Gå till innehåll

Problem med PO4 och NO3


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har under den senaste tiden upplevt den tråkigaste perioden i min saltvattenhistoria.

Alla mina koraller är på väg att dö... Mer än hälften har redan gjort det.

Inför sommaren så skaffade jag en ny belysning (LED-armatur, Pacific Sun Hyperion) för att slippa värmeproblemen. Detta blev precis så bra som jag ville.

MEN efter att ha varit borta en vecka under sommaren så hände något konstigt med mina Nitrat och Fosfatvärden. Nitratet stack till 40 och Fosfaten är utanför mitt ROWA tests skala... Dvs skyhögt.

Till detta hör att jag kör zeovit och har haft låga värden i drygt två år. Jag har letat efter orsaker såsom mynt, metaller, skräp eller något som är trasigt och läcker men utan att hitta något alls. Jag har mätt nyblandat saltvatten, bytt osmosfilter mm. Men det finns inget, absolut INGET, som är problematiskt... Jag har bytt aktivt kol, zeolith, rengjort pumpar mm...

Under 4 veckor har jag nu gjort stora vattenbyten, ökat zeovittrycket mm utan att något händer...

WTF är det som pågår... Någon som kan komma på något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om Zeovit kan jag inget, men kanske ligger felet där? Å andra sidan så har du bara gjort en enda ändring på väldigt lång tid verkar det som, och det är den nya belysningen. Kan du möjligen bränna korallerna? Men några brända koraller bör ju inte påverka fosfat och nitrat i sådan enorm omfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer att det enda ändringen jag gjort är belysningen. Den tog någon vecka att få koll på och jag lyckades bränna några toppar i början. Därefter minskade jag styrkan och allt blev bättre igen.

Rörande testernas riktighet så mätte jag dessa i nyblandat vatten utan utslag och sedan i akvarievakten med fullt utslag. Dessutom så är det tre tester som samtidigt skulle ha ballat ur vilket inte är troligt...

Så mysteriet fortsätter... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hände inget när du var iväg som akvarievakten inte vågar berätta?

Det saknas inte en burk foder eller nåt? ;)

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Har ingen akvarievakt och en automatisk matning med pellets samt en webbkamera som jag får upp på mobilen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hände inget när du var iväg som akvarievakten inte vågar berätta?

Det saknas inte en burk foder eller nåt? ;)

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Intressant teori som bör utredas. Du har inte börjat med någon annan tillsatts/medel som du glömt av, eller lyckats kontaminerat något annat?

Eller färgflager från den nya belysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som gjorts är att jag bytte märke på destillerat vatten som jag blandar ut zeostart3 med. Men den flaskan hade stått där i månader innan och doserat utan att jag kunnat mäta eller märka av något speciellt. Den flaskan bytte jag ändå ut för 4 veckor sedan då jag hade mina misstankar redan då om den. Men eftersom jag gjort vattenbyten och kört zeoviten i fyra veckor utan att se någon skillnad samt att korallerna fortsätter att dö så går det nog att utesluta den.

Lampan har inte avgett någon färg eller annat vad jag kan se eller förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, bakterier finns det i karet då jag får beläggningar på rutorna dagen efter dosering. Det borde vara ett tecken på att zeoviten fungerar.

Hur är det med svampdjur?

Jag satt och funderade på om vattenbyten i sumpen kan påverkan de flock små svamparna som växer där... Knappast troligt då det borde ha rapporterats mer problem från andra med det.

Eftersom värdena kvarstår efter vattenbyten och fullt blås på zeoviten så borde det rimligtvis vara något som har hamnat i karet eller som doseras... Men jag hittar verkligen inget avvikande... Skit detta.

Kan man mäta nitrat och fosfat i ballingdunkar, kz blå flaskor mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ändrat något i tillförsel i karet återstår 2 saker, större dött djur (som freguz skrev) eller rubbning av sand/sten som släppt fosfat som bundits upp under längre tid. Med tanke på hur ditt kar såg ut när jag var över så har jag svårt att se att du "klantat" dig. Synd på resultatet, men intressant att hitta en orsak.

Har du lust att dela med dig av dina värden?

ps. Första åtgärd jag skulle göra nu är att få ner fosfaten (relativt snabbt, eftersom korallerna är döende), våt-skumma allt vad du kan. ZeoZym och BioMate för att exportera fosfat/nitrat. (skummar själv 1-1.5 liter / dag) då jag har skyhöga värden på N03/P04.

Ge gärna lite info om mängden zeolites, flöde, "blå-produkts" dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ändrat något i tillförsel i karet återstår 2 saker, större dött djur (som freguz skrev) eller rubbning av sand/sten som släppt fosfat som bundits upp under längre tid. Med tanke på hur ditt kar såg ut när jag var över så har jag svårt att se att du "klantat" dig. Synd på resultatet, men intressant att hitta en orsak.

Har du lust att dela med dig av dina värden?

ps. Första åtgärd jag skulle göra nu är att få ner fosfaten (relativt snabbt, eftersom korallerna är döende), våt-skumma allt vad du kan. ZeoZym och BioMate för att exportera fosfat/nitrat. (skummar själv 1-1.5 liter / dag) då jag har skyhöga värden på N03/P04.

Ge gärna lite info om mängden zeolites, flöde, "blå-produkts" dosering.

Just nu så doserar jag till mitt kar enligt standard med bak och food7. Biomate är dubbel dos 2 ggr/vecka. CS varannan dag. SP varje dag. start3 0.3 ml 2ggr/dag. 1liter zeolith och maxflöde i min FM zeomatic2.

Mina värden är ok utom nitrat och fosfat Svårt att få ballingen att lira när allt helt plötsligt avstannar och dör men värdena är ändå ganska stabila.

Jag våtskummar som bara den. Tömmer flera ggr/dag

När det gäller sanden så har fiskarna flyttat på lite sand i ett område stort som en puck. Borde inte betyda något som får sådana här stora konsekvenser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytt MASSOR av vatten!

Ngt är fel... ngn obalans/rubbning i systemet. Med vattenbyten får du bort dåliga saker och tillför bra saker. När sedan koralldöden har lugnat ner sig kan man spekulera vidare om varför det hände men just nu är ju det viktigaste att få stopp på det!

Har du föresten mätt kh? Jag fick själv ett väldigt dropp i kH i sommar med rätt så trista konskvenser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör absolut dubbellkolla fosfat och nitrat med någon annans testkit eller i din akvariebutik. Du har inte bytt saltmärke eller råkat ut för dåliga balling salter?

Saltet är detsamma som jag använt länge. RBS och ballingpreparaten är FM. Kvalitetsmärken men som alltid inga garantier.

Saltet har jag mätt utan utslag.

Ballingprodukterna borde jag kunna testa genom att ta nyblandat salt och sedan dosera lite ballingsalter i det.

Det ska testas imorgon.

Jag ska ta och dubbelkolla mätvärdena men åtminstone fosfaten är redan kollad med två tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, kollade din tråd på ZeoVit forumet också, flödet borde vara helt perfekt för din kub. Kanske hålla upp med food7 en vecka, och Biomate varannan dag (dubbla doser, borde bli 8 droppar/gång för ditt 400 kar), fortsätt skumma vått som bara den. Dubblekolla med G.Alexander först :D

Precis som du säger borde pucken av sanden knappt påverka även om det är maxat med nitrat/fosfat under. Kräver mer än så (ex. möblera om 100kg LS som en annan gjorde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...