinna få med något annorlunda så betyder det att butiken har fått fisken efter en lång resa, ned i deras akvarium max 2 dagar senare nästa resa ned i nästa akvarium. Det blir 3 akvarium med förmodligen olika värden på några dagar. Önskar att butikerna hade två veckor "karens" eller vad man ska kalla det innan det levande blir till salu.

Jag förstår att det inte funkar då de måste ha ruljansen men det skulle vara skönt, då kunde man till och med ha möjlighet att observera fisken lite innan köp.

Om butiken sedan inte har listor på nätet med vad de har inne så blir det allt för många turer utan att man kommer över det man har tänkt sig. Sedan är det en skön social del att åka dit, ta en kaffe och prata skit men det är en helt annan sak :)

Jag har väl inte lagt mig i var du handlar utan mer velat vara del av själva diskussionen.

Det har nog alltid varit så i den här hobbyn och likadant på den tiden då det bara i stort sett såldes fisk, räkor, rörmaskar o cylinderrosor att man var tvungen o vara på plats för om möjligtvis kunna köpa det man tänkt sig.

Fast då låg min lilla stad i framkanten då vi hade upp till 3 butiker som hade saltvatten o då hade man ju inga reskostnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte lagt mig i var du handlar utan mer velat vara del av själva diskussionen.

Det har nog alltid varit så i den här hobbyn och likadant på den tiden då det bara i stort sett såldes fisk, räkor, rörmaskar o cylinderrosor att man var tvungen o vara på plats för om möjligtvis kunna köpa det man tänkt sig.

Fast då låg min lilla stad i framkanten då vi hade upp till 3 butiker som hade saltvatten o då hade man ju inga reskostnader.

Ber om ursäkt för mitt antagande, men fick bara en känsla av att du inte gillar/gillade deepocean, och jag kände mig tvungen att berätta på hur jag ser det, och hur dom funkar, och som sagt så har dom funkat kanon för mig.

Närmast mig (4 mil) ligger Kristianstads zoologiska, bra butik, men samma gäller där, man får hänga på dörren när en ny sändning kommer annars är godbitarna borta, om man nu inte förbokar det man är mest intresserad av.

Därför känns det bra att ta sig tid o kolla upp allt på nätet innan man beställer, har säkert räddat många som VELAT ha den snygga fisken som är 4 cm till sitt 100L kar men som fullvuxen blir 70cm, till att hoppa det köpet och kolla på något annat istället, "vissa" handare säljer ju bara för att sälja och tar ingen hänsyn till vad man har för kar mm. Alltså inte ALLA handlare men dom finns där.

Blir liksom inget impulsköp från min sida iaf, då jag oftast kollar upp det jag är intresserad av, tyvärr inte direkt intresserad av fisk, utan mer av musslor och snygga koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där tycker jag är att om man ska hinna få med något annorlunda så betyder det att butiken har fått fisken efter en lång resa, ned i deras akvarium max 2 dagar senare nästa resa ned i nästa akvarium. Det blir 3 akvarium med förmodligen olika värden på några dagar. Önskar att butikerna hade två veckor "karens" eller vad man ska kalla det innan det levande blir till salu.

Jag förstår att det inte funkar då de måste ha ruljansen men det skulle vara skönt, då kunde man till och med ha möjlighet att observera fisken lite innan köp.

Om butiken sedan inte har listor på nätet med vad de har inne så blir det allt för många turer utan att man kommer över det man har tänkt sig. Sedan är det en skön social del att åka dit, ta en kaffe och prata skit men det är en helt annan sak :)

Är av precis samma åsikt, det känns inte bra, och ofta har man fått med sig prick hem från affären från en stressad fisk =(

Sen är jag frekvent i den lokala saltvattens affären och kollar, pratar, diskuterar, samt oftast kommer hem med något nytt, men finns där inget så får man ju inget med sig hem heller, jag köper inte bara för att jag ska köpa något.

Som du skriver Benny, det är svårt att veta vad som finns hemma om man inte har någon lista, och resan blir oftast i samband med andra besök i storstan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där tycker jag är att om man ska hinna få med något annorlunda så betyder det att butiken har fått fisken efter en lång resa, ned i deras akvarium max 2 dagar senare nästa resa ned i nästa akvarium. Det blir 3 akvarium med förmodligen olika värden på några dagar. Önskar att butikerna hade två veckor "karens" eller vad man ska kalla det innan det levande blir till salu.

Jag förstår att det inte funkar då de måste ha ruljansen men det skulle vara skönt, då kunde man till och med ha möjlighet att observera fisken lite innan köp.

Om butiken sedan inte har listor på nätet med vad de har inne så blir det allt för många turer utan att man kommer över det man har tänkt sig. Sedan är det en skön social del att åka dit, ta en kaffe och prata skit men det är en helt annan sak :)

Jag tror vi många gånger inte kollar upp vattenvärderna i påsen vi köper och koppar i för fort.

Självklart kan fisken ha något latent som då bryter ut efter ett antal dagar då i akvaristens akvarium.

Så skall man gardera sig så är det allt bra och sätta upp ett eget karantänsakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är en väldigt trevlig affärsidé deepocean gänget har. Har gjort min första beställning.

Men man ska vara medveten om att dejong inte har någon karantän för sin fisk eller koraller, utan det ligger på butikernas/handlarnas ansvar.

Deepoceans affärsidé möjliggör ingen karantän utan har endast garanti på att djuren lever vid leverans. Så har man möjlighet att hålla djuren i ett separat kar några veckor är det ingen dålig idé.

Sen är det långt ifrån alla butiker som har karantän, det ska man ha klart för sig, vilket jag tycker är väldigt synd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De Jong har en aklimatiseringsperiod på fiskarna på 14 dagar och längre berloende på vad det är för fisk. Deep Ocean är bara mellanhanden i detta fall mellan De Jong och kunderna.

Tycker det är en väldigt trevlig affärsidé deepocean gänget har. Har gjort min första beställning.

Men man ska vara medveten om att dejong inte har någon karantän för sin fisk eller koraller, utan det ligger på butikernas/handlarnas ansvar.

Deepoceans affärsidé möjliggör ingen karantän utan har endast garanti på att djuren lever vid leverans. Så har man möjlighet att hålla djuren i ett separat kar några veckor är det ingen dålig idé.

Sen är det långt ifrån alla butiker som har karantän, det ska man ha klart för sig, vilket jag tycker är väldigt synd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...