Gå till innehåll

Problem med PO4 och NO3


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Ursäkta en yngling - det är något som inte stämmer i hypotesen. Om produkten innehåller fosfor och kväve som hängslen bör det inte bygga upp vid normal dosering också? Överdoseringen bör ju leda till en övepopulation av bakterier före en ökning av halterna. Felkälla kan dock vara att något slagit ut dina bakterier eller att medlet inte innehållit tillräckligt med kolkälla. Kör du med ozon?

MVH Lasse

Hej Lasse.

Inget ozon eller UV används.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har också svårt att förstå varför man skulle tillsätta kväve och fosfor i kolkällan, skulle det vara av någon betydande mängd(lätt och mäta) så skulle man ju alltid cyckla i uppförsbacke. Justering av kväve sker ju med andra produkter zeofood och aminosyror. Och fosfatreserven har man väl i det aktiva kolet eller rättare sagt fosfatremover som finns i kolet som kan läcka tillbaka.

Att zeostarten blivit snällare är helt klart, det har ju alltid varit akilleshälen i zeovitmetoden, så jag förstår verkligen att de jobbat på den. Generation 1 var brutal där var det lätta att det gick fel, tvåan blev snällare och trean har jag för liten erfarenhet av. Utan att veta så tror jag mer på flera typer av kolkällor som attrahera olika bakteriestammar istället för en som löper amok, lite åt hållet vodkametoden blev VSV, men på ett annat sätt.

Det är alltid svårt att att råda i sådana fall, speciellt när man inte ser burken. Om du fortfarande har någon polypexpansion så skulle jag våga vara lite tuffare. Jag skulle byta så mycket vatten jag kunde på en gång, då skulle du i alla fall få bort nitraten och om det läcker tillbaka stora mängder fosfat så skulle jag stötta med fosfatremover, men bara så bakterieexporten fungerar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare (efter kraschen) mätt NO3 i mitt utspädda ZeoStart3.

Jag fick då skyhöga värden utanför skalan och jag trodde först att det var "dåligt" destillerat vatten jag blandat ut med. Jag hade köpt just den destillerade flaskan på ett av de "nyare" apoteken. Jag köpte då en ny flaska från gamla apoteket, vilka jag köpt vattnet av under drygt två år tidigare och inte haft problemen.

Men när jag även mätte upp denna nya blandning så fick jag samma resultat.

Slutsatserna kan vara av två karaktärer.

1. Det går inte att mäta blandningen av destillerat vatten+ZeoStart3 med saltvattenstestet för NO3

2. ZeoStart3 har av någon anledning blivit dåligt/nedsmutsad.

Är det nr 2 som gäller är det inte konstigt att saker gått åt pipan. Själva ZeoStartflaskan är ny sedan i våras...

Vad tror ni kring detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling - det är något som inte stämmer i hypotesen. Om produkten innehåller fosfor och kväve som hängslen bör det inte bygga upp vid normal dosering också? Överdoseringen bör ju leda till en övepopulation av bakterier före en ökning av halterna. Felkälla kan dock vara att något slagit ut dina bakterier eller att medlet inte innehållit tillräckligt med kolkälla. Kör du med ozon?

MVH Lasse

Självklart innehåller produkten mer kolkälla än näring... I normala fall ska bakterierna ta ut näringen... Men om något hamnar i obalans eller som i mitt fall att det inte finns tillräckligt med filter så kan det uppstå en situation där näringsvärdena ökar... I ett vanligt revakvarium med koraller borde akvariet med tiden ordna upp problemet själv... Men i det här läget skulle det vara enklare och gå fortare med att helt enkelt avbryta doseringen och använda en ren kolkälla under en period.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också svårt att förstå varför man skulle tillsätta kväve och fosfor i kolkällan, skulle det vara av någon betydande mängd(lätt och mäta) så skulle man ju alltid cyckla i uppförsbacke. Justering av kväve sker ju med andra produkter zeofood och aminosyror. Och fosfatreserven har man väl i det aktiva kolet eller rättare sagt fosfatremover som finns i kolet som kan läcka tillbaka.

Att zeostarten blivit snällare är helt klart, det har ju alltid varit akilleshälen i zeovitmetoden, så jag förstår verkligen att de jobbat på den. Generation 1 var brutal där var det lätta att det gick fel, tvåan blev snällare och trean har jag för liten erfarenhet av. Utan att veta så tror jag mer på flera typer av kolkällor som attrahera olika bakteriestammar istället för en som löper amok, lite åt hållet vodkametoden blev VSV, men på ett annat sätt.

Det är alltid svårt att att råda i sådana fall, speciellt när man inte ser burken. Om du fortfarande har någon polypexpansion så skulle jag våga vara lite tuffare. Jag skulle byta så mycket vatten jag kunde på en gång, då skulle du i alla fall få bort nitraten och om det läcker tillbaka stora mängder fosfat så skulle jag stötta med fosfatremover, men bara så bakterieexporten fungerar.

/Janne

Det finns flera kommersiella kolkällor som innehåller näring... Läs exempelvis på Red Sea:s senaste... Det står inte vad den innehåller men andemeningen är densamma... Som jag skrev - de produkter som andra tyska tillverkare säljer har ibland innehållsförteckning och där står fosfat och nitratföreningar angivit i innehållet... Dessa produkter är i mångt och mycket kopior på Thomas produkter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - jag tvivlar inte ett dugg på vad du säger - kan vara så men kolkällan och innehållet av hänglsen och svångrem måste ju vara så anpassat att bakterierna alltrid har ett överskott av kolkälla, dvs kan växa mer än vad tillsatserna tillåter för att ta upp det andra som skapats i akvariet. Därför tror jag inte att det är så som du säger om inte bakterierna är begränsade av något annat - vilket de iofs kan vara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling - det är något som inte stämmer i hypotesen. Om produkten innehåller fosfor och kväve som hängslen bör det inte bygga upp vid normal dosering också? Överdoseringen bör ju leda till en övepopulation av bakterier före en ökning av halterna. Felkälla kan dock vara att något slagit ut dina bakterier eller att medlet inte innehållit tillräckligt med kolkälla. Kör du med ozon?

MVH Lasse

Här är innehållet i en kolkälleprodukt ( här är visserligen inte fosfat angivet längre):

", Calciumjodat,* D-Ribose, Essigsäure, Eisennitrat, Glucose, Kaliumchlorid, Magnesiumsulfat, Mangansulfat, Natriumacetat, Sorbit, Taurin, 17 Vitamine, 21 Aminosäuren, sowie zahlreiche weitere Elemente"

Buntesriff...

När jag förr orkade surfa runt mer hittade jag fler...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - jag tvivlar inte ett dugg på vad du säger - kan vara så men kolkällan och innehållet av hänglsen och svångrem måste ju vara så anpassat att bakterierna alltrid har ett överskott av kolkälla, dvs kan växa mer än vad tillsatserna tillåter för att ta upp det andra som skapats i akvariet. Därför tror jag inte att det är så som du säger om inte bakterierna är begränsade av något annat - vilket de iofs kan vara.

MVH Lasse

Tror vi är ense där... Varför en överdosering i vissa lägen ger en skenande näringsnivå förstår jag inte riktigt... Jag bara vet av egen erfarenhet att den kan göra det... Någonting gör att de aktuella bakterierna inte växer till sig som dom ska antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...