Gå till innehåll

Hur mördar man zoanthus och palypythoa?


Rekommenderade inlägg

Kalkpasta i injektionsspruta är nog det bästa som finns. Det finns också några fiskarter som äter knappar men det är mer osäkert. Har man lite otur rör de inte knapparna. Har man mycket otur äter de hellre andra koraller. Storpolypiga måste man ta ur innan.

Vad du än gör så ta inte ur stenen och försök att skrapa ren stenen. Palythoa är extremt giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokhett vatten blandat med Calsium hydroxid fräter sönder knappen effektivt. Funkar inte det så är det väl bara att ta upp stenen o lägga den i solen ett par dagar så de torkar bort helt. Då är visserligen stenen död med..... Om giftet fortfarande finns kvar i de torkade knapparna är jag osäker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@fraggen. Och hur menar du att man skall göra detta? När det blåser kuling och hålla sig på vindsidan och hoppas att vinden inte vänder?

Fattar du inte! Giftet duger till pilgift.

Doppa stenen i kokhett vatten eller köra den lite i mikron fungerar när det gäller Xenia eller glasrosor men Palythoa är giftig, mycket giftig.

Fiskar har mer eller mindre immunitet mot giftet men vi har det inte!

Jag har sett en bild av Palytoxin så jag är rätt säker på att giftet klarar torkning.

Se här: http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det är giftigt, INTE att leka med. Och jag vill inte döda stenen för det sitter mycket annat fint där och egentligen vill jag inte döda dem helt heller utan bara ett par individer. Jag kör ett nytt försök med kalkpasta, varm kanske?

Förra gången blandade jag kalk och vatten till pasta men den löste sig rätt fort. Finns det färdig att köpa som inte löser sig lika lätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta en tredjedel kalciumhydroxid och två tredjedelar vatten i en kryddburk. Detta värmer jag i mikron tills det just börja koka, sätter på locket och skakar om. När jag använder det tar jag en 2 ml Salifert spruta med en 1,2 mm kanyl. Jag skakar om burken väntar ett par minuter och fyller sprutan med kanylspetsen någon cm över botten för att inte få in klumpar i kanylen. Sedan är det bara att spruta in i knapparna. En del sorter går lättare genom sidan av foten men de flesta tar jag genom munnen ungefär.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

hittade det här! INTE att rekommendera! http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2011/04/05/world%E2%80%99s-2nd-deadliest-poison-in-an-aquarium-store-near-you/ Dax att fixa id på det jag fick med stenen,minsta misstanke att det sånt otyg så åker stenen ut,Fy tusan att jag som lekman höll på att ta upp en sten för att testa med kokvatten med misstänkt glasros.Förfarandet verkar vara vanligt både i och utanför karet med sånt...men som sagt bäst att vara hundra på vad man försöker ta bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort du börjar jävlas med dem så finns en stor möjlighet att de släpper sitt gift, tro mig. Om du skall ge dig på dem (förutom då att lägga stenen torrt några dagar ute) så se till att ungarna är i väg och ställ allt på korsdrag. Giftet kan komma i vattnet och föras ut via skummaren. I vårat fall - när vi lyfte ut ca 300 kg med en av de jävligaste arterna så spred sig giftet/bakterierna upp två våningar i det hus vi var i.

Eftersom knappar är svåridentifierade så gäller det alltid högsta säkerhet vid hantering. Mask med aktivt kol kan vara en försäkran om du misstänker påverkan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade det här! INTE att rekommendera! http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2011/04/05/world%E2%80%99s-2nd-deadliest-poison-in-an-aquarium-store-near-you/ Dax att fixa id på det jag fick med stenen,minsta misstanke att det sånt otyg så åker stenen ut,Fy tusan att jag som lekman höll på att ta upp en sten för att testa med kokvatten med misstänkt glasros.Förfarandet verkar vara vanligt både i och utanför karet med sånt...men som sagt bäst att vara hundra på vad man försöker ta bort.

Har haft en del vändor om dessa här på guiden med.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljde den delen av stenen i 50gradigt vatten. Var liten risk eftersom bara 8cm högre upp sitter en rätt unik knallorange BTA men det löste problemet. De börjar dock komma igen nu men väldigt långsamt. hade både mask och insemineringshandskar på mig när jag gjorde det, öppen balkongdörr och ingen i familjen var hemma förutom jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har en 5-6 stycken av de i den länken som Hagbard har ovan. Tyvärr så är det en sten som står i botten av min enorma revvägg. Kunde jag skulle jag lyft ur hela stenen, låtit den torka till några dagar för att sedan kylt ned den i frysen några dygn. Ett långvarigt klorinbad efter det så borde man kunna återanvända den döda stenen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har en 5-6 stycken av de i den länken som Hagbard har ovan. Tyvärr så är det en sten som står i botten av min enorma revvägg. Kunde jag skulle jag lyft ur hela stenen, låtit den torka till några dagar för att sedan kylt ned den i frysen några dygn. Ett långvarigt klorinbad efter det så borde man kunna återanvända den döda stenen igen.

Det där har jag funderat på!Hur vet man att giftet försvinner?Det går inte att chansa anser jag..ni såg i min länk att den giftigaste ormen som finns skulle man vilja kramas med i jämförelse..det riktigt otäcka är att det också sprids i luften,abosolut inget man vill ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kan lägga ut bilder på dessa giftiga jäklar?

Tacksam

da trucka länkar till en tråd,där lasse lagt ut en bild på det som drabbade universeum..men jag har läst på amerikanska forum att det inte är helt enkelt att id dem via bild ljus o sånt kan missvisa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller och dylikt är mer eller mindre giftigt egentligen, dom flesta är harmlösa mot människan.

Ska vi prata kollonianemoner så är väl zoanthus släktet den mindre giftiga, däremot palythoa och protopalythoa är det lite "putt" i.

Jag hade exakt samma sort som universeum råkade ut för, den var inte kul kan jag säga.

Aldrig att det kommer såna i mitt kar igen, iaf inte med flit.

Är väl inte alltid alldeles lätt att skilja dom åt, men en generell skillnad är väl kanten på dom.

Palythoa varianterna har lite mer "spetsiga" och längre "tentakler" på kanten, och enfärgade eller lite flammiga.

Zoanthus har ofta en färgglad prick i mitten, och har lite kortare trubbiga tentakler på kanten.

Är långt ifrån expert i ämnet men det är det jag observerat iaf.

Googla bilder på dom olika släktena så ser man skillnaderna lite lättare.

Kolla wikipedia med och sök på palytoxin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...