Gå till innehåll

Blenny skummaren skummar dåligt. Vad göra???


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Skummaren i mitt Blenny, Aqua Medic Turboflotor Blue 500, skummar dåligt. Jag tror att det kan bero på att den inte kommer tillräckligt långt ner i vattnet. Jag har sänkt cirkulationen till lägsta för att det ska bli jämnare nivå i akvarium och sump. Det verkar inte räcka och jag skulle helst köra cirkulationen för fullt. Har sett på några Youtube filmer att de har extremt hög vattennivå i karet och då blir nog detta problem mindre men det ser vanskligt ut att ha så hög vattennivå.

Finns det någon som har tips eller erfarenheter av detta problem?

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att den skummar dåligt? Kommer det inte upp något skum i koppen eller kommer det inga bubblor? Jag hade strul med min skummare i början. Den skummade helt normalt för att sen helt plötsligt lägga av o blåsa ut bubblor baklänges genom pumpen. Jag fick pumpen utbytt för någon vecka sedan o den har fungerat sedan dess.

Jag kör min cikulationspump på näst högsta läget. Jag tror att det är 9V. Maxläget känns lite för mycket tycker jag.

Hoppas att det löser sig för att det är ett riktigt trevligt kar.

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Teknik är alltid skoj. Sen tar den bort massa skit oavsett storlek på akvarium

haha!ja det är ju kul,men rent vetenskapligt vs vattenbyten? Vad har du för belägg för det?med skummaren tar du bort oönskade proteiner ur vattnet..om du byter vatten delvis istället för skummare åstadkommer du inte då samma effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...