Gå till innehåll

Timmätning el?


Bygert

Rekommenderade inlägg

Fick en fundering, efterhand skall det bli möjligt att betala el per timme och dra nytta av tider med lågt pris. Skulle det kunna vara intressant för akvarier som drar mycket el? Baslasten på pumpar osv går ju jämt men också på nätter och helger när priset är lägre. Betalar man ett snittpris borde det ju vara upplagt utifrån när de flesta förbrukar el och jämn förbrukning över tid borde vara billigare. Belysningen, man skulle ju kunna spara genom att ha ljuset på om nätterna men det är väl att gå lite långt. Blir ju problem dels med att djuren kan bli förvirrade av dagsljuset, dels av att man vill titta på akvariet när man är vaken. Men skjuter man lite på ljuset så det inte går på när elen är som dyrast på morgon - fm utan i stället middag - kväll - sen kväll så undviker man en del av den dyraste elen när alla brygger kaffe på morgon.

Nån annan som funderat i de här banorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bli glad även om de nöjde sig med att mäta varje dag. Som det är nu viktas ju en uppskattad förbrukning efter temperaturen på vintern, och de gånger vi får en köldknäpp med höga priser i några dagar så viktas ju våra akvariers förbrukning under hela månaden som om vi alla hade uppvärmning med direktverkande el.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ska vara ärlig så är elförbrukningen den minsta kostnaden när det gäller i vart fall mitt akvarium, det känns som allt runtomkring är betydligt dyrare.

Visst skulle det va bra att kunna spara in några kronor och lägga det på annat men då tror jag snarare på att sådana saker som att duscha kortare tid, duscha i stället för att bada, minska torktummlingen, dra ned 2 grader på poolvärmeumpen, täta/byta fönster mm ger större besparing. ( utan att ha räknat på det )

Men alla kronor är bra kronor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har kommit en ny lag nu 14 juni http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/NU21/ just ang. timmätning. Problemet jag ser är att om man betalar per timme så kan det bli riktigt dyrt under vissa timmar under en riktigt kall dag, då gäller det att stänga ner allt :) Men jag tror det är så dom vill att man ska ha så man kör diskmaskiner osv när det är billigt = överskott av el.

Här kan ni se aktuella timpriser just nu i norden. http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Kraftsystemet/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...