Gå till innehåll

Hur mördar man zoanthus och palypythoa?


Rekommenderade inlägg

hittade det här! INTE att rekommendera! http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2011/04/05/world%E2%80%99s-2nd-deadliest-poison-in-an-aquarium-store-near-you/ Dax att fixa id på det jag fick med stenen,minsta misstanke att det sånt otyg så åker stenen ut,Fy tusan att jag som lekman höll på att ta upp en sten för att testa med kokvatten med misstänkt glasros.Förfarandet verkar vara vanligt både i och utanför karet med sånt...men som sagt bäst att vara hundra på vad man försöker ta bort.

Den liknar de som satt på våra stenar.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att Zoanthus sociatus använts som pilgift. Nu för några veckor sedan läste jag att den använts i krig på eller runt Hawai.

Är det palytoxin i dessa med?

Bäst att hålla sig från kanppar helt då, vill inte uppleva den sprängande skallebanken och plåtsmaken igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är Palytoxin i en del Zoanthus. Kanske mer eller mindre i alla. Vad jag har läst så finns det ingen undersökning. Det finns så många färgvarianter att det är meningslöst.

Jag läste om en undersökning i usa..söker just nu med ljus o lykta efter den...pinigt att man inte hittar den igen..de gick till olika affärer och hittade palytoxin BIG TIME

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 8 månader senare...

Har en sten där dem här börjar på att ta över och jag vill bli av med dem men tyvärr så har jag en massa andra fina knappar som jag inte vill bli av med så alternativet jag har är att injicera dem med det som Stig skrev.

Men innan jag börjar så kanske det inte är en dum idé att skaffa aktivt kol? Eller hjälper det nånting?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerar bäst för mig är att man tar en mejsten och skrapar så man får med sig en bit av stenen och ej skadar knappen lägga dom man tagit bort i en påse åka till återvinningen ringa fort kan vara bra då det är kemiskt avfall så skadar ingen sig. SPOLA EJ NER DOM I TOAN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
  • 5 månader senare...
Provat grön laser? Såg en kille på Youtube som belyste en knapp med laser. Den var ganska trött sen.

Inte alla som har tillgång till det direkt. Tror det tom är förbjudet i privat syfte. Inget man ska leka med och speciellt inte i ett akvarium där ljuset flyger åt alla möjliga håll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang att ljuset sprider sig så kan jag säga att det gör det inte. Utan du ser bara strålen som träffar alla partiklar.

Ja - och hur kan du se det om inte partiklarna reflekterar det gröna ljuset? Reflektera = spridning. Visst sprids ljuset om du kan se det gröna ljuset - och det betyder att åtminstone några fotoner lämnat strålen så ditt öga kan uppfatta dem- sedan är frågan hur stark fotonkoncentrationen är

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...